Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012

Στην Βουλή η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα – Σερρών


Το έργο ύψους 300 εκατ. ευρώ παραπέμπεται για το 2014–2020

Σε δήλωσή της σχετικά με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής «Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας – Σέρρες» η κα Μαρία Κόλλια Τσαρουχά, ΣΤ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων αναφέρει:


«Σε αυτή τη ζοφερή πραγματικότητα ο καθένας και καθεμιά από εμάς στον τομέα ευθύνης του θα πρέπει να αναλάβει και τις προσωπικές του ευθύνες απέναντι στις γενιές που έρχονται. Στο όνομα αυτής της ευθύνης πορεύομαι ως πολιτικός μέχρι σήμερα. Μελετώντας τις στρατηγικές  επιλογές της χώρας μας, τα αναπτυξιακά συνέδρια των Σερρών και έχοντας αντιληφθεί, θέλω να πιστεύω, ότι η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής μας προαπαιτεί την ανάληψη πρωτοβουλιών αλλά και ένα συγκεκριμένο διεκδικητικό πλαίσιο, λειτουργώ στο πλαίσιο των ευθυνών που μου έχουν αναθέσει οι συμπολίτες μου. 
Είναι γνωστό, ότι στην Δ’ Προγραμματική Περίοδο προγραμματίζονταν έργα συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα – Σερρών.  Προβλεπόταν, ότι η Σιδηροδρομική Γραμμή θα ήταν σηματοδοτούμενη με ETCS (European Train Control System) και ηλεκτροκινούμενη μέχρι τις Σέρρες. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μου ασκώντας Κοινοβουλευτικό Έλεγχο κατέθεσα πρόσφατα σχετική ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων  κ. Χατζηδάκη, με θέμα την προγραμματισμό των σιδηροδρομικών έργων για το Νομό Σερρών. Ο κ. Χατζηδάκης επέλεξε να μου απαντήσει διαβιβάζοντας  έγγραφο της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών, αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο να αναλάβει τις πολιτικές του ευθύνες  και να μου απαντήσει, ως έπρεπε, ο ίδιος, για το  αν έχουν διαφοροποιηθεί τα σχέδια για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα και πόλης των Σερρών. 
Στο σχετικό απαντητικό έγγραφο αναφέρονται τα εξής: «Ο αρχικός σχεδιασμός είχε βασιστεί στην ίση συμμετοχή των Εθνικών και Κοινοτικών πόρων στη χρηματοδότηση των έργων. Η οικονομική κρίση, που ενέσκηψε στην χώρα, είχε ως αποτέλεσμα, τον Ιούλιο του 2011, την αναθεώρηση συνολικά του ΕΣΠΑ και τη μείωση των διαθέσιμων Εθνικών πόρων στο απολύτως απαραίτητο επίπεδο για την συγχρηματοδότηση των έργων. Αποτέλεσμα είναι, η ανακατανομή των διαθέσιμων πόρων σε σιδηροδρομικά έργα υψηλής προτεραιότητας και αποδοτικότητας στον άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Ο υφιστάμενος σχεδιασμός σιδηροδρομικών έργων αναφορικά με την περιοχή για την οποία ρωτά η βουλευτής, περιλαμβάνει σημειακές βελτιώσεις και αναβαθμίσεις της υποδομής / επιδομής της γραμμής Θεσσαλονίκη – Στρυμώνα – Προμαχώνα καθώς και την ηλεκτροκίνηση του τμήματος αυτού. Τα ανωτέρω έργα προγραμματίζονται να υλοποιηθούν στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020».
Το γιατί σημαντικά έργα υποδομών, που θα έλυναν τα προβλήματα προσβασιμότητας του Νομού Σερρών, παραμένουν ακόμη σε εκκρεμότητα, είναι λίγο έως πολύ γνωστό και αφορά κύρια τις πολιτικές  επιλογές - προτεραιότητες των αρμοδίων για την διαχείριση των διαθέσιμων πόρων. Όλοι εμείς που δραστηριοποιούμαστε από θέσεις ευθύνης και έχουμε ταυτιστεί με τα προβλήματα των πολιτών που εκπροσωπούμε, επεξεργαζόμαστε συγκεκριμένες προτάσεις και λύσεις, ενώ παράλληλα  διεκδικούμε την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων. Το γιατί  δεν εισακουόμαστε είναι μια μεγάλη συζήτηση, που ξεκινά με την αυστηρή κριτική, όπως αρμόζει σε όσους κατέχουν δημόσια αξιώματα και υπηρετούν το κοινό καλό και καταλήγει στη χλεύη όσων έχουν και την αποκλειστική ευθύνη των επιλογών  και της υλοποίησης αυτών.
 Θεωρώ υποχρέωσή μου να υπενθυμίσω, ότι πρόσφατα ανακοινώθηκε με κάθε επισημότητα από τον κ. Χατζηδάκη η έγκριση επενδυτικού σχεδίου για τη δημιουργία πίστας διεθνών προδιαγραφών της ‘’Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας ΑΕ‘’, στη Χαλανδρίτσα Αχαϊας, όπου από το συνολικό κόστος της επένδυσης η επιχορήγηση ανέρχεται σε ποσοστό 30,57%, δηλαδή περίπου 29 εκατ. ευρώ. Τελικά, η κρίση που ενέσκηψε στη χώρα ίσως να αφορά μόνο τη Μακεδονία και κατ’ επέκταση και τις Σέρρες!!. Με πόση ευκολία υπόσχονται υλοποίηση στην επόμενη προγραμματική περίοδο 2014 – 2020, ακολουθώντας την πεπατημένη όλων των προηγούμενων, αποσιωπώντας, ότι πιθανά οι χρηματοδοτήσεις θα έχουν σχέση με την εισαγωγή κυρώσεων κατά των χωρών που δεν τηρούν τα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής, παρά την πιθανή αύξηση του ποσοστού της κοινοτικής χρηματοδότησης ή ότι υπάρχουν προτάσεις που προβλέπουν, ότι σε κανένα κράτος  - μέλος οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις δεν θα μπορούν να ξεπερνούν το 2,5% του ΑΕΠ, ειδικά μετά την τεράστια υποχώρηση του ΑΕΠ της πατρίδας μας, που οδηγεί σε σημαντικές απώλειες πόρων!!. 
Για μια ακόμη φορά θα τονίσω σε όλους εκείνους που μας υπενθυμίζουν ξανά και ξανά, ότι ο Νομός Σερρών είναι η φτωχότερη περιοχή της πατρίδας μας, με τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες, ότι ευθύνες έχουν ονοματεπώνυμο και μας αφορούν όλους, και κύρια όσους κατείχαν και κατέχουν πρώτα εκτελεστική εξουσία και εν συνεχεία τους κυβερνητικούς βουλευτές,  που είχαν και έχουν το μεγαλύτερο κάθε φορά μερίδιο ευθύνης. Αν είχαν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες υποδομές (οδικοί άξονες, σιδηροδρομικά δίκτυα, αρδευτικά έργα, αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής) χρόνια πριν, τουλάχιστον θα είχαμε καταφέρει να συγκρατήσουμε τους νέους μας στον τόπο μας. 

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Αριθ. Πρωτ.: 2863 / 12.10.2012
ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ 
ΤΟΝ ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Θέμα: Προγραμματισμός
 έργων για το Ν. Σερρών 
(αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής
 Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας – Σέρρες)
Έπειτα από συνεχείς μου αναφορές σχετικά με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα - πόλης των Σερρών,  που είχαν κριθεί ως επιτακτικά και θα συνέβαλαν στην εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών και μεταφορικών αναγκών της περιοχής, είχαν προκύψει τα εξής:   
Στο πλαίσιο  του ΕΣΠΑ 2007-2013 , σύμφωνα με το υπ’ αριθ. 2740/Φ.75/31-10-2008 έγγραφο της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής ΕΔΑ Μεταφορών, είχαν προγραμματισθεί τα παρακάτω έργα, τα οποία  θα  χρηματοδοτούνταν  από το Ταμείο Συνοχής
α) αναβάθμιση μονής σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα στο τμήμα από χλμ 79 έως χλμ. 119, μήκους 40 χλμ. Επιπροσθέτως κατασκευή 7 ανισόπεδων διαβάσεων στα σημεία της γραμμής όπου σημειώνεται σημαντική οδική κυκλοφορία και β) εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, μήκους 143 χλμ περίπου καθώς και στο τμήμα της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Στρυμόνα – Σερρών, μήκους 32 χλμ περίπου. Το εν  λόγω έργο προβλεπόταν να υλοποιηθεί με το σύστημα «μελέτη – κατασκευή» ενώ ο προϋπολογισμός των ανωτέρω έργων είχε εκτιμηθεί σε 145 εκατ. ευρώ, με περίοδο υλοποίησής τους από το 2011 έως το 2013.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός
Αν έχουν διαφοροποιηθεί τα σχέδια για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα και  με την πόλη των Σερρών.Η Ερωτώσα Βουλευτής 
Μαρία Κόλλια Τσαρουχά
ΣΤ’Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων
Βουλευτής Ν. Σερρών

www.serreslife.gr