Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Προς μεγάλη «τριπλή» συμφωνία


Της Μάρως Τσαντήλα


Οι συζητήσεις των εμπλεκόμενων πλευρών έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό και πλέον βρίσκονται πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή τους, κάτι που αναμένεται να συμβεί ως το τέλος του μήνα και αφού προηγουμένως έρθουν στη χώρα μας εκπρόσωποι των ξένων ομίλων για την τελική διαπραγμάτευση. 

Όπως αναφέρουν πληροφορίες η πρώτη συμφωνία αφορά την μεταφορά 20.000 κοντέινερ της Hewlett Packard. Εύλογα γίνεται αντιληπτή η σημασία της για τα μεγέθη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει σήμερα μόλις 24 εκατομμύρια ευρώ τζίρο από τις εμπορευματικές μεταφορές. 

Η συμφωνία αφορά στην μετακίνηση εμπορευμάτων για τα οποία απαιτούνται δύο τρένα ημερησίως, γεγονός που αν επαληθευτεί σημαίνει ότι ο ετήσιος τζίρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να διπλασιαστεί άμεσα. Κάτι τέτοιο θεωρείται απολύτως εφικτό. 

Παράλληλα αν ληφθεί υπόψη ότι η δυναμικότητα του λιμανιού του Πειραιά είναι ικανή να «γεμίσει» 20 έως 40 τρένα την ημέρα , τότε εκτιμάται ότι δεν είναι ουτοπικό για την εταιρεία να προσδοκά σε τζίρο ακόμη και άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο, μετακινώντας με τρένα περίπου το 1/3 των εμπορευμάτων που φτάνουν στον Πειραιά. 

Ανάλογου τύπου είναι και η συμφωνία με την Hyundai αν και δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα ο αριθμός των κοντέινερ. 


«Κλειδί» η γραμμή Ικόνιο – Θριάσιο


 Απαραίτητη προϋπόθεση για να πέσουν οι υπογραφές στις συμφωνίες, που επεξεργάζεται η ηγεσία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η ολοκλήρωση και απόδοση σε χρήση των σιδηροδρομικών έργων που θα συνδέσουν το λιμάνι του Ικονίου με το Θριάσιο και κατ’ επέκταση με όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο. 
Με την λειτουργία της γραμμής αυτής, που αναμένεται τον Νοέμβριο, θα περιοριστεί περίπου στο 1/3 ο χρόνος παράδοσης των εμπορευμάτων (από τις 15 μέρες θα μειωθεί στις πέντε), ενώ σημαντική θα είναι και η μείωση του κόστους. Μάλιστα με την λειτουργία της γραμμής υπολογίζεται ότι όχι μόνο να ενισχυθούν σημαντικά οι εμπορευματικές μεταφορές μέσω σιδηροδρόμου αλλά θα αυξηθεί κατά πολύ και η ανταγωνιστικότητα του λιμανιού στον Πειραιά. 

Έως τώρα το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στερείται σιδηροδρομικής σύνδεσης με αποτέλεσμα τα εμπορεύματα που φτάνουν στη χώρα, κυρίως από χώρες της Ανατολής, μεταφορτώνονται σε μικρότερα πλοία τα οποία προσεγγίζουν λιμάνια της βόρειας Ευρώπης κατά κύριο λόγο της Αμβέρσας, του Ρότερνταμ και του Αμβούργου και στην συνέχεια μέσω σιδηρόδρομου ή οδικών μεταφορών προωθούνται στον τελικό προορισμό τους. 


Στο παιχνίδι και η Cosco 


Η υποχρεωτική μεταφόρτωση των εμπορευμάτων κοστίζει σε χρόνο αλλά και χρήμα και οι επιτελείς της Cosco αναζητούν λύση για το διπλό πρόβλημα, εξ ου και η υπό επεξεργασία συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. 

Για την κινεζική εταιρεία η αναζήτηση φθηνότερης λύσης, έναντι αυτής που χρησιμοποιούν σήμερα, είναι καίριας σημασίας αφού ο Πειραιάς καταλαμβάνει πλέον την πρώτη θέση μεταξύ των κοντέινερ τέρμιναλ της κινεζικής εταιρείας στην Ευρώπη για το τρέχον έτος, με αύξηση του διακινούμενου φορτίου που προσεγγίζει το 100%. 

Από την ολοκλήρωση της συμφωνίας σπουδαία θα είναι ασφαλώς και οφέλη για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί ιδιαίτερα ενόψει της αποκρατικοποίησής της αφού είναι βέβαιο ότι έχοντας υπογεγραμμένες συμφωνίες για εμπορευματικές μεταφορές πολλών εκατομμυρίων ευρώ σίγουρα θα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα επιλογή για πολλούς σιδηροδρομικούς οργανισμούς. 


Χατζηδάκης: Εμβληματική η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 


Ο υπουργός Ανάπτυξης και Μεταφορών κ. Χατζηδάκης μιλώντας το Σάββατο σε εκδήλωσή της Κίνησης Πολιτών για μια Ανοικτή Κοινωνία στη Θεσσαλονίκη έκανε ειδική αναφορά στην αποκρατικοποίηση της τεχνικής βάσης του ΟΣΕ (Rosco) και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σημειώνοντας ότι αυτή θα προχωρήσει αφού πρώτα ξεπεραστούν τα νομικά εμπόδια με την ΕΕ στα ζητήματα κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. 

Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε το όλο εγχείρημα «εμβληματικό», αφού όπως είπε συνοψίζει πολλές από τις παθογένειες του παρελθόντος. 

«Πρώτα πρέπει να ξεπεράσουμε τα όποια νομικά εμπόδια υπάρχουν στα ζητήματα κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να γίνει το πλάνο οργανωτικής αναδιάρθρωσης. Αναμένουμε αποτελέσματα τους αμέσως επόμενους μήνες. Μετά την αποσαφήνιση του τοπίου, δρομολογούμε την ιδιωτικοποίηση της ROSCO, εταιρίας για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, κατά τα πρότυπα άλλων χωρών για να διευκολυνθεί στην συνέχεια και η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. 

Κατόπιν, η περιουσία της ΓΑΙΟΣΕ μεταφέρεται στο Δημόσιο, όπως εξαρχής προβλεπόταν, εφόσον το Δημόσιο ανέλαβε την περιουσία αυτή ως αντάλλαγμα για την ανάληψη χρέους του ΟΣΕ. 

Κέρδη για πρώτη φορά 


Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε έσοδα 82,8 εκατομμυρίων ευρώ, αυξημένα κατά 5,77 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ για πρώτη φορά καταγράφει και μικρή κερδοφορία, προ φόρων, 96 χιλιάδων ευρώ. Οι επιβατικές μεταφορές στο 7μηνο εμφανίζουν ζημίες 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ κέρδη 2,6 εκατομμυρίων εμφανίζουν οι εμπορευματικές μεταφορές. Η βελτίωση των οικονομικών μεγεθών είναι το αποτέλεσμα μείωσης του κόστους μισθοδοσίας, των δαπανών συντήρησης και των δαπανών για ηλεκτρικό ρεύμα.