Τα έργα στον βασικό
σιδηροδρομικό άξονα της πρωτεύουσας με εκκίνηση τον Πειραιά και τέλος το
Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) είναι στην κατηγορία των «αιώνιων» έργων. Θα
εξυπηρετούν τόσο τα υπεραστικά όσο και τα προαστιακά δρομολόγια. Ο άξονας
χωρίστηκε σε δύο τμήματα: το τμήμα Πειραιάς-3 Γέφυρες και το τμήμα 3
Γέφυρες-ΣΚΑ.
Στο πρώτο τμήμα από τον Πειραιά μέχρι τις 3 Γέφυρες η εργολαβία διαλύθηκε καθώς
ξεκίνησε το 2005 και 6 χρόνια μετά οι εργασίες δεν είχαν ολοκληρωθεί. Πρόκειται
για μία από τις πιο «σκοτεινές» συμβάσεις στα σιδηροδρομικά χρονικά καθώς η
δημοπράτηση έγινε το 2005.
Στη δημοπράτηση η μοναδική προσφορά δόθηκε από την κοινοπραξία των
Siemens AG-ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ με εξαιρετικά χαμηλή έκπτωση. Ο προϋπολογισμός του έργου
ήταν 161εκ.ευρώ και η περίοδος ολοκλήρωσης ήταν ..6 μήνες (δηλαδή ολοκλήρωση
τον Δεκέμβριο του 2005). Πάρα ταύτα η εργολαβία μετά από 6 χρόνια σταμάτησε
ανολοκλήρωτη.
Για το πρώτο τμήμα αναμένουμε την επαναδημοπράτηση του έργου τους επόμενους
μήνες με στόχο να λειτουργήσει ο τετραπλός διάδρομος με την ηλεκτροκίνηση το
2015. Σε αυτό το τμήμα περιλαμβάνονται και όλοι οι σταθμοί της διαδρομής και
κυρίως αυτός της Αθήνας που παραμένει εργοτάξιο εδώ και 10 χρόνια.
Στο δεύτερο τμήμα οι εργασίες έχουν ξεκινήσει εδώ και 10 χρόνια (από το
2002) και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί. Ανάδοχος κοινοπραξία η J & P –ΆΒΑΞ-
ALSTOM. Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από το Γ΄ΚΠΣ, ΕΣΠΑ, Εθνικοί Πόροι.
Το κόστος του έργου έχει φτάσει τα 453 εκατομμύρια ευρώ που χρηματοδοτούνται ως
εξής: 171 εκ. ευρώ Γ’ ΚΠΣ, 95 εκ. ευρώ ΕΣΠΑ, 187 εκ. ευρώ Εθνικοί πόροι.
Σήμερα το έργο βρίσκεται σε τελικό στάδιο κατασκευής. Τον επόμενο μήνα
αναμένεται η λειτουργία δύο ακόμα σταθμών του Προαστιακού.
Οι σταθμοί ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ και ΛΥΚΟΤΡΥΠΑ βρίσκονται πάνω στον βασικό άξονα
Πειραιάς-ΣΚΑ και με λειτουργία τους προβλέπεται να εξυπηρετήσουν τα
πυκνοκατοικημένα βόρειο-δυτικά προάστια με στόχευση τις περιοχές Ίλιον,
Καματερό, Αχαρνές. Θα πρέπει να επισημάνουμε πως με την ολοκλήρωση των έργων το
ΣΚΑ θα είναι ο κομβικότερος και μεγαλύτερος σιδηροδρομικός σταθμός του δικτύου
με πολλαπλές αποβάθρες και ανταπόκριση με το δίκτυο προς Βόρεια Ελλάδα και
Πελοπόννησο
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ
3 ΓΕΦΥΡΕΣ-ΣΚΑ
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή έργων υποδομής τετραπλού
σιδηροδρομικού διαδρόμου Τρεις Γέφυρες – ΣΚΑ και την ολοκλήρωση των έργων
υποδομής εντός της ζώνης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ).
Το μήκος του τμήματος είναι 5 χλμ τετραπλής γραμμής, αναπτυσσόμενες ταχύτητες:
100 χλμ/ώρα, Cut & Cover: μήκους 1.870 μ., Σιδ/κές γέφυρες: 8, με μήκη από
10μ έως 200μ εκάστη, συνολικού μήκους 440μ., Aνισόπεδες διαβάσεις πεζών: 5,
Σταθμοί/στάσεις: 3 σταθμοί (Αγ.Αναργύρων, Π. Βασιλίσσης, Κάτω Αχαρνές) και 2
στάσεις (ΣΚΑ και ΣΚΑ-Αχαρνές εντός του ΣΚΑ)
Επίσης περιλαμβάνεται :
Η διαμόρφωση νέου Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας στο ΣΚΑ
Η/Μ Εγκαταστάσεις τεχνικών έργων (cut &cover Αγ.Αναργύρων & Πύργουθι),
διαβάσεων οχημάτων/πεζών και υπαίθριων χώρων στο τμήμα Τρεις Γέφυρες-ΣΚΑ
Υπολειπόμενες εργασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των έργων του
τμήματος (όπως εργασίες για την εφαρμογή πρόσθετων μέτρων
προστασίας, αποκαταστάσεις/διαμορφώσεις περιβάλλοντος χώρου, έργα
αρχαιολογίας, αποκαταστάσεεις δικτύων ΟΚΩ κλπ.)
Η εκπόνηση υπολειπόμενων μελετών για το υπόψη τμήμα
Η συντέλεση απαλλοτριώσεων
ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΤΜΗΜΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΑΘΗΝΑ-3ΓΕΦΥΡΕΣ
To έργο περιλαμβάνει τις εργασίες αναβάθμισης του διπλού/τριπλού σιδηροδρομικού
διαδρόμου Πειραιάς – Αθήνα – Τρεις Γέφυρες μήκους 13,5 χλμ. περίπου, των
σιδηροδρομικών σταθμών του τμήματος, (συμπεριλαμβανομένου και του κύριου
Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών) καθώς και εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος
σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης. Η ταχύτητα
που θα αναπτύσσεται θα είναι 80χλμ/ώρα σε ασφαλές δίκτυο.
Το έργο αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού διαδρόμου
Πειραιάς-Τρεις Γέφυρες, συμβάλλοντας στην αύξηση της χωρητικότητάς του, ώστε να
μπορεί να αναλάβει τόσο την προαστιακή όσο και την υπεραστική μεταφορική
κίνηση.
Το έργο (3 ΓΕΦΥΡΕΣ-ΣΚΑ) περιλαμβάνεται στον Κατάλογο με τα Μεγάλα Υπό
Κατασκευή Έργα στην Ελλάδα και η κατασκευή του βρίσκεται σε τελικό στάδιο με
πολλά χρόνια καθυστέρησης. Χρονικά η ολοκλήρωση τους είναι το
αμέσως επόμενο διάστημα.
Πηγή:ypodomes.com