Επιμέλεια: MITSILA
Η πρώτη εντύπωση είναι ότι πρόκειται απλώς για σενάριο επιστηµονικής
φαντασίας, αφού δεν το χωράει ο νους ότι κάποτε στο µέλλον τα τρένα θα πιάνουν
τελική ταχύτητα πάνω από 4.000 χιλιόµετρα την ώρα και θα µπορούν να διασχίζουν
υπογείως τον ωκεανό για να φτάσουν από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο σε, µόλις, µία
ώρα!
Οι επιστήµονες θεωρούν ότι το ταξίδι µε τα τρένα του µέλλοντος είναι απολύτως εφικτό, αφού το κλειδί για την επιτυχία του εγχειρήµατος θα είναι το ταξίδι µέσα από ειδικά τούνελ κενού, στα οποία θα έχει αφαιρεθεί ο αέρας, µε αποτέλεσµα το τρένο να µην βρίσκει καµιά αντίσταση και έτσι να αναπτύσσει διαστηµικές ταχύτητες.
Οι επιστήµονες θεωρούν ότι το ταξίδι µε τα τρένα του µέλλοντος είναι απολύτως εφικτό, αφού το κλειδί για την επιτυχία του εγχειρήµατος θα είναι το ταξίδι µέσα από ειδικά τούνελ κενού, στα οποία θα έχει αφαιρεθεί ο αέρας, µε αποτέλεσµα το τρένο να µην βρίσκει καµιά αντίσταση και έτσι να αναπτύσσει διαστηµικές ταχύτητες.
∆ιαστηµικές ταχύτητες
Οι δυνατότητες της µαγνητικής αιώρησης είναι πολύ γνωστές στους επιστήµονες
εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Όπως επίσης γνωστό είναι ότι η Ιαπωνία διαθέτει ήδη
ένα πρότυπο τρένο µαγνητικής αιώρησης. Αυτό, όµως, που κάνει τον Αµερικανό
µηχανικό Daryl Oster να ξεχωρίζει είναι ότι προωθεί την ιδέα των διαστηµικών
ταχυτήτων τρένων µέσα από την κατασκευή µιας ειδικής κάψουλας στην οποία θα
ταξιδεύουν οι επιβάτες, τεχνολογία που, εάν επιτύχει, θα φέρει επανάσταση στον
τοµέα των µεταφορών.
Η ειδική κάψουλα, σε συνδυασµό µε τη µαγνητική αιώρηση και τα τούνελ κενά
αέρας, θα προσφέρει διαστηµικά ταξίδια στη Γη µέσα από την τεχνολογία που ο
Αµερικανός µηχανικός έχει ονοµάσει ETT (Evacuated Tube Travel), µια τεχνολογία
απολύτως φιλική προς το περιβάλλον, αφού δεν καταναλώνει καύσιµα, δεν εκπέµπει
ρύπους, είναι αθόρυβη και οικονοµικά προσιτή σε όλους. Η ειδική κάψουλα θα έχει
τις διαστάσεις και το βάρος ενός αυτοκινήτου και θα µπορεί να φιλοξενεί έξι
επιβάτες. Ο χειρισµός του διαστηµικών ταχυτήτων τρένου θα ταξιδεύει στα ειδικά
τούνελ που θα είναι κενά από αέρα και όλες οι κινήσεις θα ελέγχονται από τον
χειρισµό των µαγνητικών δυνάµεων. Έτσι, για µια απόσταση περίπου 8.000 µιλίων
όπως είναι το ταξίδι από την Ουάσινγκτον στο Πεκίνο, θα µπορούσε να
πραγµατοποιηθεί µέσα σε δύο ώρες, σε σύγκριση µε τις 14 ώρες που απαιτούνται
σήµερα, ενώ το κόστος θα είναι µόλις 100 ευρώ!
Μαγνητική αιώρηση
Η Ιαπωνία είναι µέχρι στιγµής η µόνη χώρα στον κόσµο που διαθέτει τρένα
µαγνητικής αιώρησης. Τα maglev, όπως είναι γνωστά τα οχήματα αυτά, δεν έχουν
ρόδες και αιωρούνται σε μικρή απόσταση πάνω από τις ράγες χάρη σε ισχυρά
μαγνητικά πεδία, με αποτέλεσμα η απουσία τριβών να επιτρέπει στο τρένο να
αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες και μάλιστα αθόρυβα.
Στόχος των Ιαπώνων είναι τώρα μέσα στην επόμενη δεκαετία να τεθεί σε λειτουργία
η πρώτη σιδηροδρομική γραμμή μαγνητικής αιώρησης που θα συνδέει το Τόκιο με την
κεντρική πόλη Ναγκόγια και τα τρένα θα κινούνται με ταχύτητα άνω των500
χιλιομέτρωντην ώρα. Η JR Tokai πειραματίζεται με τα τρένα μαγνητικής αιώρησης
από το 1996, χρησιμοποιώντας μια δοκιμαστική σιδηροτροχιά18 χλμ.στο Γιαμανάσι,
περίπου100 χλμ.δυτικά του Τόκιο και το 2003 έσπασε το ρεκόρ ταχύτητας,
επιταχύνοντας μέχρι τα581 χιλιόμετρατην ώρα. Μέχρι σήμερα, πάντως, η μοναδική
εμπορική γραμμή maglev στον κόσμο λειτουργεί στη Σανγκάη, καλύπτοντας μια
απόσταση μόλις30 χιλιομέτρωνανάμεσα στο αεροδρόμιο της πόλης και το εμπορικό
προάστιο Πουντόνγκ, για την κατασκευή της οποίας χρειάστηκαν πάνω από δυο
δισεκατομμύρια δολάρια.
«ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ»