Τετάρτη, 29 Αυγούστου 2012

Τιθορέα – Δομοκός. Τα χαρακτηριστικά ενός πολύπαθου σιδηροδρομικού έργου



Ορατή πλέον η ολοκλήρωση των έργων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 30 χρόνια μετά την εκκίνηση των πρώτων έργων εκσυγχρονισμού


Με την δημοπράτηση του έργου ολοκλήρωσης του σιδηροδρομικού τμήματος Τιθορέα-Δομοκός μήκους 106 χιλιομέτρων φτάνουμε σχεδόν μετά από 30 χρόνια προσπαθειών στην τελική ευθεία έτσι ώστε η Ελλάδα να έχει γρήγορη και σύγχρονη σύνδεση μεταξύ των 2 μεγαλύτερων πόλεων της.



Σχεδόν σε ολόκληρη την Ευρώπη τα ηλεκτροκίνητα τρένα είναι ρουτίνα. Δυστυχώς το μοντέλο που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα περιθωριοποίησε το τρένο αφήνοντας το ουραγό των εξελίξεων στις μαζικές αλλά εμπορευματικές μεταφορές.


Ευτυχώς στις μέρες μας το τρένο κατακτά και πάλι την θέση που του αξίζει και πλέον μπορούμε να μιλάμε για ολοκλήρωση των προσπαθειών πολλών δεκαετιών. Η ολοκλήρωση των έργων που περιλαμβάνουν όλες τις εργασίες που δεν έγιναν σε παλιές εργολαβίες και την εγκατάσταση και λειτουργία ηλεκτροκίνησης, τηλεδιοίκησης μας πάει στα τέλη του 2015.

Μετά η απόσταση των 500χλμ μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα γίνεται σε 3 ώρες και 15 λεπτά ενώ θα υπάρχουν ταχύτητες έως και 200χλμ/ώρα σε ορισμένα τμήματα. Όλη η γραμμή θα είναι ανεξάρτητη από την υπόλοιπη κυκλοφορία, ανισοπεδοποιημένη με ανακαινισμένους σταθμούς.

Το μεγάλο στοίχημα θα είναι όχι μόνο οι επιβατικές μεταφορές αλλά και οι εμπορευματικές. Ήδη το τρένο θα φτάσει στο λιμάνι του Ικονίου στο Πέραμα σε λίγους μήνες ενώ προγραμματίζεται το ίδιο και για Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη κ.α

Ο Σιδηρόδρομος μετά από δεκαετίες λεηλάτησης, με πολιτικούς εναγκαλισμούς θα μπορέσει να λειτουργήσει καλύτερα, με σύγχρονες συνθήκες και καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες.

Για να γίνουν όμως όλα αυτά απομένει να κατασκευαστεί το μεγάλο έργο στο τμήμα των 106 χιλιομέτρων που ξεκινά από την Τιθορέα και μέσω Λιανοκλαδίου καταλήγει στον Δομοκό. Σε αυτό το  τμήμα υπάρχει η δυσκολότερη σήραγγα στην Ελλάδα και μία από τις πιο δύσκολες παγκοσμίως, αυτή του Καλλιδρόμου με μήκος που ξεπερνά τα 9χλμ ενώ άλλη μία σήραγγα μήκους 6χλμ θα υπάρχει στον όρος Όθρυς.

Το κόστος είναι 517.000.000 ευρώ (με ΦΠΑ) και τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΘΟΡΕΑ-ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

Το πρώτο τμήμα αντικαθιστά το ορεινό κομμάτι της μονής γραμμής από Τιθορέα έως Λιανοκλάδι (Όρος Μπράλος) μήκους 56 χιλιομέτρων με Ν.Δ.Σ.Γ.Υ.Τ. μήκους 54 χιλιομέτρων.


Η νέα χάραξη διασχίζει το όρος Καλλίδρομο με δίδυμη σήραγγα μήκους εννέα χιλιομέτρων η κάθε μία και ακολουθώντας χάραξη μέσω της πεδιάδας του ποταμού Σπερχειού καταλήγει στον Σιδηροδρομικό Σταθμό (Σ.Σ) Λιανοκλαδίου. Έχει σχεδιασθεί για ταχύτητα 200 χλμ/ώρα και ενώ μειώνει την διαδρομή κατά 2 χιλιόμετρα ελαττώνει το χρόνο της διαδρομής Αθηνών – Θεσσαλονίκης κατά 25 λεπτά.

Στο τμήμα αυτό θα υπάρχουν τα παρακάτω μεγάλα τεχνικά έργα: 2 σήραγγες μονής γραμμής μήκους (Σήραγγα Καλλιδρόμου) 18.072,0 μέτρων, 4 Cut & Cover διπλής γραμμής συνολικού μήκους 1.120,0 μέτρων, 4 Cut & Cover μονής γραμμής συνολικού μήκους 448,0 μέτρων, 16 σιδηροδρομικές γέφυρες συνολικού μήκους 1.465,5 μέτρων, 24 ανισόπεδες διαβάσεις συνολικού μήκους 2.227,0 μέτρων και 1 νέο σιδηροδρομικό σταθμό (Σ.Σ.) στο Μώλο.

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ-ΔΟΜΟΚΟΣ
Το τμήμα αυτό αντικαθιστά το ορεινό κομμάτι της μονής γραμμής από το σιδηροδρομικό σταθμό Λιανοκλαδίου έως τον σιδηροδρομικό σταθμό Δομοκού μήκους 54 χιλιομέτρων με νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή μήκους 52 χιλιόμετρα.

Η νέα χάραξη διασχίζει το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα μήκους 6.380 μέτρων η κάθε μία και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή μέσω της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας ανέρχεται τον ορεινό όγκο του Δομοκού μέχρι τον ομώνυμο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Έχει σχεδιασθεί για ταχύτητα 160 χλμ/ώρα και μειώνει την διαδρομή κατά 2 χιλιόμετρα και το χρόνο διαδρομής κατά 30 λεπτά.

Στο τμήμα αυτό θα υπάρχουν: 2 σήραγγες μονής γραμμής (Σήραγγα Όθρυος) 12.765,00 μέτρων, 12 σήραγγες διπλής γραμμής συνολικού μήκους 4.436,26 μέτρων, 14 Cut & Cover διπλής γραμμής συνολικού μήκους 1.254,75 μέτρων, 2 Cut & Cover μονής γραμμής συνολικού μήκους 1.260,00 μέτρων, 33 σιδηροδρομικές γέφυρες συνολικού μήκους 4.473,20 μέτρων, 7 ανισόπεδες διαβάσεις συνολικού μήκους 475,00 μέτρων και 1 νέο σιδηροδρομικό σταθμό (Σ.Σ.) στον Αγ. Στέφανο.

Πηγή:ypodomes.com

Σχόλιο των «Σ.Ν». Σαν ήταν χθες που ακούγαμε για τα μεγάλα έργα εκσυγχρονισμού το σιδηροδρόμου με τα ίδια στοιχεία  και πέρασαν δεκαετίες. Να δούμε ακόμα πόσες φορές  θα βρεθούμε στο ίδιο έργο θεατές..Γιατί οι σιδηροδρομικοί δεν ξεχνούν εκείνα τα γνωστά λόγια των πολιτικών μας, το 2004 ολοκληρώνεται ο άξονας Αθήνας –Θεσσαλονίκης, του 2006 ολοκληρώνεται η ΠΑΘΕ, το 2008 ολοκληρώνεται ο σύγχρονος σιδηρόδρομος Αθήνας – Θεσσαλονίκης και τώρα  το 2012 δημοπρατούνται τα έργα του σιδηροδρομικού άξονα…  και το πότε   θα τελειώσουν ποιος ξέρει;   Όσο για τον υπότιτλο του πιο πάνω ρεπορτάζ   «Ορατή πλέον η ολοκλήρωση των έργων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 30 χρόνια μετά την εκκίνηση των πρώτων έργων εκσυγχρονισμού» πόσο ορατή είναι θα το δείξει ο χρόνος..