Παρασκευή 20 Ιουλίου 2012

Εκτροχιάζονται τα σχέδια του ΟΣΕ για επενδύσεις στην ανάπτυξη φωτοβολταϊκών κατά μήκος των γραμμών

Καθυστερήσεις πληρωμών

Φρένο σε επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου να κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα τα τρένα του ΟΣΕ, έχουν βάλει οι καθυστερήσεις πληρωμών από τον Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) αλλά και το θολό τοπίο για το μέλλον της ΔΕΗ.

Γερμανοί και έλληνες επενδυτές από τον κατασκευαστικό κλάδο και την αγορά ενέργειας, σύμφωνα με πηγές της ΓΑΙΑΟΣΕ (εκμεταλλεύεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ), έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων σε «οικόπεδα» του ΟΣΕ, προϋπολογισμού 100 - 120 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η μη απόδοση των εσόδων του ΟΣΕ από τον ΛΑΓΗΕ για το ηλεκτρικό ρεύμα των δύο φωτοβολταϊκών πάρκων ιδιοκτησίας του που είναι σε λειτουργία, αλλά και η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος έχουν παγώσει προσωρινά τις επενδύσεις.
Σημειώνεται ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει έτοιμο σχέδιο που προβλέπει την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων σε όλα τα πρανή σημεία του δικτύου, αλλά και στις γέφυρες cut & cover που βρίσκονται κοντά σε ηλεκτρικούς σταθμούς, οι οποίοι θα διοχετεύουν ηλεκτρικό ρεύμα στο δίκτυο, αλλάζοντας την εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Ηδη στο Βέλγιο, μέρος της κίνησης των τρένων που κάνουν το δρομολόγιο Παρίσι - Αμστερνταμ γίνεται πλέον με την ηλιακή ενέργεια, ενώ και στις ΗΠΑ ένα ηλιακό τρένο ετοιμάζεται για τη διενέργεια δρομολογίων ανάμεσα στις πόλεις Φοίνιξ και Τιούσον με ταχύτητα 200 μιλίων την ώρα. Επίσης, στην Ιταλία φωτοβολταϊκά πάνελ πάνω στα τρένα χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία με ενέργεια του συστήματος θέρμανσης - ψύξης τους!
Στη χώρα μας, σχετική μελέτη της ΓΑΙΑΟΣΕ εντόπισε εκτάσεις 2.600 στρεμμάτων κατάλληλες για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ενέργειας ισχύος 127 MW, ενώ υπάρχει δυνατότητα εγκατάστασης επιπλέον 125 ΜW σε εκτάσεις άλλων 2.500 στρεμμάτων. Σήμερα, το δίκτυο του ΟΣΕ είναι ηλεκτροκίνητο από τη Λάρισα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, ενώ στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι τμήμα της ηλεκτροκίνησης των τρένων να γίνεται με παραγωγή ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα που θα υλοποιηθούν σε ορίζοντα πενταετίας.