Το ΕΚ υπερψήφισε την Τρίτη, 3 Ιουλίου, τους νέους κανόνες ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις σιδηροδρομικών μεταφορών και τους διαχειριστές των δικτύων, με στόχο την καλύτερη χρήση των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών υποδομών. Στόχος είναι η ενίσχυση της παροχής διεθνών εμπορευματικών μεταφορών και υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών, καθώς και η βελτίωση της ποιότητάς τους.
Οι ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές θα εξασφαλίζουν την τήρηση των αρχών τους υγιούς ανταγωνισμού.
"Μας πήρε δύο χρόνια σκληρών διαπραγματεύσεων (...) προκειμένου να διασφαλίσουμε πιο αποδοτικό ανταγωνισμό και να θέσουμε στέρεες βάσεις για τη χρηματοδότηση των υποδομών", δήλωσε η εισηγήτρια Debora Serracchiani (Σοσιαλιστές, Ιταλία) κατά τη διάρκεια της συζήτησης, υπενθυμίζοντας ότι "ο διαχωρισμός των επιχειρήσεων σιδηροδρομικών μεταφορών και των διαχειριστών υποδομής είναι απαραίτητος", ενώ επεσήμανε ότι επετεύχθη ένας "ικανοποιητικός συμβιβασμός για την παρακολούθηση των χρηματοοικονομικών ροών".
Με το λογιστικό διαχωρισμό των επιχειρήσεων σιδηροδρομικών μεταφορών και των διαχειριστών υποδομής θα αποφευχθεί στο εξής η οποιαδήποτε παράνομη μεταφορά δημοσίων πόρων μεταξύ των φορέων αυτών, ακόμη και αν ανήκουν στην ίδια μητρική εταιρεία. Το ΕΚ υποστηρίζει ότι ο λογιστικός διαχωρισμός και η ίση πρόσβαση για όλες τις επιχειρήσεις, δημόσιες ή ιδιωτικές, στις σιδηροδρομικές διαδρομές και τις εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών, θα προλάβει τα φαινόμενα και τις πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού.
Στις περιπτώσεις διαφορών, ανεξάρτητοι εθνικοί ρυθμιστικοί φορείς θα διασφαλίζουν την εφαρμογή των κανόνων. Η συνεργασία μεταξύ των διαφόρων εθνικών ρυθμιστικών αρχών θα εποπτεύεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία θα αξιολογήσει, εντός δύο ετών, τη σκοπιμότητα δημιουργίας μίας ευρωπαϊκής ρυθμιστικής αρχής για τους σιδηροδρόμους.
Κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό των τρένων και την επέκταση των δικτύων
Οι τιμές που χρεώνονται για την εκχώρηση σιδηροδρομικών διαδρομών θα περιλαμβάνουν κίνητρα για τη μείωση του θορύβου και τον εξοπλισμό των τρένων με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) για μέγιστη ασφάλεια. Οι ευρωβουλευτές υποστηρίζουν ότι για να εξασφαλισθεί ο ορθός σχεδιασμός των σιδηροδρομικών υποδομών, προκειμένου αυτές να καλύπτουν τις ανάγκες ολόκληρου του τομέα, οι συμβάσεις που καταρτίζονται από τις δημόσιες αρχές θα πρέπει να έχουν διάρκεια τουλάχιστον πέντε ετών.
Επόμενα βήματα
Μόλις η νέα οδηγία εγκριθεί από το Συμβούλιο των Ευρωπαίων υπουργών, θα τεθεί σε ισχύ την επόμενη ημέρα της δημοσίευσής της. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2012, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει ξεχωριστή νομοθεσία προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την απελευθέρωση των μεταφορών επιβατών στην ΕΕ.