Δεν αξιοποιήσαμε την τεχνογνωσία των Αττικό Μετρό-ΕΡΓΟΣΕ στον Περσικό Κόλπο
Η Αττικό Μετρο, η ΕΡΓΟΣΕ και η Εγνατία Οδός διαθέτουν υψηλή τεχνογνωσία και μπορούν να διεκδικήσουν έργο στη Μέση Ανατολή
Την παροχή τεχνογνωσίας σε θέματα μητροπολιτικών και υπεραστικών σιδηροδρόμων ζήτησε από την Ελλάδα το Εμιράτο του Κατάρ, όμως η ελληνική κυβέρνηση δεν συνέδραμε στο φιλικό κράτος, το οποίο επενδύει στη χώρα μας. Όπως μεταδίδουν ανώτατες πηγές του τεχνικού κόσμου, εντός του θέρους οι Καταριανοί, επικαλούμενοι τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που έχουν ξεκινήσει, κάλεσαν την κυβέρνηση να συμμετάσχει, μέσω κρατικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών συμβούλου, στους διαγωνισμούς των φιλόδοξων συγκοινωνιακών σχεδίων του Εμιράτου.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Βήματος», η κυβέρνηση δεν έδειξε ζήλο στην ανταπόκριση στην Καταριανή πρόσκληση, με αποτέλεσμα οι προθεσμίες των πρώτων διαγωνισμών που έτρεχε το Εμιράτο να λήξουν και η χώρα να χάσει μία σημαντική ευκαιρία εξαγωγής της συσσωρευμένης τεχνογνωσίας τόσο της ΕΡΓΟΣΕ όσο και της Αττικό Μετρό.
Επενδυτικό πρόγραμμα - μαμούθ
Το Εμιράτο του Κατάρ, μέσω της Qatar Railways, έχει προγραμματίσει ένα κολοσσιαίο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για τη δημιουργία Μητροπολιτικών και υπεραστικών σιδηροδρόμων ύψους 26 δισ. ευρώ (!), το οποίο σχεδιάζει να έχει εκτελέσει στο μεγαλύτερο τμήμα του, έως το 2022, όταν και θα φιλοξενήσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου στον Περσικό, και να έχει ολοκληρώσει ως το 2026.
Το σύνολο των έργων, σύμφωνα με τον αγγλόφωνο Τύπο του Περσικού Κόλπου, θα «σπάσει» σε εννέα επενδυτικά «μπουκέτα», τα οποία έχουν προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών και τεχνικών εταιρειών.
Η προϊστάμενη αρχή των έργων είναι η Qatar Railways Development Company (QRDC), η οποία στήθηκε και απαρτίζεται από την κρατική Qatari Diar (51%) και τη γερμανική DB (49%), δηλαδή τον γερμανικό ΟΣΕ.
Παράλληλα, σχηματίζονται και άλλες διεθνείς συμμαχίες, όπως αυτή της Advance Rail Group (ARG) των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, καθώς για να διεκδικήσει τα σιδηροδρομικά έργα του Κατάρ, συμπράττει με την ισπανική Dragados του κατασκευαστικού κολοσσού ACS, που έχει παρουσία και στη χώρα μας στις συμβάσεις παραχώρησης της Ιόνιας Οδού και της Κεντρικής Οδού.
«Κοινώς, όλος ο τεχνικός κόσμος της Ευρώπης έχει ορμήξει στον Περσικό. Εμείς τι κάνουμε;» αναρωτιούνται ανώτατες πηγές των τεχνικών εταιρειών του Δημοσίου.
Λύση με γαλλικό μοντέλο
Υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι του τεχνικού κόσμου επισημαίνουν ότι η Αττικό Μετρό και η ΕΡΓΟΣΕ στα έργα των σιδηροδρόμων, αλλά και η Εγνατία Οδός στα οδικά έργα, διαθέτουν την καλύτερη τεχνογνωσία στους κόλπους του ελληνικού κράτους, η οποία για να αποκτηθεί, το δημόσιο κατέβαλε τεράστια ποσά σε συμβούλους του εξωτερικού. «Και σήμερα, αντί να αξιοποιούνται, χαρακτηρίζοντα ως "ζημιογόνες ΔΕΚΟ", ενώ πρόκειται για εταιρίες δημοσίων επενδύσεων, χωρίς εμπορική δραστηριότητα» τονίζουν οι ίδιες πηγές. Όπως εξηγούν, η γαλλική εμπειρία έχει δείξει τη λύση για αντίστοιχα προβλήματα. Όταν το γαλλικό κράτος ολοκλήρωσε τα μεγάλα καινοτόμα σιδηροδρομικά έργα (το TGV, το "λαστιχοφόρο" Μετρό της γραμμής 1 του Παρισιού, το Orlyval κτλ), οι τεχνικές εταιρίες του δημοσίου (SOFRERAIL και SOFRETU) έμειναν άνευ αντικειμένου. Έτσι, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 οι δύο επιχειρήσεις κράτησαν τα στελέχη που διέθεταν την υψηλότερη τεχνογνωσία, ενοποιήθηκαν, συνεταιρίστηκαν με τράπεζες και απέκτησαν διεθνή παρουσία σε ΗΠΑ, Καναδά, Αγγλία και Ισπανία, μέσω της ξακουστής Systra, η οποία πλέον βρίσκεται πίσω από τα περισσότερα έργα Μετρό και Σιδηροδρόμου στον κόσμο.
«Κάντε μία εταιρεία "all star"»
Σύμφωνα με τον νόμο, η ΕΡΓΟΣΕ μπορεί να βγει στο εξωτερικό και να «χτυπήσει» έργα, καθώς έχει την εμπειρία της εκτέλεσης πολύπλοκων σιδηροδρομικών εργασιών, αλλά και τη νομική βάση για να το κάνει.
Αντίθετα, η Αττικό Μετρό, αν και διαθέτει τεράστια εμπειρία στα έργα ανάπτυξης Μητροπολιτικών Σιδηροδρόμων, το καταστατικό της, το οποίο γράφτηκε προ εικοσαετίας, δεν επιτρέπει την εμπλοκή της σε οποιδήποτε εγχείρημα εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης!
Υπό μία έννοια, η μόνη κρατική εταιρία που βγήκε από το «καβούκι» της ήταν η Εγνατία Οδός ΑΕ, η οποία ανέλαβε δουλειές στα Βαλκάνια, καθώς έχει εμπειρία της κατασκευής του σπουδαιότερου οδικού έργου υποδομής που έγινε ποτέ στη χώρα, της Εγνατίας Οδού. «Η κυβέρνηση θα μπορούσε να δημιουργήσει μία εταιρία "all star", που θα είναι σε θέση να χτυπάει έργα ή να εκτελεί καθήκοντα συμβούλου στη Μεσόγειο, τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή με το αζημίωτο» τονίζουν οι ίδιες πηγές.
«Θα χαθεί η τεχνογνωσία»
«Όμως, προχωρά στην εφαρμογή εργασιακής εφεδρείας, η οποία θα "διώξει" το πλέον καταρτισμένο προσωπικό από τις συγκεκριμένες εταιρίες στο εξωτερικό και, έτσι, η χώρα θα χάσει τεχνογνωσία που αποκτήθηκε με χρήμα και κόπο» καταλήγουν.
Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», ήδη μία σειρά από ιδιαίτερα πεπειραμένα στελέχη βρίσκονται προ των πυλών από το να φύγουν στο εξωτερικό, καθώς οι περικοπές στους μισθούς έχουν φτάσει σε πολύ μεγάλο βαθμό.
"ΤΟ ΒΗΜΑ"