Πέμπτη 28 Ιουλίου 2011

Θέλουν να οικοπεδοποιήσουν το Θριάσιο πεδίο!


Του Κώστα Τζεβελέκου
Ο καθηγητής του ΕΜΠ στο τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής, Δημήτρη Τσαμπούλας μιλάει στο «Νc» για το Θριάσιο Πεδίο, για τον τουρισμό αλλά και για τα ταξί.
Το Θριάσιο Πεδίο βάση νόμου θεωρείται εμπορευματικό κέντρο. Το γεγονός που μας προβλημάτισε ήταν αφενός μεν οι ακυρώσεις των διαγωνισμών (είναι ο πέμπτος διαγωνισμός που έχει ακυρωθεί) και αφετέρου η πληροφορία που κυκλοφορεί ότι το υπουργείο υποδομών προσανατολίζεται στην οικοπεδοποίηση της περιοχής των 2000 στρεμμάτων. Βέβαια αυτή η ιδέα δεν είναι σημερινή ,αλλά ένα παλιό σχέδιο του πρώην υπουργού Μεταφορών κ. Βερελή .
Ρωτήσαμε έναν εμπειρότατο άνθρωπο τον κ. Δημήτρη Τσαμπούλα , που είναι καθηγητής στο ΕΜΠ στο τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής. Ένας άνθρωπος που η εμπειρία και η γνώση του είναι καταξιωμένη τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα να μας εξηγήσεις τι φταίει και ακυρώνονται οι διαγωνισμοί . Επίσης πως μπορεί να λυθεί το θέμα των ταξί που μέσα στο καλοκαίρι ταλανίζει τους πολίτες ,αλλά και τη βαριά βιομηχανία του τουρισμού.

Τι συμβαίνει με τις προκηρύξεις των διαγωνισμών και ακυρώνονται κ. Καθηγητά ;

Οι προκηρύξεις έχουν γίνει κατά τέτοιο τρόπο που δεν λαμβάνουν υπόψη της συνθήκες της αγοράς.

Δηλαδή;

Σας αναφέρω ένα παράδειγμα, έχουν προ εκτιμήσει ένα τίμημα για τις αποθήκες Α , και στις γύρο περιοχές οι αποθήκες ενοικιάζονται με τα μισά χρήματα.

Τι άλλο συμβαίνει ;
Κατά την άποψη μου στο διαγωνισμό έχουν βάλει κάποιους όρους που είναι αντίθετοι με την οποιαδήποτε κοινοτική νομοθεσία. Ένας από αυτούς είναι να συμμετέχει ο ΟΣΕ με ποσοστό 15% στο μετοχικό κεφάλαιο και να λαμβάνει κατευθείαν από τις εισπράξεις το 15%. Αυτό είναι παγκόσμια ελληνική πρωτοτυπία. Ο νόμος περί ανωνύμων εταιριών αναφέρει ότι λαμβάνεις το αντίστοιχο ποσοστό σου στα κέρδη , όχι από την αρχή. Το ερώτημα είναι αυτή τη συμμετοχή γιατί δεν την πηγαίνουν με τη διαδικασία του αεροδρόμιου όπου το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει με 55%; Φυσικά δεν τολμούν να πουν στους Γερμανούς ότι από τα έσοδα σου το 55% θα τα δίνεις σε εμένα. Άρα εδώ δεν ακολουθείται η διεθνής πρακτική του join inventure . Δικαίωμα του κράτους είναι να κρατήσει ένα τμήμα ,αλλά εφαρμόζει τις διεθνείς διαδικασίες του join inventure και όχι με παραχώρηση όπως είναι η Αττική οδός.

Με αυτούς τους όρους ποιος θα επενδύσει;

Υπάρχει μια άλλη πολύ σημαντική παράμετρος . Ποιος επενδυτής θα πάει να επενδύσει στα 600 στρέμματα που δίπλα του έχει άλλα 1400 που ανήκουν στον ΟΣΕ ο οποίος ακριβώς κάνει την ίδια δουλειά ; Υπάρχει πιθανότητα να επενδύσει κάνεις; Φυσικά όχι.Βέβαια εδώ γίνεται και ένα διαδικαστικό λάθος το υπουργείο βάζει μπροστά στο θέμα του Θριασίου κατασκευαστικές εταιρίες ενώ θα έπρεπε να συνδιαλέγεται με operators . Ο λόγος είναι απλός . Ο κατασκευαστής τον ενδιαφέρει να κτίσει πιο ακριβά μια αποθήκη και να φύγει, ενώ ο άλλος θα μείνει και θα τρέξει να διαχειριστή το σύστημα .

Υπάρχει λύση ;

Επιβάλλεται να αλλάξουν όλα τα παραπάνω και την συνολική έκταση των 2000 στρεμμάτων να την βάλουν σε έναν διαγωνισμό join inventure που να είναι ανοιχτός σε οποιονδήποτε έχει τις προϋποθέσεις να επενδύσει είτε αυτός είναι Έλληνας , είτε είναι Κινέζος.Σε περίπτωση που δεν αλλάξουν όλα αυτά που προείπα δεν υπάρχει πιθανότητα να γίνει ανάπτυξη στη συγκεκριμένη περιοχή και το Θριάσιο να γίνει εμπορευματικό κέντρο .

Γίνεται σωστά η απελευθέρωση του επαγγέλματος των οδηγών ταξί ;
Είμαι από τους πρώτους που φωνάζουν εδώ και χρόνια να απελευθερώσουμε το επάγγελμα. Μιλάμε όμως για απελευθέρωση του κλάδου και τη δημιουργία ΑΕ ταξί που είναι η λύση για πολλά θέματα. Άλλωστε αυτή η μορφή επιχειρηματικότητας υπάρχει σε όλο το κόσμο.
Ο κ. Ραγκούσης κάνει ένα λάθος ,συνδέει την απελευθέρωση με την ασυδοσία . Δηλαδή με το να δίνει όσες άδειες θέλεις αυτό είναι ασυδοσία για εμένα . Η άποψη μου είναι ότι απελευθερώνει την είσοδο στο επάγγελμα και όσο αφορά τις άδεις ταξί πρέπει να τις δώσει με πληθυσμιακά ή οικονομικά κριτήρια .
Σε μια τουριστική περιοχή που ο πληθυσμός μπορεί να μην είναι μεγάλος μπορεί να χρειάζεσαι περισσότερα ταξί από ότι σου σηκώνει ο πληθυσμός. Απελευθερώνεις τελείως τη παροχή υπηρεσίας και απελευθερώνεις τα κόμιστρα αυτή είναι η έννοια της απελευθέρωσης. Αυτά λοιπόν , είναι απλά τα πράγματα.