Της ΛΙΑΝΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Διασφάλισαν τις τακτικές αποδοχές τους, αλλά έχασαν σημαντικό μέρος επιδόματων και υπερωριών οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Την ίδια στιγμή, οι νεοπροσλαμβανόμενοι θα υποστούν μειώσεις που θα φτάνουν το 25%. Επειτα από τρεις μήνες διαπραγματεύσεων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και των διοικήσεων των οργανισμών, χθες υπεγράφη η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Πρόκειται για την πρώτη μεταμνημονιακή ΣΣΕ, η οποία θα αποτελέσει πιλότο και για τις υπόλοιπες ΔΕΚΟ, καθώς και για τις συγκοινωνίες. Παρ' όλο που ο σχετικός νόμος για την εξυγίανση του ΟΣΕ προέβλεπε 30 ημέρες προθεσμία για να συμφωνήσουν τα δύο μέρη και να υπογράψουν τη ΣΣΕ, οι διαπραγματεύσεις εξελίχθηκαν σε μαραθώνιο και παραλίγο να τιναχθούν στον αέρα την περασμένη Παρασκευή. Τελικά ο κίνδυνος να ρυθμιστεί το θέμα με νομοθετική ρύθμιση αποσοβήθηκε.
Αυτοί που φαίνεται να θίγονται περισσότερο είναι οι εργαζόμενοι στον τομέα της κίνησης, αφού αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο υπολογιζόταν μέχρι σήμερα η χιλιομετρική αποζημίωση. Ετσι αντί για 24 ευρώ για κάθε 1.000 χιλιόμετρα, θα δικαιούνται 150 ευρώ για 7.100 χλμ. Με τη νέα ΣΣΕ καταργούνται και δύο επιδόματα που είχαν προκαλέσει αντιδράσεις, αυτό της έγκαιρης άφιξης της αμαξοστοιχίας και το επίδομα ΜΟΔΑ (μέσος όρος δευτερευουσών απολαβών).
Κυριολεκτικά στο παρά πέντε λύθηκε και το θέμα του εφάπαξ, αφού ύστερα από συνάντηση της ΠΟΣ με τον αναπληρωτή υπουργό Εργασίας Γιώργο Κουτρουμάνη οι εργαζόμενοι κατάφεραν να αποσπάσουν τη δέσμευση ότι δεν θα προκύπτει καμία μείωση για τους δικαιούχους από το νέο μισθολογικό σύστημα.
Το κύριο σημείο της Συλλογικής Σύμβασης είναι ότι σε περίπτωση που οι νέες απολαβές (όπως προκύπτουν από το βασικό μισθό και τα προβλεπόμενα επιδόματα, εκτός του επιδόματος θέσης) υπολείπονται κατά 90% των αποδοχών που λάμβαναν την 1η/1/2011, η διαφορά θα επιστρέφεται στους εργαζομένους ως επιπλέον ποσό.
Στο ΦΕΚ οι μετατάξεις
* Χθες εκδόθηκε και το πρώτο ΦΕΚ με τις πρώτες μετατάξεις εργαζομένων στον ΟΣΕ, κάτι που επίσης έπρεπε να είχε διευθετηθεί πριν από μήνες. Αυτή η αναβολή, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση υπογραφής ΣΣΕ, αναμένεται να βάλει «τρικλοποδιά» και στο business plan του ΟΣΕ που προέβλεπε ισοσκελισμένο ισολογισμό στο τέλος Μαρτίου και να μεταθέσει το στόχο αυτό τουλάχιστον για εννέα μήνες.
«Ελευθεροτυπία»