Του Φώτη Φωτεινού στην isotimia.
Στη διάλυση της σύμβασης 994/2005, η οποία αναφερόταν στην ανακαίνιση του σιδηροδρομικού δικτύου από τον Πειραιά ως τις Τρεις Γέφυρες, προχώρησε ο ΟΣΕ.Το έργο ανακαίνισης της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιάς – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών, αρχικού προϋπολογισμού 161 εκ. ευρώ, κατακυρώθηκε το 2003 στην κοινοπραξία Άκτωρ – Τέρνα – Siemens, η οποία προσέφερε σχεδόν μηδενική έκπτωση.Το έργο, το οποίο είχε χαρακτηριστεί «επείγον ολυμπιακό έργο», έπρεπε να ολοκληρωθεί σε 8 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Η σύμβαση υπογράφτηκε τελικά το 2005 (994/2005) και συγκεκριμένα, στις 26 Απριλίου 2005.Το Δεκέμβρη του 2005, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το έργο θα έπρεπε να είναι έτοιμο προς παράδοση, αλλά ο ΟΣΕ, λίγο πριν την εκπνοή της προθεσμίας, έδωσε παράταση 165 ημερών, έπειτα (και) από προσφυγήπολιτών στο ΣτΕ.Στη συνέχεια, το 2006, είχαμε και νέα προσφυγή στο ΣτΕ, τα έργα κόλλησαν και ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2008, με νέα ΚΥΑ (105.043/10-06-2008) των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Πολιτισμού και Μεταφορών. Το υπουργείο Μεταφορών, επί υπουργίας Κων. Χατζηδάκη, προχώρησε σε νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σύμφωνα με την οποία, το τρένο δεν συναντά δρόμο, σε κανένα επίγειο σημείο, των 5 χλμ. της σιδηροδρομικής γραμμής Ρουφ – Αθήνα – 3Γέφυρες. Κάτοικοι της περιοχής ζητούν πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής, με τον ΟΣΕ να αντιπροτείνει πλήρη υπογειοποίηση σε μήκος 1,8 χλμ., σε δυο επιμέρους τμήματα.Μέχρι και τη διάλυση της σύμβασης, ο ΟΣΕ εκτιμάται ότι έδωσε στην κοινοπραξία Άκτωρ – Τέρνα – Siemens 11 συνολικά παρατάσεις, πεντάμηνης σχεδόν διάρκειας!
Το έργο, σύμφωνα με υπηρεσιακά στελέχη του ΟΣΕ, φαίνεται ότι έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό κάτω από 70%. Ωστόσο, με τη διάλυση της σύμβασης που αποφάσισε ο ΟΣΕ, η εν λόγω κοινοπραξία αναμένεται ότι θα αιτηθεί αποζημίωσης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, γίνεται πρώτα περαίωση του έργου, προκειμένου να διαπιστωθεί το εύρος των εργασιών που έχει ολοκληρωθεί και βάσει συγκεκριμένου αλγόριθμου, δίδεται το ύψος της αποζημίωσης (υπολογίζεται κάτω του 1 εκατ.).Πλέον, ο ΟΣΕ και συγκεκριμένα η ΕΡΓΟΣΕ υπολογίζεται ότι θα προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό, με κόστος πιθανότατα τριπλάσιο από το σημερινό, εφόσον προκριθεί η λύση της μερικής υπογειοποίησης (το υπουργείο Υποδομών επιθυμεί τη συγχρηματοδότηση του έργου από την ΕΕ).Πρωτύτερα, θα πρέπει η ΕΡΓΟΣΕ να προκηρύξει νέες μελέτες για την υπογειοποίηση της γραμμής, προκειμένου να πείσει τους κατοίκους της περιοχής, αλλά και τη δημοτική αρχή της Αθήνας, ότι προωθεί όντως την συγκεκριμένη λύση.
Μεγάλο «θύμα» η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Τι θα γίνει όμως στο μεσοδιάστημα; Θα αποκτήσει ποτέ ηλεκτροκίνηση το τμήμα Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες, έστω και προσωρινά, μέχρι να ολοκληρωθεί η υπογειοποίηση; Όσο καθυστερούν τα έργα, ο κεντρικός σιδηροδρομικός άξονας στην περιοχή των Αχαρνών, όπου διέρχονται οι εμπορικές και επιβατικές αμαξοστοιχίες όλης της Ελλάδας, παραμένει ημιτελές, ότι και αν αυτό συνεπάγεται στην ασφαλή κυκλοφορία των συρμών.Κανείς δεν ξεχνά την μετωπική σύγκρουση εμπορικής αμαξοστοιχίας του ΟΣΕ με συρμό του Προαστιακού, τον Ιούλιο του 2007, στο ΣΚΑ με τους 53 τραυματίες. Ουσιαστικά, η γραμμή των 5 χλμ. Ρουφ – Αθήνα – 3Γέφυρες εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους, όχι μόνο στην κυκλοφορία των συρμών του ΟΣΕ και του Προαστιακού, λόγω της συμφόρησης που παρατηρείται στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών και το σταθμό Αθηνών (Λαρίσης), αλλά και για τους κατοίκους της Αθήνας, οι οποίοι, όταν διέρχονται τη γραμμή, «παίζουν» την ζωή τους κορώνα – γράμματα. Σε επιχειρησιακό επίπεδο, αν δεν εγκατασταθεί άμεσα η ηλεκτροκίνηση στο συγκεκριμένο τμήμα, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα καταφέρει ποτέ να αυξήσει σημαντικά το εμπορευματικό και επιβατικό της έργο.Στο σημείο αυτό, υπηρεσιακά στελέχη του ΟΣΕ εξαπολύουν «μύδρους» κατά των τελευταίων διοικήσεων του οργανισμού, αλλά και κατά των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.«Δεν υπήρξε ποτέ ιδιαίτερος ζήλος για την παρακολούθηση της σύμβασης. Η σύμβαση θα μπορούσε να είχε υλοποιηθεί, ανεξαρτήτως όλων των εξωγενών παραγόντων. Ο σιδηρόδρομος υποβαθμίστηκε για χάρη των αυτοκινητοδρόμων», αναφέρουν τα ίδια στελέχη.Πολίτες των δημοτικών διαμερισμάτων της Αθήνας που διέρχεται η σιδηροδρομική γραμμή, αλλά και μερίδα του δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας επιθυμούν την πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής από το Ρουφ έως τις 3Γέφυρες.Κάποτε ο ΟΣΕ απέκλειε το ενδεχόμενο αυτό, τώρα αντιπροτείνει πλήρη υπογειοποίηση 1,8 χλμ (τελευταία ΜΠΕ). Στο ερώτημα, γιατί δεν υπογειοποιείται πλήρως η γραμμή, ο ΟΣΕ ανταπαντά ότι αυτό καθίσταται αδύνατο, διότι προσκρούει στο δίκτυο ομβρίων της πόλης. Ομάδες πολιτών αντικρούουν τον ισχυρισμό αυτό, υποστηρίζοντας ότι «στο σημείο που υπογειοποείται πλήρως η γραμμή, όπως από την οδό Ορφέως έως την Ιερά Οδό, το πρόβλημα είναι το ίδιο, αλλά ξεπερνιέται, ενώ αλλού φαντάζει ανυπέρβλητο». Ακόμη, εκφράζουν ενστάσεις ακόμα και για την αποτελεσματικότητα του υποβιβασμού της σιδηροδρομικής γραμμής, διατυπώνοντας την απορία πως η τελευταία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων