Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Η αλλαγή στη σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ.


Το ΥΠΕΝ ενέκρινε την τροποποίηση περιβαλλοντικών όρων για κάτι για το οποίο από παλιότερα σας είχαμε προϊδεάσει. Πρόκειται για το έργο «Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ», δίνοντας «πράσινο φως» στην ενσωμάτωση των διαφοροποιήσεων του περιβαλλοντικά εγκεκριμένου σχεδιασμού του έργου, ήτοι ανάπτυξη διπλής υποδομής της σιδηροδρομικής γραμμής αντί μονής, κ.α.. 

insider.gr, mononews.gr

Η προγραμματιζόμενη σιδηροδρομική γραμμή σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης συνολικού μήκους 2.8Km. περίπου, είναι η βασική γραμμή σταθερής τροχιάς που θα ενώσει τον εν λόγω πρωτεύοντα εμπορικό προβλήτα και κατ’ επέκταση τον Λιμένα Θεσσαλονίκης, ο οποίος είναι το δεύτερο σε ιεράρχηση λιμάνι της Ελλάδας, το πρώτο διαμετακομιστικό λιμάνι σε Συμβατικό Φορτίο και ένα από τα κυριότερα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο δεδομένου ότι έχει χαρακτηριστεί ως λιμένας Διεθνούς Ενδιαφέροντος.

Ειδικότερα, η πρόσφατη τροποποίηση της Περιβαλλοντικής Μελέτης έβαλε στο τραπέζι συγκεκριμένες τεχνικές προσαρμογές που θα επιτρέψουν την κατασκευή και λειτουργία μιας σύγχρονης, ηλεκτροκινούμενης και σηματοδοτούμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής και ενσωματώνει σημαντικές αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό. Το έργο περιλαμβάνει αύξηση του πλάτους της υποδομής, τόσο στη στέψη των χωματουργικών έργων όσο και στη γέφυρα, η οποία σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη θα έχει μήκος 1.023 μέτρα. Όπως είχε επισημάνει στο παρελθόν και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Νίκος Ταχιάος, υπογραμμίζοντας τον στρατηγικό χαρακτήρα του έργου για το λιμάνι και την πόλη, η κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γέφυρας αποτελεί «υπέρβαση» σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, αλλά κρίνεται απαραίτητη για να μπορέσει ο ΟΛΘ να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες διακίνησης φορτίων.

Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα η χάραξη, στην περιοχή σύνδεσης με τη γραμμή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, θα απαιτήσει μικρής έκτασης παραλλαγή, ενώ το νέο τμήμα θα εισέρχεται στον λιμένα μέσω της Πύλης 16, καταργώντας τη σημερινή σιδηροδρομική πρόσβαση από την Πύλη 11. Αυτή η αλλαγή θεωρείται κρίσιμη για την αποσυμφόρηση της οδού 26ης Οκτωβρίου, ιδίως ενόψει της ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος και της αστικής αξιοποίησης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.

Το έργο εντάσσεται στο Master Plan του Λιμένα Θεσσαλονίκης, το οποίο προβλέπει την ανάπτυξη εμπορευματικού σιδηροδρομικού σταθμού και την ενίσχυση των υποδομών του 6ου προβλήτα. Παράλληλα με την κατασκευή της γραμμής, θα εγκατασταθούν σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου κυκλοφορίας.

Η σηματοδότηση θα επεκτείνει το υπάρχον δίκτυο με μικρό αριθμό φωτοσημάτων, τα οποία θα ελέγχονται από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης, ενώ θα τοποθετηθεί και εξοπλισμός ανίχνευσης θέσης συρμών. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την εγκατάσταση του συστήματος ETCS, που θα επιτρέψει υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και επιχειρησιακή διαλειτουργικότητα, με ραδιοφάρους, μονάδες γραμμής και προγραμματισμό που λαμβάνει υπόψη ταχύτητες, κλίσεις και μήκη πέδησης.

Η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα θα έχει μήκος περίπου δύο χιλιομέτρων, εκ των οποίων 1,2 χιλιόμετρα βρίσκονται εκτός της λιμενικής ζώνης. Παρά το μικρό μήκος, η υλοποίηση είναι τεχνικά απαιτητική, κυρίως λόγω της ανάγκης συνδυασμού υπέργειων και υπόγειων έργων σε αστικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών προγραμματίζεται για το 2025, η ανάδειξη αναδόχου για το πρώτο εξάμηνο του 2026 και η έναρξη κατασκευής για το δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους. Η διάρκεια των εργασιών εκτιμάται σε περίπου τέσσερα χρόνια. 

Η στρατηγική σημασία του έργου είναι αδιαμφισβήτητη. Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση αποτελεί συμβατική υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου βάσει της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού και εντάσσεται στο πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ. Η λειτουργία της θα επιτρέψει την καθημερινή δρομολόγηση εμπορικών αμαξοστοιχιών από και προς τα βόρεια σύνορα, επιταχύνοντας τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και ενισχύοντας τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως κεντρικού logistics hub για τα Βαλκάνια.