Ο Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας συγχαίρει δημοσίως τον Υφυπουργό Οικονομικών και τους παράγοντες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης Πελοποννήσου και των Καλλικρατικών Δήμων για τον αγώνα που δίνουν στην κατεύθυνση της σωτηρίας του Σιδηροδρόμου στη Μεσσηνία. Μετά τη γνωστοποίηση από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ του ποσού της απαιτούμενης επιδότησης για την επαναλειτουργία του Προαστιακού Μεσσηνίας (που ανέρχεται στα 670000€ ετησίως) και δεδομένων των αυστηρών επιταγών της Τρόϊκας για αντιμετώπιση του Σιδηροδρόμου με λογιστικά και όχι κοινωνικά κριτήρια, η επιλογή για τη διατήρηση της πολύτιμης σιδηροδρομικής υποδομής και του φιλικότερου μέσου μεταφοράς, ώστε να παραδοθούν ακέραια και στις επόμενες γενιές, βρίσκεται πλέον στα χέρια της Αυτοδιοίκησης. Το μοντέλο επιδότησης των σιδηροδρομικών υπηρεσιών από την Αυτοδιοίκηση, η οποία και καθορίζει τον αριθμό και τους προορισμούς των δρομολογίων στην επικράτειά της με βάση τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας εφαρμόζεται πολλά χρόνια στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης με ιδιαίτερη επιτυχία. Θεωρούμε πως είναι καιρός πλέον να εφαρμοστεί αυτό το μοντέλο στη Χώρα μας και η Μεσσηνία πρέπει να κάνει την αρχή. Και δεν αιθεροβατούμε αξιώνοντας την επιδότηση όλων ανεξαιρέτως των γραμμών του Πελοποννησιακού Δικτύου (π.χ. της γραμμής προς Τρίπολη – Αθήνα που δεν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική για τακτικές επιβατικές μεταφορές, παρά μόνον για εμπορευματικές και τουριστικές) αλλά τουλάχιστον του ενδονομαρχιακού και περιαστικού Σιδηροδρομικού Δικτύου της Μεσσηνίας, το οποίο είναι ανταγωνιστικό και εξυπηρετικό και είχε αγκαλιαστεί θερμά από το επιβατικό κοινό μέχρι πριν ένα χρόνο που λειτουργούσε σε πλήρη έκπτυξη. Είναι σαφώς κατανοητό πως η οικονομική συγκυρία είναι δύσκολη για τέτοιες δράσεις. Όμως η Αυτοδιοίκηση οφείλει να σταθεί δίπλα στους πολίτες και να πράξει ότι δεν έπραξε η Κεντρική Κυβέρνηση, δηλαδή να αντιμετωπίσει το Σιδηρόδρομο, όχι ως πρόβλημα, αλλά ως μέρος λύσης του προβλήματος για εύκολες, πρακτικές, γρήγορες και οικονομικές μετακινήσεις που να συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση σε τοπικό επίπεδο. Στην κατεύθυνση αυτή προτείνουμε ορισμένες δράσεις, που αν αξιοποιηθούν σωστά δύνανται να μειώσουν σημαντικά την οικονομική συμβολή της Αυτοδιοίκησης στα ενδονομαρχιακά σιδηροδρομικά δρομολόγια:
- Αξιοποιώντας την πρόσφατη πρόταση του Προέδρου του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, πολλές τοπικές επιχειρήσεις μπορούν να διαφημίσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους με αφίσες μέσα στο τρένο ή με τον ειδικό αυτοκόλλητο υμένα στην εξωτερική επιφάνεια των συρμών, όπως γίνεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας. Έτσι θα συμβάλουν εμμέσως στην επιδότηση των δρομολογίων και παράλληλα θα προωθήσουν τα τοπικά μας προϊόντα στους ντόπιους επιβάτες αλλά και στους σπουδαστές του Τ.Ε.Ι. Παράλληλα, με την επίδειξη του εισιτηρίου του τρένου, τοπικές επιχειρήσεις εστίασης, διασκέδασης, καταστήματα κ.τ.λ. μπορούν να παρέχουν εκπτώσεις στους σπουδαστές του Τ.Ε.Ι. κάτι που δεν έχουν την ευελιξία να εφαρμόσουν οι πολυεθνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην Καλαμάτα. Έτσι αυξάνονται οι χρήστες, άρα και οι εισπράξεις του τρένου μειώνοντας την απαραίτητη επιδότηση και παράλληλα αναθερμαίνεται η αγορά των τοπικών προϊόντων.
- Σε συνεργασία με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δύναται να οργανώνονται τακτικά θεματικές σχολικές εκδρομές με το σιδηρόδρομο. Με την άδεια Τουριστικού Πρακτορείου που απέκτησε πρόσφατα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δίνεται πλέον η δυνατότητα συνδυασμένων μεταφορών με τρένο και λεωφορείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Έτσι μπορούν να διοργανωθούν ημερήσιες μαθητικές εκδρομές σε Αρχαιολογικούς χώρους (Αρχαία Ολυμπία, Μυκήνες) καθώς και σε άλλους προορισμούς ενδιαφέροντος όπως Χιονοδρομικά Κέντρα (Μαίναλο, Χελμός με τον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο), Λουτρά Καϊάφα, Ναύπλιο (συνδυασμός με τις παραστάσεις του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου) καθώς και στα τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους της ορεινής Αρκαδίας που διασχίζει ο Σιδηρόδρομος. Εκτός από τα σχολεία, ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλωθεί από συλλόγους αθλητών, ορειβατών, ποδηλατών, προσκόπων καθώς και από τον κλάδο του θρησκευτικού τουρισμού για την επίσκεψη μοναστηριών και θρησκευτικών εορτών.
- Μεσοπρόθεσμα, ο Δήμος Καλαμάτας πρέπει να δει ως κίνητρο προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Καλαμάτας (με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την τοπική Οικονομία) σε συνδυασμό και με το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων, τη δυνατότητα διοργάνωσης εκδρομών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με μουσειακούς συρμούς από την Καλαμάτα προς την Ολυμπία και τις Μυκήνες οι οποίοι θα απευθύνονται στην κατηγορία των σιδηροδρομόφιλων τουριστών κι όχι μόνον, που στην Ευρώπη αριθμούν πάνω από 10 εκατομμύρια άτομα και μέχρι σήμερα χρησιμοποιούν ως μόνη πύλη εισόδου στην Πελοπόννησο το λιμάνι του Κατακώλου.
- Αυτά τα περιοδικά εκδρομικά δρομολόγια θα είναι κερδοφόρα και μπορούν έτσι εμμέσως να μειώσουν τη ζημία των τακτικών επιβατικών δρομολογίων που θα εξυπηρετούν τους πολίτες, μειώνοντας έτσι την επιδότηση της Αυτοδιοίκησης.Οι ανωτέρω προτάσεις αποτελούν μερικές μόνον από τις δυνατότητες που υπάρχουν για να μειωθεί το απαιτούμενο κόστος επιδότησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Αυτοδιοίκηση. Αν υπάρχει πραγματική βούληση από την πλευρά μας, πολλά μπορούν να γίνουν. Η Μεσσηνία οφείλει να πάρει το τρένο πάνω της, να το χρησιμοποιήσει για δικό της όφελος και να κερδίσει απ’ αυτό. Κάθε άλλη επιλογή που θα σημάνει την εξαφάνιση του σιδηροδρόμου από τον τόπο μας, είναι ανεπίτρεπτη και υποθηκεύει το μέλλον των επόμενων γενεών που θα στερηθούν τις πολλαπλές και ακόμα ανεκμετάλλευτες αρετές της σιδηροδρομικής μεταφοράς.
Ο Πρόεδρος
Κωνσταντίνος Τριαντάφυλλος
Ο Γραμματέας
Λεωνίδας Κυλιντηρέας