Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011

Πόρισμα - φωτιά με ονόματα και διευθύνσεις. ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΟΣΕ. Αιχμές Βερελή για τρεις πρώην υπουργούς

Τα συμπεράσματα της επιτροπής, τα οποία -για πρώτη φορά- κατά ένα μεγάλο μέρος θα είναι ίδια για τα δύο μεγάλα κόμματα, στοχοποιούν πρώην υπουργούς της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ
Επειτα από 900 ώρες συνεδριάσεων έφτασε η... ώρα της απόδοσης ευθυνών για πράξεις και παραλείψεις στις συμβάσεις με τη Siemens.
Ενδεχόμενες ποινικές και πολιτικές ευθύνες σε 8 έως 10 πρώην υπουργούς και των δύο μεγάλων κομμάτων (αναλογία 70/30 «υπέρ» των πρώην «γαλάζιων» υπουργών) για πράξεις και παραλείψεις κατά τη σύνταξη και υπογραφή των συμβάσεων μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Siemens, θα καταλογίζονται -σύμφωνα με πληροφορίες- στο πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής, το οποίο θα κατατεθεί στον πρόεδρο της Βουλής την προσεχή Πέμπτη το μεσημέρι. Μετά από 900 ώρες συνεδριάσεων, έφτασε η... ώρα-μηδέν για τα συμπεράσματα των μελών της εξεταστικής επιτροπής, τα οποία για ένα μεγάλο μέρος του πορίσματος θα είναι κοινά για τα δύο μεγάλα κόμματα.
Κατά τη διάρκεια των ερευνών δεν προέκυψαν ατράνταχτα στοιχεία, πέραν της ομολογίας για την περίφημη «χορηγία» της Siemens προς τον Τ. Μαντέλη.
Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά σε παρόμοια διαδικασία και βάσει αυτών των συμπερασμάτων αναμένεται να οδηγηθεί η υπόθεση σε περαιτέρω κοινοβουλευτική διερεύνηση, μέσω της σύστασης προανακριτικής επιτροπής για τους παραπεφθέντες πρώην υπουργούς.

Τα πραγματικά περιστατικά

«Κλειδί» γι' αυτή τη θετική κατάληξη του κοινού -κατά ένα μεγάλο μέρος- πορίσματος, είναι η συζήτηση των δύο πλευρών επί του πολυσέλιδου υπομνήματος που περιλαμβάνει τα πραγματικά περιστατικά για τις συμβάσεις Δημοσίου και Siemens, λύση που προκρίθηκε ώστε να βρεθούν σημεία σύγκλισης, αφού κατά τη διάρκεια των ερευνών δεν φάνηκε να προέκυψαν ατράνταχτα στοιχεία για την εμπλοκή πολιτικών προσώπων, πέραν της ομολογίας για την «χορηγία» από τη Siemens των 200.000 μάρκων προς τον Τ. Μαντέλη.
Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν πρόσωπα και γεγονότα, στο πόρισμα που θα κατατεθεί σε τέσσερις μέρες θα περιγράφονται τα πραγματικά περιστατικά και θα καταγράφονται οι πρώην υπουργοί που ενεπλάκησαν στη σύνταξη και την υπογραφή των συγκεκριμένων συμβάσεων, οι οποίοι φτάνουν, ούτε λίγο ούτε πολύ, τους 25. Στο τέλος του πορίσματος θα αναλύονται για την κάθε επίμαχη σύμβαση οι πράξεις και οι παραλείψεις των πολιτικών προσώπων και βάσει αυτού θα αποδίδονται σε περίπου δέκα πολιτικά πρόσωπα οι πολιτικές και οι ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες.
Οι υπουργοί, που κατά κύριο λόγο θα στοχοποιηθούν από την εξεταστική επιτροπή, θα είναι από τους διατελέσαντες στα υπουργεία Εθνικής Αμυνας, Δημόσιας Τάξης και Μεταφορών και Επικοινωνιών για την επίμαχη σύμβαση σχετικά με το σύστημα ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων, το λεγόμενο C4I, αλλά και τις συμβάσεις με τον ΟΣΕ και τον ΟΤΕ, όπως επίσης και πρώην υπουργοί Οικονομικών που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στις συμβάσεις της Siemens με τον ΟΤΕ.
«Καρφιά» από ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ
Κάνουν λόγο για συνεργασία ΝΔ - ΠΑΣΟΚ

Για τη σύνταξη του πορίσματος την εβδομάδα που πέρασε πραγματοποιήθηκαν συνεχείς συσκέψεις μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων, ενώ πριν την κατάθεσή του θα γίνουν τρεις συνεδριάσεις της επιτροπής, την Τρίτη, την Τετάρτη και «ανήμερα» της κατάθεσής του την Πέμπτη. Αναφορικά με τις θέσεις των τριών μικρότερων κομμάτων, το ΚΚΕ δια του Θ. Παφίλη έχει ταχθεί υπέρ της περαιτέρω κοινοβουλευτικής διερεύνησης της υπόθεσης από προανακριτική επιτροπή, ενώ αφήνει σαφείς αιχμές για τη στάση «συνεργασίας» που τήρησαν τα δύο μεγάλα κόμματα κατά την περίοδο συζήτησης και σύνταξης του πορίσματος, ενώ ανάλογη -και ακόμα πιο αιχμηρή- θέση διατυπώνει ο ΣΥΡΙΖΑ δια του Δ. Παπαδημούλη, ο οποίος κάνει λόγο για «ευθεία προσπάθεια συγκάλυψης του σκανδάλου από ΠΑΣΟΚ και ΝΔ», τασσόμενος ωστόσο και εκείνος υπέρ των παραπομπών πρώην υπουργών που εμπλέκονται στην υπόθεση.
Τέλος, ο ΛΑΟΣ, διά του Κ. Αϊβαλιώτη, έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του για τη μη συμμετοχή του στο πόρισμα εξαιτίας της μη κλήσης στην επιτροπή των πρώην πρωθυπουργών Κ. Σημίτη και Κ. Καραμανλή. Αντιδράσεις για τον τρόπο και το περιεχόμενο σύνταξης του πορίσματος καταγράφηκαν και εντός των δύο μεγάλων κομμάτων, με τους Π. Οικονόμου (ΠΑΣΟΚ) και Π. Καμμένο (ΝΔ) να ενδέχεται να διαχωρίζουν τη θέση τους και να καταθέτουν τις δικές τους πορισματικές θέσεις για την πολύκροτη υπόθεση.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΙΚΟΥΛΑΣ

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΟΣ  Αιχμές Βερελή για τρεις πρώην υπουργούς

Στην αντεπίθεση περνά ο πρώην υπουργός Μεταφορών Χρίστος Βερελής εν όψει του πορίσματος για τη Siemens, αποποιούμενος κάθε εμπλοκή με τις «αμαρτωλές» προγραμματικές συμβάσεις του ΟΣΕ και αφήνοντας αιχμές για τον ρόλο που διαδραμάτισαν στην υπόθεση οι συνάδελφοί του πρώην υπουργοί, Ακης Τσοχατζόπουλος, Νίκος Χριστοδουλάκης και Τάσος Μαντέλης.
Θέτοντας στο μικροσκόπιο των ερευνών μια σειρά επιστολών και εγγράφων εσωτερικής αλληλογραφίας, ο πρώην υπουργός επαναφέρει στο φως το περιεχόμενο της αγωγής που κατέθεσε το 2006 η HDW-Ferrostaal κατά της Τράπεζας Πειραιώς, ως διαδόχου της πρώην κρατικής ΕΤΒΑ.
Σύμφωνα με εκείνη την αγωγή, το 2001 πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις στις οποίες μετείχε ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Τσοχατζόπουλος και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας κ. Χριστοδουλάκης. Από τις έξι συναντήσεις μόνο στην τελευταία, στις 15 Μαΐου, κλήθηκε και συμμετείχε ο πρώην υπουργός Χρίστος Βερελής.

Η αγωγή

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα όσα αναφέρει η αγωγή, ήδη από το 2001, και χωρίς την παρουσία Βερελή, υπήρξε συμφωνία για τις περιβόητες συμβάσεις του ΟΣΕ.
Είχε ακολουθήσει τότε επιστολή του πρώην υπουργού Μεταφορών Χρίστου Βερελή προς τον ΟΣΕ, ζητώντας να κηρύξει έκπτωτους τους αναδόχους του έργου, διότι το αντίθετο «αποβαίνει πλέον προς ζημία του ΟΣΕ».
Επιπρόσθετα, όπως υπογραμμίζει ο Χρίστος Βερελής, στα κείμενα της Debevoise αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι το 1995 καταβλήθηκε μίζα για προμήθεια τρένων από τον ΟΣΕ. Η προμήθεια που πραγματοποιήθηκε την εποχή εκείνη, έπειτα από έγκριση του υπουργείου Μεταφορών τον Αύγουστο του 1995, αφορούσε έξι ηλεκτράμαξες που παρέμειναν επί πολλά χρόνια στις αποθήκες επειδή δεν υπήρχε ηλεκτρικό δίκτυο. Μια υπόθεση μάλιστα που δεν ερευνήθηκε από την Επιτροπή.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
«ΕΘΝΟΣ»