Σάββατο, 27 Νοεμβρίου 2010

Πληγή οι κλοπές καλωδίων. Ζημιώνουν τον ΟΣΕ κατά περίπου 3,5 εκατ. ευρώ ετησίως

Του Φώτη Κουτσαμπάρη στην «Μακεδονία»
Σε γάγγραινα έχει μετατραπεί για τον ΟΣΕ η κλοπή καλωδίων ηλεκτροκίνησης, η οποία, εκτός των άλλων, καθιστά επικίνδυνη την κυκλοφορία των τρένων. Την τελευταία τριετία, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ομοσπονδίας σιδηροδρομικών, σε όλο το ηλεκτροκινούμενο δίκτυο έχουν κλαπεί περίπου 100 χλμ. καλωδίου χαλκού, το κόστος των οποίων εκτιμάται ότι φθάνει τα 10 εκατ. ευρώ, αν προστεθεί και το κόστος της επανατοποθέτησης καλωδίων.
Τα κρούσματα είναι καθημερινά παρά τις συλλήψεις μελών κυκλωμάτων αφαίρεσης και εκμετάλλευσης χαλκού που έχουν γίνει τον τελευταίο χρόνο. Χθες το πρωί σημειώθηκε νέο κρούσμα δολιοφθοράς, αυτή τη φορά στο σημείο των γραμμών κοντά στις Αφίδνες, με αποτέλεσμα να σταματήσουν για μισή ώρα να κινούνται οι αμαξοστοιχίες και να ταλαιπωρηθεί το επιβατικό κοινό. Η βλάβη επιδιορθώθηκε και η κυκλοφορία αποκαταστάθηκε στις 8 το πρωί. Μια μέρα νωρίτερα τρεις Βούλγαροι, δύο 22χρονοι και ένας 29χρονος, αφαίρεσαν από τη σιδηροδρομική γραμμή πεντακόσια μέτρα καλώδιο, αλλά συνελήφθησαν λίγο αργότερα στην εθνική οδό Σερρών - Προμαχώνα. Την περασμένη Τρίτη διακόπηκε προσωρινά η κυκλοφορία στο τμήμα Αθηνών - Αγίου Στεφάνου, καθώς άγνωστοι είχαν κλέψει καλώδια.
Η κλοπή καλωδίων, εκτός από την οικονομική ζημιά που επιφέρει στον ήδη υπερχρεωμένο ΟΣΕ και τις συχνές καθυστερήσεις στα δρομολόγια, δημιουργεί κινδύνους ατυχημάτων. Μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί είκοσι ατυχήματα από τα υπολείμματα των καλωδίων που μετά την κλοπή κρέμονται πάνω από τις γραμμές της ηλεκτροκίνησης. Οι αμαξοστοιχίες χτυπούν πάνω τους και προκαλείται θραύση παρμπρίζ, ενώ σε πέντε περιπτώσεις τραυματίστηκαν, ευτυχώς ελαφρά, οι μηχανοδηγοί. Εκτός αυτού, στα τμήματα όπου λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση (υπάρχουν και τμήματα όπου έχουν τοποθετηθεί καλώδια αλλά η ηλεκτροκίνηση δεν έχει αρχίσει) με την αφαίρεση καλωδίων μπλοκάρουν τα συστήματα τηλεχειρισμού των τρένων από τους σταθμάρχες. Ο κίνδυνος να υποστούν ηλεκτροπληξία οι δράστες των κλοπών είναι βέβαια εξίσου σημαντικός.
Τα περισσότερα κρούσματα κλοπών καλωδίων σημειώνονται στα τμήματα Θεσσαλονίκης - Πλατέος, συχνότερα στο Άδενδρο, και Θεσσαλονίκης - Ειδομένης. Στη νότια Ελλάδα συχνότερες είναι οι κλοπές στο τμήμα Μενιδίου - Τιθορέας.
Στη Θεσσαλονίκη, η κλοπή καλωδίων είναι μία από τις αιτίες που βρίσκεται εκτός λειτουργίας η τηλεδιοίκηση στον μεγαλύτερο κόμβο της Βόρειας Ελλάδας, στον ΤΧ1, στην είσοδο της πόλης, που εξυπηρετεί την κίνηση των αμαξοστοιχιών σε συνολικά έξι κατευθύνσεις, από τη Θεσσαλονίκη προς την Αλεξανδρούπολη, την Ειδομένη και το Πλατύ και αντίστροφα. Οι σταθμάρχες δίνουν μάχη για να προλάβουν χειροκίνητα να αλλάξουν τις κατευθύνσεις των γραμμών, προκειμένου να μην προκληθεί ατύχημα. “Οι κλοπές γίνονται ακόμη και μπροστά στα μάτια μας και δεχόμαστε απειλές από τους δράστες”, περιγράφει στη “Μ” σιδηροδρομικός του ΤΧ1.
• Η δράση των κυκλωμάτων. Το μεγαλύτερο κύκλωμα κλοπής καλωδίων χαλκού από τις σιδηροδρομικές γραμμές του ΟΣΕ εξαρθρώθηκε τον περασμένο Μάιο από την αστυνομία της Βοιωτίας. Συνελήφθησαν 12 άτομα για διατάραξη ασφάλειας σιδηροδρόμων, κλοπή και διακεκριμένη φθορά, καθώς και διάθεση προϊόντων εγκλήματος. Οι δράστες, 8 Πακιστανοί και 4 Έλληνες, εκ των οποίων οι τρεις Αθίγγανοι, έδιναν τα κομμένα καλώδια σε μάντρες στον Ασπρόπυργο, οι οποίες με τη σειρά τους έλιωναν τον χαλκό και τον πουλούσαν. Για κάθε κιλό καλωδίου τα μέλη της σπείρας εισέπρατταν 4 ευρώ. Η σπείρα είχε προλάβει να πουλήσει 400 κιλά. Στη Θήβα, στις 15 Οκτωβρίου 2010 συνελήφθησαν δύο Ρουμάνοι, ηλικίας 19 και 20 ετών, γιατί είχαν κλέψει 250 μέτρα χάλκινα καλώδια του ΟΣΕ. Τον περασμένο Αύγουστο συνελήφθησαν στο Άδενδρο δύο άνδρες, 25 και 56 ετών, που έκλεβαν καλώδια από τις ράγες προσποιούμενοι τους ψαράδες.