Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2010

Το πρόγραμμα 100 ημερών για τις κρατικές εταιρείες συγκοινωνιών

Μεταφορές: Συγχρηματοδοτούμενες επενδύσεις 1 δισ.

Συγχρηματοδοτούμενες επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, αποκρατικοποιήσεις και ανασυγκρότηση ΟΣΕ και ΟΑΣΑ περιλαμβάνει το πρόγραμμα των 100 ημερών για τις κρατικές εταιρείες συγκοινωνιών και τις βασικές κρατικές υποδομές σε λιμάνια και αεροδρόμια.
Το θέμα των αναπτυξιακών παρεμβάσεων στις υπό αναδιοργάνωση ΔΕΚΟ του υπουργείου υποδομών ήταν το βασικό θέμα στη χθεσινή σύσκεψη που έγινε στο ΥΠΟΙΚ μεταξύ του υπουργού Οικονιμικών, Γ Παπακωνσταντίνου του υπουργού Υποδομών, Δ.Ρέππα παρόντος του υφυπουργού Οικονομικών, Φ. Σαχινίδη των γενικών γραμματέων, Ηλία Πλασκοβίτη και Χάρη Τσιόκα και του ειδικού γραμματέα αποκρατικοποιήσεων, Γ Χριστοδουλάκη.Το πρώτο από τα θέματα ήταν ο ΟΣΕ και η υλοποίηση του σχεδίου αναδιοργάνωσης το οποίο δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες εβδομάδες . Εκτός από το πρόγραμμα αναδιοργάνωσης του Οργανισμού το οποίο σύμφωνα με τον κ. Τσιόκα θα απαιτήσει εκτός των άλλων και περίπου 1,800 μετατάξεις υπαλλήλων συζητήθηκε και η προώθηση των «παγωμένων» σιδηροδρομικών έργων.Εργαλείο χρηματοδότησης στην κατεύθυνση αυτή αναμένεται να αποτελέσει το δάνειο ύψους 2 δισ. ευρώ που έχει εξασφαλίσει η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων από το καλοκαίρι. Η πρώτη δόση του δανείου η οποία αναμένεται να εκταμιευτεί τις επόμενες εβδομάδες θα πρέπει με βάση τη σύμβαση να διατεθεί σε έργα πλην των μεγάλων έργων υποδομής. Εξαίρεση αποτελούν μόνο τα σιδηροδρομικά έργα τα οποία αποτελούν μέρος των διευρωπαϊκών δικτύων. Το υπουργείο Υποδομών έχει σε αυτό το χρονικό σημείο ώριμα έργα συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ στα οποία η ΕΤΕπ θα εισφέρει μέσω του δανείου την εθνική συμμετοχή (περίπου 400 εκ. ευρώ) και τα υπόλοιπα θα αντληθούν από τα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι για κάποια από τα έργα αυτά η συνδρομή της ΕΤΕπ αποτελεί «χρυσή ευκαιρία» για την υλοποίησή τους αφού διαφορετικά - λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στην υλοποίησή τους θα χάνονταν εντελώς από τις επενδύσεις του ΟΣΕ.Στο θέμα του ΟΣΕ συζητήθηκε επίσης η πορεία της αποκρατικοποίησης του 49% της ΤΡΑΙΟΣΕ με παράλληλη εκχώρηση και του management της εταιρείας σε ιδιώτες. Με δεδομένο το πολυεθνικό ενδιαφέρον που έχει ήδη εκδηλωθεί από του γερμανικούς τους γαλλικούς τους βρετανικούς και τους βελγικούς σιδηροδρόμους αναμένεται η όλη διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί λίγο πριν ή λίγο μετά την επόμενη αξιολόγηση του μνημονίου από την τρόικα στα τέλη Φεβρουαρίου. Επίσης αποφασίστηκε να οριστούν σύμβουλοι για τη μελέτη της αξιοποίησης των δύο νέων εμπορευματικών σταθμών του ΟΣΕ στο Θριάσιο πεδίο και τη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι θα δοθούν με συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες με ένα σχέδιο αξιοποίησης που θα επιβάλλει το ελληνικό δημόσιο.Επίσης έγινε και μια προκαταρκτική συζήτηση για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ η οποία σε πρώτη φάση θα πρέπει να καταγραφεί ώστε να εντοπιστούν τα πλέον αξιοποιήσιμα κομμάτια της.
Στόχος του ΥΠΟΙΚ είναι με την κατάλληλη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ο ΟΣΕ να επιτύχει τη μείωση του χρέους του που φτάνει τα 10 δισ. ευρώ. Η ουσιαστική αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ αναμένεται να ξεκινήσει μετά τα μέσα του 2011.
Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες συγκοινωνιών της Αθήνας το σχέδιο αναδιοργάνωσης αναμένεται να δημοσιοποιηθεί μέχρι και τα τέλη Δεκεμβρίου.Σε γενικές γραμμές θα προβλέπει τη συγχώνευση των σημερινών πέντε συγκοινωνιακών φορέων σε δύο μια νέα εταιρεία που θα περιλαμβάνει τα μέσα σταθερής τροχιάς τραμ μετρό ΗΛΠΑΠ και μια δεύτερη που θα περιλαμβάνει την ΕΘΕΛ και τον ΗΣΑΠ Παράλληλα προγραμματίζεται αύξηση εισιτηρίων από το 1 στα 1,2 ή τα 1,5 ευρώ, ενώ είναι άγνωστος ο αριθμός αποχωρήσεων και μετατάξεων.

Λιμάνια αεροδρόμια

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των υποδομών περιφερειακών αεροδρομίων και λιμανιών αποφασίστηκε η πρόσληψη ειδικών συμβούλων οι οποίοι θα εισηγηθούν στο δημόσιο τους τρόπους ομαδοποίησης και καλύτερης εκμετάλλευσης των υποδομών αυτών. Το σχέδιο προβλέπει την ομαδοποίηση της διαχείρισης των περιφερειακών λιμανιών σε εταιρείες συμμετοχών στις οποίες θα διερευνηθεί η συμμετοχή ιδιωτών. Οι τελευταίοι θα εξασφαλίσουν ποσοστό έως 49% στις εταιρείες αυτές και τη διοίκηση, αλλά θα δεσμευτούν για την προώθηση επενδύσεων βελτίωσης των υποδομών που θα αναλαμβάνουν. Οι ιδιώτες που θα αναλάβουν τη συμπλήρωση των σημερινών κρατικών υποδομών θα έχουν να κερδίσουν εκτός από τη διαχείριση και τη συμμετοχή 9 αναλόγως προϋπολογισμού επένδυσης και στις διατάξεις του Fast Track και στα κονδύλια από το ΕΣΠΑ, αλλά και στο νέο αναπτυξιακό νόμο που θα δοθεί στη δημοσιότητα την επόμενη εβδομάδα.
"Ναυτεμπορική"