Υπαρκτά η ανύπαρκτα σκάνδαλα στον ΟΣΕ είναι βέβαιο ότι θα κυριαρχήσουν αυτήν την εβδομάδα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο με αφορμή την συζήτηση στην βουλή του νομοσχεδίου για τις μεταρρυθμίσεις στον ΟΣΕ. Μετά το δημοσίευμα της «Ημερησίας» Χθες την σκυτάλη πήρε σήμερα η «Καθημερινή» η οποία γράφει με τίτλο:
«Εκτροχιασμοί υπερωριών και διαγωνισμών»
Ιστορίες καθημερινής τρέλας εκτυλίσσονταν στους κόλπους του ΟΣΕ με όλους τους εμπλεκομένους να φέρουν μερίδιο ευθύνης για τη σημερινή κατάσταση του Οργανισμού. Για παράδειγμα: Εργαζόμενοι στον ΟΣΕ εμφανίζονται να λαμβάνουν επιδόματα υπερωριών τη στιγμή που βρίσκονται σε άδεια. Το συγκεκριμένο περιστατικό εντοπίστηκε ύστερα από καταγγελία ευσυνείδητου εργαζομένου στο εργοστάσιο του Πειραιά, που δήλωσε ότι έλαβε μαζί με τη μισθοδοσία του πληρωμές για υπερωρίες... που δεν έκανε ποτέ. Στο συγκεκριμένο εργοστάσιο διαπιστώθηκε ότι οι πρόσθετες αμοιβές (υπερωρίες, επιδόματα κ. τ. λ.) είναι 300 φορές υψηλότερες απ’ ό, τι στο, αντίστοιχης δυναμικής, εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης. Στις σχετικές καταστάσεις, εντοπίστηκε εργαζόμενος ο οποίος, αν και βρισκόταν σε άδεια, εργάστηκε τα Σαββατοκύριακα της εβδομάδας που απουσίαζε.Πρωτοφανείς παρατυπίες παρατηρήθηκαν επίσης σε διαγωνισμό για την αποκομιδή παλαιού τροχαίου υλικού. Διαπιστώθηκε πριν από τρία χρόνια περίπου ότι κατατέθηκαν προσφορές χωρίς να έχουν προκηρυχθεί ακόμη οι σχετικοί διαγωνισμοί. Στην πορεία οι ποσότητες αποκομιδής σκραπ (παλιό τροχαίο υλικό) αυξομειώθηκαν στα έγγραφα και κατέληξαν ακόμη και σε παρατηρήσεις όπως «για όσο επί πλέον (υλικό) ήθελε βρεθεί». Τα έγγραφα κατακύρωσης των εν λόγω διαγωνισμών αποτελούνται από διαφορετικές σελίδες, που είχαν συρραφεί μεταξύ τους. Αποτέλεσμα ήταν ιδιωτικές εταιρείες που αναλάμβαναν το έργο της αποκομιδής του σκραπ να κερδίσουν υπέρογκα ποσά εις βάρος των ταμείων του Οργανισμού με τη «συνεργασία» ομάδας εργαζομένων στον ΟΣΕ. Ενδεικτικά αναφέρεται περίπτωση διαγωνισμού που προκηρύχθηκε τον Δεκέμβριο του 2006, ενώ οι προσφορές κατατέθηκαν ένα μήνα νωρίτερα. Σύμφωνα με το σχετικό πόρισμα (επιθεωρητών του τότε υπουργείου Μεταφορών) η πρόσκληση ενδιαφέροντος και οι προσφορές παρουσίαζαν «αξιοσημείωτη γραφολογική ομοιότητα».Ωστόσο, στον παραλογισμό του ΟΣΕ έβαλαν το χέρι τους και οι εκάστοτε κυβερνήσεις και διοικήσεις οι οποίες οδηγούσαν τον Οργανισμό σε οικονομική εξόντωση. Εδώ και χρόνια, διατηρούνται δρομολόγια που παρουσιάζουν πληρότητα από 0,16% έως 6%, κυρίως στο δίκτυο της Πελοποννήσου. Στην περιφέρεια της ανατολικής Μακεδονίας, η υπέρβαση των εξόδων από την εκτέλεση των δρομολογίων ξεπερνάει τα 24 εκατ. και σ’ αυτήν της δυτικής Μακεδονίας τα 10,5 εκατ. Δεν είναι λίγοι οι συρμοί που κινούνται μόνο με τους... υπαλλήλους του Οργανισμού.Οι εργαζόμενοι κατηγορούν την κυβέρνηση ότι με το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ απαξιώνουν τον σιδηρόδρομο. Υποστηρίζουν δε ότι τα παραπάνω περιστατικά δεν συνέβησαν ποτέ. Κατηγορούν επίσης τον υπουργό Υποδομών ότι προχώρησε σε τη σύνταξη του σχεδίου χωρίς να προηγηθεί διάλογος με τους ίδιους. Το υπουργείο Υποδομών από την πλευρά του υποστηρίζει ότι το σχέδιο εθελοντικών μετατάξεων των εργαζομένων αποτελεί νίκη της κυβέρνησης ενάντια στην τρόικα η οποία ζητούσε να γίνουν απολύσεις στον ΟΣΕ, κάτι το οποίο δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ.
Μείωση κόστους μισθοδοσίας
Οι αλλαγές στα εργασιακά του ΟΣΕ έχουν στόχο τη μείωση κατά 58% του κόστους μισθοδοσίας της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και κατά 50% του κόστους μισθοδοσίας της μητρικής εταιρείας (ΟΣΕ). Εκτιμάται ότι το κόστος μισθοδοσίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από 116,4 εκατ. ευρώ που ήταν το 2009 θα μειωθεί στα 93 εκατ. ευρώ το 2010 για να περιοριστεί δραστικά στα 47,5 εκατ. ευρώ το 2013. Την ίδια στιγμή, το επιχειρησιακό σχέδιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπει 300 προσλήψεις το 2011 (με νέες συμβάσεις εργασίας) ενώ άλλες 200 προσλήψεις θα ισοσκελίσουν τον αριθμό του προσωπικού το 2012 και το 2013, οπότε και αναμένονται ισάριθμες αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης. Συνολικά σε όλες τις εταιρείες του Οργανισμού προβλέπεται ότι βασικοί μισθοί και οι πρωτεύουσες απολαβές θα δεσμεύονται μεν από τις ισχύουσες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ωστόσο θα περικοπούν όλες οι έκτακτες απολαβές και τα επιδόματα, με στόχο αυτές να μην ξεπερνούν το 10% των κυρίων. Παράλληλα, προβλέπονται αλλαγές στον κανονισμό εργασίας και διαφοροποίηση του τρόπου κατανομής των βαρδιών ώστε να μην καταπονείται το προσωπικό και να μην καταγράφονται υπερβολικές υπερωρίες, που αυξάνουν σημαντικά το κόστος μισθοδοσίας.
«Καθημερινή»