Πέμπτη, 22 Ιουλίου 2010

Χαμηλό διεθνές ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Ενα σπαρμένο με αγκάθια δρόμο καλείται να περπατήσει η κυβέρνηση για την ανασυγκρότηση του ΟΣΕ, με το διεθνές περιβάλλον κάθε άλλο παρά να βοηθά.

Η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να προωθεί τη διαγραφή των χρεών του σιδηροδρόμου, ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ, προκειμένου τόσο ο ΟΣΕ όσο και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μπουν σε μια διαφορετική τροχιά, αυτό όμως δεν σημαίνει απαραιτήτως πως η ανάκαμψη είναι βέβαιη. Οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι (Deutsche Bahn) δεν εμφανίζονται διατεθειμένοι να επενδύσουν στην Ελλάδα αποκτώντας το 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αναλαμβάνοντας τις τύχες της εταιρείας και η Αθήνα στράφηκε στη Γαλλία, οι σιδηρόδρομοι της οποίας όμως έχουν ήδη αρκετούς πονοκέφαλους. Πρόσφατα δέχτηκαν την υποβάθμιση της πιστοληπτικής τους ικανότητας από την S&Ρ, ενώ παρόμοια συμπεριφορά επιφυλάσσουν οι οίκοι αξιόλόγησης και για τους ισπανικούς σιδηρόδρομους. Γενικότερα φαίνεται πως το τρένο δεν είναι της... μόδας στην Ευρώπη από οικονομικής πλευράς, ωστόσο η περίπτωση του ΟΣΕ θεωρείται μοναδική, καθώς ο οργανισμός «μπαίνει μέσα» 3 εκατ. ευρώ ημερησίως.
Απολύσεις ζητεί η τρόικα
Φυσικά αυτά δεν είναι τα μόνα προβλήματα της κυβέρνησης για το θέμα. Βάσει όσων δήλωσε χθες ο υπουργός Υποδομών Δημ. Ρέππας, η τρόικα φαίνεται να έχει ζητήσει δραστικές περικοπές στις θέσεις εργασίας στον ΟΣΕ ακόμα και με απολύσεις. «Από τη δική μας πλευρά δεν είναι παραδεκτή μια ρύθμιση η οποία θα προβλέπει απολύσεις» σχολίασε, προσθέτοντας πως άνθρωποι ηλικίας 50 και 55 ετών που εργάζονται επί δεκαετίες στον ΟΣΕ δεν είναι δυνατό να βρεθούν τώρα στην ανεργία. Προϊδέασε πάντως για περικοπές στις αποδοχές τους λέγοντας πως «πρέπει να πάρουμε γενναίες αποφάσεις για τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ και πρέπει να το αντιληφθούν και εκείνοι ότι κάτι θα χάσουν». Στο σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται η κυβέρνηση αναμένεται να συμπεριληφθούν διατάξεις που θα προβλέπουν την υποχρεωτική συνταξιοδότηση όσων έχουν θεμελιώσει σχετικό δικαίωμα και την εφαρμογή προγράμματος μετατάξεων, ενώ στην επόμενη ημέρα ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ καλούνται να λειτουργήσουν με νέο οργανόγραμμα.
ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ «Ελευθεροτυπία»