Με ταχείς ρυθμούς προωθεί η κυβέρνηση τις παρεμβάσεις για την εξυγίανση των ΔΕΚΟ. Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναμένει να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις με την τρόικα για το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ και έχει έτοιμο αντίστοιχο νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες. Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αυτού δεν έχουν λάβει οριστική μορφή καθώς αναμένεται η τελική συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών αλλά και η απόφαση του Μεγάρου Μαξίμου για τον χρόνο ανακοίνωσης των σχετικών εξαγγελιών. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών προβλέπει συγχωνεύσεις-μαμούθ στους οργανισμούς αστικών συγκοινωνιών, οι οποίοι θα υπαχθούν στην «ομπρέλα» του ΟΑΣΑ, αναδιάταξη των δρομολογίων, μετατάξεις προσωπικού ενώ θεωρείται πολύ πιθανόν να αυξηθεί η τιμή των εισιτηρίων προκειμένου να μειωθούν τα ελλείμματά τους. Σήμερα αναμένεται συνάντηση του κ. Δ. Ρέππα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλο και τον υπουργό Επικρατείας κ. Χ. Παμπούκη, στο πλαίσιο των συναντήσεων που έχουν εγκαινιάσει με υπουργούς (προηγήθηκε συνάντηση με την υπουργό Υγείας κυρία Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου ) προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερος συντονισμός στο κυβερνητικό έργο αλλά και να βελτιωθούν ορισμένοι τομείς που φαίνεται να βαλτώνουν. Κατά τη συνάντηση αυτή το πιθανότερο είναι να ληφθούν και οι σχετικές αποφάσεις για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών. Η επίσχεση εργασίας στην οποία προχώρησαν οι εργαζόμενοι στην ΕΘΕΛ επειδή καθυστέρησε η καταβολή του μισθού τους και η αντιπαράθεση των κκ. Δ. Ρέππακαι Γ. Παπακωνσταντίνου έφεραν στην επιφάνεια τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ. Ο υπουργός Οικονομικών προειδοποίησε ότι το Δημόσιο, στην εποχή του μνημονίου, δεν θα μπορεί να παρέχει επί πολύν καιρό εγγυήσεις για να δανείζονται οι προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις. Οι εμπλεκόμενοι υπουργοί φαίνεται ότι συμφωνούν με τον περιορισμό των ελλειμμάτων στις ΔΕΚΟ και έτσι έχουν δρομολογηθεί διάφορες κινήσεις- αν και τα χρονικά περιθώρια φαίνονται ασφυκτικά. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις αστικές συγκοινωνίες τα πράγματα είναι πιο ώριμα από ό,τι σε άλλα υπουργεία καθώς η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επρόκειτο να αντιμετωπίσει υπέρογκα ελλείμματα. Το ετήσιο έλλειμμα του ΟΣΕ ήταν 800- 900 εκατ. ευρώ ετησίως και συνολικά άγγιζε τα 10 δισ. ευρώ. Στις αστικές συγκοινωνίες το έλλειμμα μαζί με τα τοκοχρεολύσια ανέρχεται σε 700 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Προκειμένου να σημειωθεί πρόοδος στα σχέδια εξυγίανσης ο ΟΑΣΑ θα μετατραπεί σε μητροπολιτικό φορέα υπό τη σκέπη του οποίου θα ενταχθούν η ΕΘΕΛ, ο ΗΛΠΑΠ, ο ΗΣΑΠ, το μετρό, το τραμ και ενδεχομένως ο προαστιακός σιδηρόδρομος. Εκεί θα στηθεί ο «εγκέφαλος» που θα κινεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα κατευθύνει αναλόγως των αναγκών το προσωπικό. Το πλαίσιο όμως θα είναι απολύτως καθορισμένο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι συγκοινωνιακοί φορείς θα έχουν αυστηρά καθορισμένο έργο. Σε περίπτωση κατά την οποία κάποιος από αυτούς αδυνατεί να αντεπεξέλθει, θα υπάρχει «πέναλτι», δηλαδή είτε θα μειώνεται είτε ακόμη και θα περικόπτεται η επιδότησή του, ή θα μειώνεται το έργο του το οποίο θα αναλαμβάνει άλλος φορέας που ανταποκρίνεται επαρκέστερα στις απαιτήσεις.
Τα τέσσερα «αγκάθια» των μεταφορών
Τ ο υπουργείο Υποδομών θα προωθήσει αλλαγές που θα στοχεύουν στις παθογένειες του συστήματος. Εχει διαπιστωθεί ότι τα ελλείμματα οφείλονται κατά το μεγαλύτερο κομμάτι τους σε συγκεκριμένους παράγοντες: 1 Κακός σχεδιασμός των δρομολογίων. Μπορεί μια περιοχή να εξυπηρετείται από τρία διαφορετικά μέσα και μια άλλη από ένα ή ακόμη και κανένα.
2 Κακή διαχείριση του προσωπικού. Σε έναν φορέα μπορεί να λείπουν, π.χ., εργοδηγοί και σε έναν άλλο να είναι υπεράριθμοι. 3 Ανορθολογική κατανομή μεταξύ της κύριας και της δευτερεύουσας αμοιβής του προσωπικού- αντί η δεύτερη να καλύπτει το 15% της κύριας αμοιβής, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη, εδώ το ποσοστό φθάνει κατά μέσον όρο στο 30% και σε ορισμένους φορείς ακόμη και στο 50%. 4 Το ζήτημα της επιδότησης των μεταφορών αποτελεί αγκάθι. Σε όλες τις χώρες, επισημαίνουν πηγές από το υπουργείο Υποδομών, οι αστικές συγκοινωνίες ακόμη και οι ιδιωτικές επιδοτούνται. Η σχέση της επιδότησης προς τα έσοδα των φορέων στις χώρες της ΕΕ είναι κατά μέσον όρο 60 προς 40. Στην Ελλάδα είναι 75 προς 25. Μολονότι κανένας δεν επιθυμεί να ανοίξει το θέμα της τιμής των εισιτηρίων, καθώς δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις, είναι φανερό ότι η προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα θα την επηρεάσει. Τα εισιτήρια στην Ελλάδα θεωρούνται τα φθηνότερα στην Ευρώπη. Επιπλέον, μια αιτία απώλειας εσόδων για τους φορείς συγκοινωνιών είναι οι «τζαμπατζήδες», οι οποίοι εξαιτίας των σποραδικών ελέγχων προκαλούν ζημιές που υπολογίζονται στο 25% των προσδοκώμενων εσόδων. Ετσι, έχει πέσει στο τραπέζι η ιδέα να δοθεί όλο το κομμάτι που αφορά τα εισιτήρια (εκτύπωση, πώληση και έλεγχος) σε ιδιωτικές εταιρείες.
«ΤΟ ΒΗΜΑ»