Κυριακή 11 Ιουλίου 2010

Τι προβλέπει το σχέδιο για τον ΟΣΕ


«Με 10 δισ. ευρώ συσσωρευμένα ελλείμματα και ζημίες 1 δισ. ευρώ το χρόνο, δεν μπορείτε να κρατήσετε τον ΟΣΕ. Κλείστε τον». Ζημιές που φτάνουν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ το χρόνο έχει ο οργανισμός. Με αυτή την προτροπή των εμπειρογνωμόνων της τρόικας ξεκίνησε η διαπραγμάτευση με την επιτροπή του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, στις αρχές του προηγούμενου μήνα για την τύχη του οργανισμού και των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ γενικότερα. Το σχέδιο που επεξεργάστηκε το υπουργείο Μεταφορών για την εξυγίανση και αναδιάρθρωση του ΟΣΕ κρίνεται αυτή την εβδομάδα και μετά τις παρατηρήσεις των επιτηρητών θα πάρει τη μορφή νομοσχεδίου και το δρόμο για τη Βουλή. Το σχέδιο προβλέπει μείωση του συγκοινωνιακού έργου με την κατάργηση των ζημιογόνων δρομολογίων, το διαχωρισμό των εμπορευματικών μεταφορών, την αναπροσαρμογή των εισιτηρίων και τη δραστική περικοπή της δαπάνης μισθοδοσίας με τη μείωση προσωπικού και τον περιορισμό των υπερωριών.
*Με βάση τα οικονομικά στοιχεία του ΟΣΕ, κάθε μέρα ο οργανισμός μπαίνει μέσα περίπου 3 εκατ. ευρώ και η τάση αυτή δεν μπορεί να αντιστραφεί χωρίς ριζικές αλλαγές σε όλους τους τομείς οργάνωσης και λειτουργίας.
Τα μισά δρομολόγια είναι ζημιογόνα και το ένα τρίτο αυτών θεωρούνται πλέον άγονα, καθώς εξυπηρετούν ελάχιστους επιβάτες και επιβαρύνουν δυσανάλογα με μισθούς, υπερωρίες και κόστος λειτουργίας σταθμών τον οργανισμό. Τα δρομολόγια αυτά θα μειωθούν δραστικά.
Για τις περιόδους μεταφορικής αιχμής, καλοκαίρι και γιορτές, προβλέπεται η δυνατότητα της ανάθεσης έργου σε επιχειρήσεις, επιμελητήρια αλλά και σε φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης να εκμεταλλεύονται αυτές τις γραμμές κατόπιν προγραμματικών συμφωνιών.
*Στο σκέλος των εμπορευματικών μεταφορών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα προχωρήσει σε συνέργειες ώστε το σιδηροδρομικό δίκτυο να αποτελέσει τον άξονα του σχεδίου συνδυασμένων μεταφορών. Σήμερα ο οργανισμός κατέχει ποσοστό μόλις 1,2% της μεταφοράς προϊόντων, με αποτέλεσμα ο εμπορευματικός του τομέας να καταγράφει ζημίες της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Το σχέδιο προβλέπει την παραχώρηση με τη μορφή ενοικίασης των εμπορευματικών σταθμών της Αθήνας (Θριάσιο) και της Θεσσαλονίκης. Εκτιμάται ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον από ελληνικές και διεθνείς κοινοπραξίες (κινεζικές και γαλλικές).
*Ο αριθμός των εργαζομένων (6.200 σήμερα) θα μειωθεί μέχρι τον προσεχή Μάρτιο κατά το ένα τρίτο, ενώ θα αλλάξει δραστικά και το οργανόγραμμα λειτουργίας προκειμένου να μειωθεί ανάλογα και η δαπάνη για υπερωρίες και μετακινήσεις. Με βάση τα στοιχεία του 2009 το κόστος μισθοδοσίας του προσωπικού ανέρχεται σε 222 εκατ. ευρώ το χρόνο και από αυτό το ποσό τα 67 εκατ. ευρώ αφορούν υπερωρίες, αναθέσεις επιπλέον έργου και μετακινήσεις προσωπικού.
Σε πρώτη φάση υπολογίζεται ότι θα αποχωρήσουν 1.800 εργαζόμενοι (περίπου οι 600 έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης) ενώ για τους υπόλοιπους θα καταρτιστεί πρόγραμμα μετατάξεων. Δεν αποκλείεται ωστόσο ο αριθμός αυτός να είναι μεγαλύτερος (μέχρι και 2.200, σύμφωνα με το αυστηρότερο σενάριο) εάν η τρόικα ζητήσει μεγαλύτερες περικοπές στο συγκοινωνιακό έργο.
*Η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να παρουσιάσει και νέα τιμολογιακή πολιτική, προσαρμοσμένη στο κόστος κάθε δρομολογίου και στις τιμές των άλλων μεταφορικών μέσων που θεωρούνται ανταγωνιστικά του σιδηροδρόμου.
Με βάση τα συγκριτικά στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα η τιμή του εισιτηρίου του ΟΣΕ αντιπροσωπεύει το 30% του εισιτηρίου των ΚΤΕΛ και το 20% των άλλων μη ανταγωνιστικών μέσων.
*Ο οργανισμός θα προχωρήσει σε γενική αναδιάρθρωση με τη συγχώνευση διευθύνσεων και την κατάργηση τομέων που θεωρούνται αντιπαραγωγικοί. Όσον αφορά τους σταθμούς των μεγάλων πόλεων, θα καταρτιστεί σχέδιο για την εμπορική τους εκμετάλλευση, κατά τα πρότυπα των λιμένων και των αεροδρομίων. Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη το σχέδιο προβλέπει τη διενέργεια διαγωνισμών για την παραχώρηση καταστημάτων. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα προικιστεί με νέες δραστηριότητες στους τομείς του εφοδιασμού, της τεχνικής υποστήριξης και της εκτέλεσης συνδυασμένων μεταφορών.
*Η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 9 με 10 δισ. ευρώ, περίπου όσο είναι και το συνολικό ποσό των εγγυήσεων του Δημοσίου προς τον οργανισμό. Μέχρι τον Μάρτιο, σύμφωνα και με το μνημόνιο, οι υποχρεώσεις του οργανισμού πρέπει να διευθετηθούν. Οριστικές αποφάσεις για την εκκαθάριση των χρεών θα ληφθούν μετά την πλήρη καταγραφή και εκτίμηση της αξίας των ακινήτων του οργανισμού από τα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών.
«Ελευθεροτυπία»