Τετάρτη 7 Ιουλίου 2010

Η ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΠΡΑΞΗ ΑΝΕΝΤΙΜΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η κατάργηση έστω και ενός μέτρου σιδηροδρομικού δικτύου συνιστά πληγή και ανέντιμη πράξη κατά της χώρας και των πολιτών της, ειδικά σήμερα με την Οικονομική Κρίση που εξακοντίζει στα ύψη τις τιμές καυσίμων, διοδίων και λοιπών εξόδων μετακίνησης, αλλά και σε περίοδο που λόγω της κλιματικής αλλαγής, των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, των τροχαίων ατυχημάτων και του κυκλοφοριακού προβλήματος, τα μέσα σταθερής τροχιάς επανέρχονται με δραματικό τρόπο στο προσκήνιο. Το επιστημονικό δυναμικό του Ομίλου ΟΣΕ πρόσφατα εφοδίασε το «Υπουργείο Μεταφορών» με στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα ποσά που θα εξοικονομηθούν αν γίνουν οι απαραίτητες από χρόνια αναδιαρθρώσεις και εξορθολογισμοί λειτουργίας του Οργανισμού (σε κανονισμούς, κυκλώματα εργασίας, διάταξη και αξιοποίηση των πόρων - προσωπικού και τροχαίου υλικού, οργάνωση εργασίας, κλπ) είναι πολλαπλάσια από την εξοικονόμηση που θα προέλθει εάν κλείσουν τα περιφερειακά δίκτυα και μείνει ανοιχτός μόνο ο (Π)ΑΘΕ. Ούτε το υπάρχον χρέος θα εξαλειφθεί, ούτε τα διαρθρωτικά προβλήματα που παράγουν το έλλειμμα θα έχουν αντιμετωπιστεί.
Το έγκλημα συρρίκνωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων που σχεδιάζετε κύριε Υπουργέ, στηρίζεται σε μια πρωτοφανή εξαπάτηση της κοινής γνώμης, που αναπαράγουν τα παπαγαλάκια σας: στην διασπορά παραπλανητικών και πλασματικών στοιχείων για τα έσοδα και έξοδα του δικτύου Πελοποννήσου, ή τις πληρότητες του δικτύου της Δυτικής Μακεδονίας κλπ. Γνωρίζετε καλά ότι την τελευταία τριετία μεγάλο μέρος αυτού του δικτύου ήταν κλειστό λόγω εκτέλεσης έργων εκσυγχρονισμού ή ανακαίνισης και όταν επαναλειτούργησε πέρυσι μικρό τμήμα αυτού, αυτό έγινε ελλιπέστατα, με ελάχιστα δρομολόγια, άνευ διαφήμισης και μεγαλύτερους χρόνους διαδρομής σε σχέση με παλιότερα, λόγω μη αποπεράτωσης στοιχειωδών έργων ανακαίνισης και ασφαλείας.
Ποιός ευθύνεται γι αυτό; Αποσιωπείται επίσης ότι πέρυσι η προηγούμενη κυβέρνηση, της οποίας συνεχίζετε όπως φαίνεται το καταστροφικό έργο, κατάργησε μεγάλο αριθμό δρομολογίων σ’ αυτά τα δίκτυα, καθιστώντας σε αρκετές περιπτώσεις το τραίνο μαγική εικόνα, με δρομολόγια «χαπάκια» (ένα ή δύο την ημέρα και σε άσχετες ώρες). Ποιος λοιπόν να το προτιμήσει μετά; Και από που κι ως που, όταν για τους ανωτέρω λόγους, δεν υπήρχαν έσοδα ή πλασματικά τα έσοδα ήταν μειωμένα, ενώ οι δαπάνες αυξήθηκαν γιατί μεταφέρθηκε από εκεί προσωπικό εκτός έδρας για να καλύψει κενά στην περιοχή Αθηνών, εσείς αξιολογείτε αυτά τα στοιχεία για να κρίνετε την αποδοτικότητα των γραμμών ; Σας πληροφορούμε για παράδειγμα, ότι όταν παλιότερα στη γραμμή Πατρών - Πύργου κυκλοφορούσαν 8 ζεύγη δρομολογίων ημερησίως, η επιβατική κίνηση ξεπερνούσε τους 1.000 επιβάτες. Ανακοινώθηκαν αυτές τις μέρες, ως προοίμιο του σχεδίου θανάτωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων, περαιτέρω περικοπές δρομολογίων, όταν ήδη είχαν γίνει και πέρυσι άγριες περικοπές από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ουσιαστικά τινάζεται στον αέρα ο πετυχημένος προαστιακός και περιφερειακός σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης - Έδεσσας - Φλώρινας (που είχε πληρότητες από 60-100%) και ο προαστιακός Καλαμάτας - Μεσσήνης και λοιπής Μεσσηνίας (που πριν τις περυσινές περικοπές διακινούσε 2.000 επιβάτες ημερησίως, αποσυμφορώντας την Καλαμάτα). Απαξιώνεται εντελώς (αντί να αναβαθμιστεί με μείωση των χρόνων διαδρομής) η γραμμή Κορίνθου - Ναυπλίου - Τρίπολης, που ανακαινίστηκε πρόσφατα με κοινοτικά κονδύλια. Ο σιδηρόδρομος γίνεται μαγική εικόνα στην ακριτική Ανατ. Μακεδονία και Θράκη. Παραμένουν υποχρησιμοποιούμενες και άρα αναξιοποίητες οι πολύτιμες τουριστικές γραμμές Κατακώλου - Ολυμπίας (με τους χιλιάδες επιβάτες κρουαζεροπλοίων καθημερινά να διακινούνται κυρίως οδικώς, στραγγαλίζοντας την Αρχαία Ολυμπία, προς δόξαν της «Πράσινης Ανάπτυξης» που επαγγέλθηκε ο πρωθυπουργός για την κατεστραμμένη από τις πυρκαιές Ηλεία) και Καλαβρύτων - Διακοφτού (ο μοναδικός σε ομορφιά οδοντωτός). Το Ιntercity Καλαμπάκας-Τρικάλων - Αθήνας που παρουσίαζε μόνιμα πληρότητες 60-100%, παραμένει καταργημένο από πέρυσι. Αυτές οι περικοπές στην πραγματικότητα εξοικονομούν από ελάχιστα έως καθόλου. Σε αρκετές περιπτώσεις επιβαρύνουν μάλιστα, αφού προσωπικό και τροχαίο υλικό κάθονται, ενώ οι μισθοδοσίες και οι αποσβέσεις τρέχουν. Θεωρούμε ότι οι περικοπές αυτές δεν γίνονται τυχαία. Στόχος είναι με την τρομακτική αραίωση των δρομολογίων και την δρομολόγηση σε άσχετες ώρες που δεν εξυπηρετούν τους επιβάτες (περίπτωση νέων δρομολογίων Εδεσσας, Ανατ. Μακεδονίας, Καλαμάτας - Μεσσήνης και Πάτρας - Καλαμάτας), τα τραίνα να εγκαταλειφθούν και από τους τελευταίους τους επιβάτες, προς όφελος των ανταγωνιστών τους, ώστε να βρεί πρόσχημα η κυβέρνηση να καταργήσει εντελώς το δίκτυο, όπως δεσμεύτηκε (;) στο επαίσχυντο Μνημόνιο με το ΔΝΤ.
Αλλωστε ο ΓΓ του «Υπουργείου Μεταφορών» Χ. Τσιόκας είπε χωρίς ντροπή ότι υπάρχουν και άλλα μέσα (ΚΤΕΛ, αυτοκινητόδρομοι) να εξυπηρετήσουν την επιβατική κίνηση. Αν αυτό δεν συνιστά βάναυση παρέμβαση στον υγιή ανταγωνισμό στον χώρο των Μεταφορών προς όφελος του ενός ανταγωνιστή που θα απομείνει μοναδικός παίκτης (μονοπώλιο), δεν ξέρουμε τι άλλο μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε. Κάτι που θάπρεπε να απασχολήσει τον εισαγγελέα ίσως (παράβαση καθήκοντος κλπ).
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΑΚΕΡΑΙΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΧΩΡΑ
Σε κάθε περίπτωση το Δίκτυο ΕΠΙΒΑΤΗΣ καταγγέλει την επιχειρούμενη πολιτική ακρωτηριασμού του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και υποβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών του και δηλώνει ότι είναι στο πλευρό των ελλήνων πολιτών και των τοπικών κοινωνιών της Περιφέρειας, που ζητούν σύγχρονες και χρηστικές σιδηροδρομικές και λοιπές συγκοινωνιακές υπηρεσίες, όπως απολαμβάνουν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι. Εάν τελικά η κυβέρνηση προβεί σε κατάργηση μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου, και μάλιστα εκείνου που πρόσφατα ανακαινίστηκε με κοινοτικά κονδύλια, θα καταγγείλουμε το γεγονός στα αρμόδια όργανα της ΕΕ μέσω της Ευρωπαικής Ομοσπονδίας Επιβατών, της οποίας είμαστε μέλος, ενώ επιφυλασσόμαστε και για ένδικα μέσα προστασίας των συμφερόντων των ελλήνων επιβατών, στο βαθμό που παραβιάζεται η εύρυθμη λειτουργία και το υγιές καθεστώς ανταγωνισμού της αγοράς επιβατικών μεταφορών. Ζητάμε από την κυβέρνηση την ύστατη αυτή ώρα να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να μην καταργήσει πολύτιμους στρατηγικούς και οικολογικούς-συγκοινωνιακούς πόρους εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής (όπως ακριβώς η επίλυση του προβλήματος της Ολυμπιακής δεν οδήγησε σε καταργήσεις περιφερειακών αεροδρομίων και πτήσεων). Να διορθώσει τα κακώς κείμενα στον Όμιλο ΟΣΕ χωρίς να τιμωρήσει αυτούς που είναι οι μόνοι που δεν φταίνε, δηλ. τους έλληνες πολίτες-επιβάτες, στερώντας τους το αγαθό μιάς σωστά σχεδιασμένης σύγχρονης σιδηροδρομικής συγκοινωνίας, που κατά ένα σημαντικό ποσοστό της δικαιούται να είναι επιδοτούμενη. Να σεβαστεί την περιουσία του ελληνικού λαού και τις πρόσφατες επενδύσεις που έγιναν σε υποδομή και τροχαίο υλικό, να μην κλείσει ούτε μέτρο από το δίκτυο και να προβεί στην ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων, μη υποκύπτοντας στις πιέσεις του λόμπυ των κατασκευαστών-παραχωρησιούχων των αυτοκινητοδρόμων και άλλων αντιδραστικών κύκλων που δεν θέλουν την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου, που είναι μέσο μαζικής μεταφοράς με πολύτιμες ιδιότητες και επιδόσεις, όταν οργανωθεί και λειτουργήσει σωστά, όπως μας δείχνει η ευρωπαική εμπειρία. Ζητάμε ακόμα να ανοίξει επιτέλους η εκμετάλλευση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και σε άλλες εταιρείες εκμετάλλευσης, που ενδεχομένως θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τμήμα του δικτύου με καλύτερους όρους (οικονομικούς και λειτουργικούς).Τέλος απαιτούμε η αρμοδιότητα καθορισμού δρομολογίων, τιμολογίων και επιδότησης και ελέγχου των σιδηροδρομικών και λεωφορειακών συγκοινωνιών σε τοπική, αστική-προαστιακή και περιφερειακή κλίμακα, να μεταφερθεί από τους φορείς του Κεντρικού Κράτους, στις αιρετές πλέον περιφερειακές αρχές (Περιφέρειες) που θεσπίζει το Σχέδιο Καλλικράτης, με παράλληλη μεταφορά των κατάλληλων οικονομικών πόρων και δημιουργία ανάλογων επιτελικών οργάνων συγκοινωνιακού σχεδιασμού και ελέγχου, ώστε ο σχεδιασμός της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης να ΜΗΝ γίνεται από άσχετους γραφειοκράτες και συνδικαλιστές στην Αθήνα, αλλά από φορείς αποκεντρωμένους και πιο κοντά στον έλληνα πολίτη της Περιφέρειας και τις ανάγκες του. Κύριοι, της κυβέρνησης ετοιμάζεστε να κάνετε ένα εγκληματικό λάθος από αμέλεια ασχετοσύνη και αλαζονεία. Κανένα ΔΝΤ δεν σας είπε να κόψετε γραμμές των τραίνων, αυτό που σας είπε ,και αρνείστε να το ακούσετε, είναι «περιορίστε τα έξοδα και το σπάταλο κράτος».
Όταν το δάκτυλο του δασκάλου έδειχνε το φεγγάρι ο ηλίθιος κοίταγε το δάκτυλο.
Για μια φορά στην ιστορία του τόπου κάντε την υπέρβαση και ακούστε αυτούς που πληρώνουν το εισιτήριο τους και αυτούς που γνωρίζουν στην πράξη την πραγματικότητα . Οι λύσεις δεν βρίσκονται στους φακέλους των υπηρεσιακών παραγόντων, στα κομματικά στελέχη, στους εργατοπατέρες και στις υποδείξεις των εργολάβων και προμηθευτών, Ούτε στους Γάλλους συμβούλους (της γενναία επιδοτούμενης κρατικής SNCF) που φωνάξατε για να σας πουν τι θα κάνετε με τον ΟΣΕ, και να αποκτήσετε έτσι άλλοθι στις πράξεις σας, για να γυρίζετε αύριο και να κλαψουρίζετε από κανάλι σε κανάλι «…εμείς δεν το θέλαμε μας το επέβαλλαν οι Γάλλοι» ενώ θα ετοιμάζεται το νέο σκάνδαλο προμηθειών σε συνέχεια αυτού της SIEMENS. (Στα Γαλλικά λέγεται “bon pour l’orient”) Λες και η χώρα μας δεν διαθέτει ένα απίθανα μεγάλο επιστημονικό δυναμικό με σπουδές σε Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Αμερική, Καναδά κλπ. ( ο ΣΕΣ έχει 500 μέλη σπουδαγμένα στα πέρατα του κόσμου).
Αυτό το δυναμικό είστε εντελώς ανίκανοι να αξιολογήσετε και να κινητοποιήσετε?
Μήπως θα θέλατε να το κάνουμε εμείς?
Το Δίκτυο Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ. είναι στην διάθεση της πολιτείας με εξειδικευμένους συγκοινωνιολόγους αλλά και απλά μέλη του κοινούς καθημερινούς πολίτες που νοιάζονται για τα κοινά αγαθά, γνώστες της ελληνικής και της παγκόσμιας εμπειρίας , με έμπειρους και καταξιωμένους συνεργάτες από αντίστοιχους φορείς, μέλη της EPF (European Passengers Federation) αλλά και της UITP (International Union of Public Transports), αν το θέλετε και σε συνεργασία με τους ξένους τεχνικούς συμβούλους αλλά και τους εκπροσώπους του ΔΝΤ της ΕΚΤ και της ΕΕ, να βοηθήσει στην δρομολόγηση μίας δίκαιης, τεχνικά άρτιας, οικονομικά εφικτής και τελικά βιώσιμης λύσης δίνοντας τέλος στο σημερινό μπάχαλο και χωρίς να απαιτείται η θυσία ούτε χιλιοστού πολύτιμης σιδηροδρομικής υποδομής.
Το ΔΣ του δικτύου ΕΠΙΒΑΤΗΣ