Με τη διερεύνηση της πτυχής των συμβάσεων του ΟΣΕ με τη Siemens συνεχίσθηκε το έργο της ομώνυμης εξεταστικής επιτροπής της Βουλής, ενώ στο μικροσκόπιο του ελέγχου έχει μπει η ραδιοκάλυψη των συρμών του Οργανισμού, το σύστημα GSM-R. Ο Ιωάννης Κατσιούλης που εξετάστηκε χθες ήταν πρόεδρος της τριμελούς επιτροπής αξιολόγησης για το σύστημα ραδιοκάλυψης που έγινε το Δεκέμβριο του 2005 με μόνες συμμετέχουσες τις εταιρείες Uninortel και Siemens. Ο μάρτυρας είπε ότι ο ίδιος διεφώνησε με την πρόκριση τελικώς της Siemens κατ’ αρχήν λόγω της μεγάλης διαφοράς στον αριθμό των αναμεταδοτών, αλλά και άλλων τεχνικών ζητημάτων και εν τέλει έκρινε ότι η εταιρεία ήταν εκτός τεχνικών προδιαγραφών και θα έπρεπε να μη λάβει μέρος στο διαγωνισμό. Συνόψισε τη διαφωνία του σε δύο σημεία: Το πρώτο είναι ότι δεν κάλυπτε η Siemens την ποιότητα σήματος που ζητούσε η διακήρυξη από τη μελέτη ραδιοκάλυψης που είχε τεθεί, ενώ το δεύτερο είναι το θέμα του καλωδίου στο τμήμα Τιθορέας- Δομοκού που θα έμπαινε επιφανειακά. Ο μάρτυρας διέψευσε πάντως παρά τα πολλά και από πολλές πλευρές ερωτήματα, ότι δέχθηκε πιέσεις ή απειλές ή ότι του προτάθηκε να «αρρωστήσει» για να μη μειοψηφήσει, παραδέχθηκε όμως έκτοτε «μπήκε στο ψυγείο» και υποβιβάστηκε στον Οργανισμό. Το έργο εγκρίθηκε να δοθεί στη Siemens με τις ψήφους των δύο άλλων μελών της επιτροπής και στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ Ηλία Ταλαμάγκα και Ιωάννη Δημητρίου. Ο αντιπρόεδρος της επιτροπής, βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτης Ρήγας εξέφρασε την άποψη ότι η υπόθεση θα πρέπει να σταλεί στη Δικαιοσύνη, η οποία δεν έχει ως τώρα ασχοληθεί με αυτή, «παρ’ ότι σύμφωνα με τη δικογραφία, από τα «μαύρα ταμεία» της Siemens έχει δοθεί, κατά τη δικογραφία, στην ΕΡΓΟΣΕ της περιόδου εκείνης το 8% ως προμήθεια για το συγκεκριμένο έργο». Ο εκ των μαρτύρων Ιωάννης Δημητρίου τόνισε εξεταζόμενος ότι οι τεχνικές προσφορές βαθμολογήθηκαν από τα δύο μέλη της επιτροπής, τον ίδιο και τον κ. Ταλαμάγκα κατά πλειοψηφία και αξιολογήθηκαν με 105, και 97, βαθμούς. Πρόσθεσε ότι ο πρόεδρος της επιτροπής διαφώνησε όσον αφορά το αποδεκτό ή όχι της προσφοράς της Siemens και εξ αυτού του γεγονότος δεν βαθμολόγησε, ενώ κατόπιν ανοίχθηκαν οι οικονομικές προσφορές και η πλέον συμφέρουσα προσφορά ήταν, όπως είπε της Siemens. Παρεμβαίνοντας ο βουλευτής της ΝΔ Πάνος Καμμένος ρώτησε τον μάρτυρα, πώς είναι δυνατόν να μην υπολείπεται η ανταγωνίστρια εταιρεία, να προσφέρει περισσότερες κεραίες- αναμετάδοσης, να δίνει μικρότερο τίμημα και τελικώς να επιλέγεται η Siemens. Ο μάρτυς Δημητρίου απάντησε αόριστα ότι «ο συνδυασμός τεχνικής αξιολόγησης και οικονομικών προσφορών δίνει την πλέον συμφέρουσα προσφορά». Σε ερώτηση, γιατί, ενώ η υπογραφή της σύμβασης έγινε το 2006, το έργο δεν έχει προχωρήσει ως σήμερα, ο κ.Ταλαμάγκας είπε ότι η ευθύνη δεν βρίσκεται ούτε στον ΟΤΕ, ούτε στην ανάδοχο, αλλά στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων που δεν εξέδωσε εγκαίρως την απαραίτητη άδεια κινητής τηλεφωνίας. Στη συνέχεια εξετάσθηκε ο πρώην πρόεδρος (2004-2007) του ΔΣ του ΟΣΕ Νικόλαος Μπαλτάς, ο οποίος επίμονα ρωτήθηκε για τις ντηζελομηχανές ΝΤΕΖΙΡΟ που ενοικίασε ο ΟΣΕ αντί 850.000 ευρώ, αντί να δώσει 2,5 εκ για την αγορά τους. Ο μάρτυρας απάντησε ότι αφενός η διαδικασία αγοράς είναι εξαιρετικά χρονοβόρα, ενώ από την άλλη δεν χρειάζονταν ντηζελάμαξες εν όψει ηλεκτροκίνησης. Εν τω μεταξύ πολιτικό κανιβαλισμό αποδίδει ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης σε όσους του αποδίδουν ευθύνες για τους χειρισμούς του αναφορικά με τον ΟΣΕ και ειδικότερα στους δύο συνδικαλιστές του Οργανισμού Δημήτρη Καραπάνο και Μανώλη Παναγιώτου. Ο πρώην υπουργός με επιστολή του προς την εξεταστική σημειώνει ότι ούτε γνωρίζει προσωπικά, ούτε έχει μιλήσει ποτέ με τον Μιχάλη Χριστοφοράκο, ενώ, υπογραμμίζει ότι όταν ανέλαβε υπουργός το Σεπτέμβριο 2007 είχε ήδη ξεσπάσει το σκάνδαλο της Siemens. Αναφορικά με τη σύμβαση του προαστιακού για επέκταση από Αθήνα στον Πειραιά, ο κ.Χατζηδάκης υπενθυμίζει ότι η σύμβαση υπεγράφη το 2005, ήδη είχε δοθεί το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η προσφυγή Καραπάνου είχε μπει στο αρχείο από τη Δικαιοσύνη. Δεν νοείτο, διακοπή του έργου, συνεχίζει γιατί πέραν των αποζημιώσεων στους αναδόχους υπήρχε ο κίνδυνος μεγάλης απώλειας κοινοτικών κονδυλίων, ενώ οι όποιες παρατάσεις, δόθηκαν από την θυγατρική του ΟΣΕ «Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικών Υποδομών» (ΕΔΙΣΥ), όπως επίσης επί θητείας του διαδόχου του Ευρυπίδη Στυλιανίδη, αλλά και του σημερινού υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, ο οποίος μάλιστα ζήτησε χρηματοδότηση του έργου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Όσον αφορά στο Μνημόνιο που υπέγραψε με τον Δήμο Αγ.Αναργύρων, ο πρώην υπουργός υπογραμμίζει ότι αφενός δεν έχει εκτελεστεί, αφετέρου αφορά τμήμα που δεν εκτελείται από τη Siemens, αλλά την κοινοπραξία ΑΒΑΞ- ALSTROM. Αναφορικά με τα βαγόνια DESIRO, ο κ. Χατζηδάκης τονίζει ότι επί υπουργίας του στο τέλος του 2007, ο ΟΣΕ δεν άσκησε το δικαίωμα προαίρεσης για παράταση της ενοικίασης τους και η σύμβαση διεκόπη, όπως σταμάτησε o ίδιος τον διαγωνισμό για την ραδιοκάλυψη συρμών (GSM-R-2), όπου υποψήφια ήταν και πάλι η Siemens. Από την κατάθεση του πρώην διευθύνοντα συμβούλου του ΕΔΙΣΥ Δημήτρη Ρουσσόπουλου, προέκυψε ότι ο ίδιος από το 2004 που ανέλαβε Γενικός Διευθυντής Τεχνικής Υποστήριξης, βρήκε όλες τις προγραμματικές συμβάσεις σε εξέλιξη από το 1997 και ήδη καθυστερημένες. Εξεταζόμενος επανέλαβε ότι το ΔΣ του ΟΣΕ επανειλημμένως είχε κηρύξει έκπτωτες κοινοπραξίες αναφορικά κυρίως με τη σύμβαση υπ.αριθμ. 33, αλλά ο μέτοχος του Δημοσίου, οι υπουργοί Μεταφορών και Οικονομικών δεν παρεβρέθησαν ούτε ως σήμερα σε γενική συνέλευση, ώστε να κηρυχθούν έκπτωτες. Ο μάρτυρας επανέλαβε πολλές φορές ότι επί ημερών του (2004-2009) «δόθηκαν μέχρι δεκάρας» οι ρήτρες καθυστέρησης, ενώ δεν επεστράφησαν εγγυητικές επιστολές, αντιθέτως κατέπεσαν κάποιες. Απεκάλυψε όμως ότι στην περίοδο 2001-2002 επί διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Ιωάννη Μουρμούρη και διευθυντού Τεχνικής υποστήριξης Εμμανουήλ Σάρλα, πέρασε από το ΔΣ του Οργανισμού ευνοϊκή ρύθμιση κι αντί για επιβολή ρήτρας 8,5% επιβλήθηκε 5,5% και μάλιστα χωρίς την καταβολή χρημάτων, αλλά ανταλλακτικών. Σχολιάζοντας από την πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης τόνισε: «Πρέπει να την ψάξουμε περισσότερο την υπόθεση του ΟΣΕ, γιατί βλέπω μια ιδιόμορφη διακομματική ομερτά και σε πολιτικό και σε συνδικαλιστικό επίπεδο και είναι βέβαιο ότι και η υπόθεση ΟΣΕ μυρίζει» Η εξέταση του κεφαλαίου ΟΣΕ θα συνεχιστεί αύριο με την εξέταση των πρώην διευθυνόντων συμβούλων του Οργανισμού Διονύση Χιόνη και Κωνσταντίνου Μαγουλά.
ΑΝΑ