Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

Χάρης Τσιόκας: Συνδυασμένες μεταφορές στη Θεσσαλονίκη

Τον σχεδιασμό του υπουργείου στα ζητήματα συγκοινωνιών και μεταφορών παρουσιάζει μιλώντας στη “ΜτΚ” ο γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών.
Συνέντευξη στον Φώτη Κουτσαμπάρη
Επέκταση των αστικών συγκοινωνιών σε ολόκληρο τον νομό Θεσσαλονίκης με φθηνό επιδοτούμενο εισιτήριο, αναβάθμιση του ΣΑΣΘ και ενιαίο σχεδιασμό αστικών συγκοινωνιών, εξυγίανση του ΟΣΕ με μετατάξεις προσωπικού, προαναγγέλλει μέσω της “ΜτΚ” ο γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών Χάρης Τσιόκας, παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό του υπουργείου στα ζητήματα συγκοινωνιών και μεταφορών. Από την προηγούμενη κυβέρνηση υπάρχει ο σχεδιασμός για την επέκταση της αστικής συγκοινωνίας σε ολόκληρο τον νομό Θεσσαλονίκης, ενώ έχει υπογραφεί και σχετικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ. Ωστόσο, δεν υπήρξε καμία εξέλιξη μέχρι σήμερα. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο σχεδιασμός; Ποιες είναι οι προθέσεις σας; Το πιο σύντομο ανέκδοτο είναι να αναφέρεται κανείς σε σχέδιο της ΝΔ που αφορά την επέκταση των αστικών συγκοινωνιών στον νομό Θεσσαλονίκης! Θυμίζω ότι στα πέντε χρόνια της κυβερνητικής θητείας της ο απολογισμός ταυτίζεται με το απόλυτο μηδέν. Θυμίζω ότι η επέκταση των αστικών συγκοινωνιών στο νομό Θεσσαλονίκης άρχισε και εφαρμόστηκε με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και νομίζω ότι είναι πλέον η ώρα, πάλι με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός που θα καλύψει με συστήματα αστικών συγκοινωνιών ολόκληρο τον νομό. Γι’ αυτό, λοιπόν, με αίσθημα ευθύνης για τους πολίτες της επαρχίας Λαγκαδά, ολοκληρώνουμε τις προετοιμασίες, ώστε να λειτουργήσει και στη συγκεκριμένη περιοχή η ποιότητα παροχής αστικών συγκοινωνιών με φθηνό εισιτήριο. Ολοκληρώνουμε άμεσα τη διαβούλευση, προκειμένου το ΚΤΕΛ και ο ΟΑΣΘ να αναπτύξουν λειτουργικές για τη βιωσιμότητά τους και χρήσιμες-ωφέλιμες για τον πολίτη συνεργασίες ανάπτυξης συγκοινωνιών με πολλαπλάσια δρομολόγια και κόμβο μετεπιβίβασης στον Λαγκαδά. Λαμβάνουμε υπόψη τις ανάγκες του πολεοδομικού συγκροτήματος για νέες, σύγχρονες γραμμές, με καλύτερη παροχή υπηρεσιών και νέο στόλο σε νέες περιοχές. Ο στόχος μας είναι απλός και καθαρός. Σύντομα ο υπουργός κ. Ρέππας θα προσθέσει μία ακόμη ψηφίδα, ώστε ολόκληρος ο νομός Θεσσαλονίκης να έχει αστικές συγκοινωνίες και να γίνει το πρώτο παράδειγμα στη χώρα. Εφόσον γίνει η επέκταση, θα υπάρξει νέα αύξηση της τιμής των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ; Γιατί αποφασίστηκαν αυξήσεις στα εισιτήρια; Σε μια δύσκολη εποχή για τον πολίτη και την ελληνική οικογένεια, προφανώς δεν είναι ούτε ευχάριστο ούτε επιθυμητό να αναφέρεται κανείς σε αυξήσεις. Πρέπει όμως να βλέπουμε το ποτήρι όπως είναι και να μη το χαρακτηρίζουμε ούτε μισοάδειο ούτε μισογεμάτο. Η αλήθεια είναι ότι το εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη κοστίζει 60 λεπτά, δηλαδή κατά 40% λιγότερο απ’ ό,τι στην Αθήνα και πολύ φθηνότερο των άλλων πόλεων της Ελλάδας. Αυτή την εβδομάδα συναντήθηκα με τους εκπροσώπους αστικών συγκοινωνιών όλης της χώρας. Πιστέψτε με ότι η Θεσσαλονίκη έχει το φθηνότερο εισιτήριο σε όλη την επικράτεια. Ο εξορθολογισμός που έγινε στις τιμές και θα συμπεριλάβει ολόκληρο τον νομό μειώνει το κόστος τιμής για τους εργαζόμενους, τους φοιτητές, τους μαθητές, ενώ σχεδιάζουμε στην επόμενη αναθεώρηση να συμπεριλάβουμε και τις μεγάλες ηλικίες.
Ποιος θα είναι ο ρόλος του ΣΑΣΘ στη νέα πολιτική συγκοινωνιών; Θα αναβαθμιστεί το συμβούλιο;
Είναι η ώρα να προετοιμαστούμε για το μέλλον. Γνωρίζετε ασφαλώς ότι σε λίγα χρόνια, με βάση τις ευρωπαϊκές οδηγίες, οι επιβατικές μεταφορές απελευθερώνονται. Επίσης είναι πολιτική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ να οργανώσει ένα πλαίσιο προώθησης συνδυασμένων μεταφορών στην πόλη και στον νομό Θεσσαλονίκης. Η ολοκλήρωση του μετρό, η μελλοντική ανάπτυξη θαλάσσιων συγκοινωνιών, ο προαστιακός, η δημοτική συγκοινωνία, το ΚΤΕΛ, τα ταξί είναι ανάγκη να υπηρετήσουν έναν ενιαίο σχεδιασμό συνδυασμένων μεταφορών, που να διευκολύνουν τη μεταφορά και επιβίβαση του πολίτη.
Αυτόν τον σχεδιασμό αλλά και τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, της αγοράς και την πρόσβαση πρέπει να τον αναλάβει το ΣΑΣΘ, για να σταματήσει η λογική των συναρμόδιων αναρμόδιων, που επιδεινώνουν το κυκλοφοριακό κομφούζιο στην πόλη και στον νομό και να πάψει το δίλημμα ποιος είναι υπεύθυνος. Η αναβάθμιση του ΣΑΣΘ με νέα διοικητική οργανωτική δομή και η μετεξέλιξη του σε μητροπολιτικό φορέα είναι προτεραιότητα του υπουργείου. Γι’ αυτό προκηρύξαμε διαγωνισμό πρόσληψης συμβούλου, που θα υποστηρίξει τη νομοθετική πρωτοβουλία μετεξέλιξής του και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, με τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου, εργάζεται και ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του ΣΑΣΘ κ. Παπαϊωάννου.
Όσον αφορά τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, γνωρίζουμε ότι η επικαιροποιημένη μελέτη προβλέπει περιορισμένους αποθηκευτικούς χώρους καθώς και εγκαταστάσεις εμπορικών εταιρειών. Με αυτά τα δεδομένα, θα μπορέσει να διαδραματίσει τον ρόλο του διαμετακομιστικού κέντρου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στον οποίο προσβλέπουμε; Πότε θα γίνει η δημοπράτησή του; Πώς εξελίσσεται η συνεργασία με τον ΟΛΘ;
Μαζί με το Θριάσιο, το εμπορευματικό κέντρο Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια της Αλεξανδρούπολης είναι το μέλλον για την εξέλιξη της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο και για την προώθηση των ενδιάμεσων μεταφορών. Δεν πρόκειται για ευχή αλλά για γεωστρατηγική ανάλυση, που την διαπιστώνει κανείς και από το ενδιαφέρον ξένων και ελλήνων επενδυτών. Η Θεσσαλονίκη είναι πύλη εισόδου στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια και βοηθά στη σύνδεση της εφοδιαστικής αλυσίδας με την Κεντρική Ευρώπη, τη Ρωσία κτλ. Το έδειξαν στην πρόσφατη επίσκεψη και οι Κινέζοι και οι Γάλλοι.
Όμως πρέπει να δούμε την αλήθεια κατάματα. Η επικαιροποιημένη μελέτη στην οποία αναφέρεστε σταμάτησε γιατί η τότε κυβέρνηση της ΝΔ θέλησε να πουλήσει τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων χωριστά. Ο οικονομικός σύμβουλος έθετε ως προϋπόθεση δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου τη συνεργασία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων, λοιπόν, ήταν προϋπόθεση συμμετοχής με το τέως στρατόπεδο Γκόνου. Γι’ αυτό χάθηκε η ευκαιρία τα προηγούμενα πέντε χρόνια, όπως άλλωστε και στο Θριάσιο. Τα πράγματα όμως πλέον έχουν αλλάξει. Η νέα κυβέρνηση Παπανδρέου φιλοδοξεί να δώσει τον νέο ρόλο στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα.
ΟΣΕ: Επώδυνη η εξυγίανση για να υπάρξει μέλλον
Στον ΟΣΕ κάνετε προσπάθεια εξυγίανσης του οργανισμού. Ποια είναι η βασική κατεύθυνση; Πόσο θα επηρεαστούν οι εργασιακές σχέσεις, το προσωπικό, τα δρομολόγια; Γνωρίζετε ασφαλώς ότι ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια ο ΟΣΕ όχι μόνο επιδείνωσε δραματικά τα μεγέθη του χρέους, αλλά ακόμη χειρότερα απαξιώθηκε με πολλαπλές επιπτώσεις στον πολίτη, στην οικονομία. Υπονομεύθηκε το σχέδιο αναγέννησης του ελληνικού σιδηρόδρομου. Θα έλεγα πως συστηματικά προετοιμάστηκε ένα κλίμα απαξίωσης, προκειμένου η ελληνική κοινωνία να ανεχθεί το κλείσιμό του και να αποδεχθεί τις οικονομικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν. Είναι πρόσφατα τα σχέδια που ακούγαμε για μισθωτή εφεδρεία, που στην πράξη σήμαινε επιβάρυνση των ασφαλιστικών ταμείων και ανεργία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το χρέος του ΟΣΕ έφτασε τα 10 δισ., δηλαδή 3.000.000 την ημέρα! Γι’ αυτό πλέον οι δανειστές μας ζητούν λύση. Κάθε μέρα σχεδόν προκύπτουν θέματα κακοδιαχείρισης που παραπέμπονται πλέον με εντολή της κυβέρνησης στους εισαγγελείς. Στη συμφωνία με την Ε.Ε. και το ΔΝΤ, προκειμένου να εξασφαλισθεί ο δανεισμός, προβλέπεται εντός του 2010 η εξυγίανση του ομίλου ΟΣΕ με κερδοφόρους ισολογισμούς το 2011. Στο δίλημμα, λοιπόν, κλείσιμο ή βιώσιμη λειτουργία εμείς απαντάμε ότι θα υπάρξει και στο μέλλον ΟΣΕ, με αναγεννημένο τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ασφαλώς η εξυγίανση θα είναι επώδυνη, προκειμένου να υπάρξει στο μέλλον ΟΣΕ. Θα απαιτηθούν νέες τιμολογιακές πολιτικές, κερδοφόρα λειτουργικά δρομολόγια και ασφαλώς νέα οργανογράμματα με αντίστοιχο προσωπικό. Ανασφάλεια της ανεργίας και επιβάρυνση των ασφαλιστικών ταμείων δεν θα υπάρξουν. Το πλεονάζον προσωπικό θα μεταταχτεί σε κενές θέσεις. Δεν θέλουμε να μετατρέψουμε τον ΟΣΕ σε νέα Ολυμπιακή με οριστικό κλείσιμο των λειτουργιών του και για αυτό συστηματικά μελετάμε όλα τα δεδομένα.
«Μακεδονια»