- ..Αυτό πάντως που ξεκαθαρίζει μιλώντας στο «Εθνος» ο πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροπής Μ. Μπεντενιώτης είναι ότι με το πέρας της έρευνας «αν υπάρχουν, θα προσδιοριστούν με απόλυτη σαφήνεια τα αδικήματα των πολιτικών προσώπων που ενεπλάκησαν στην υπόθεση». Οι ενδεχόμενες τώρα ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων για την υπόθεση της Siemens είναι «ανοιχτές», για υποθέσεις μετά το 2004, όπως για παράδειγμα η διαδικασία παραλαβής του C4I ή οι συμβάσεις που υπογράφτηκαν μεταξύ του ΟΣΕ και της Siemens. Πάντως, η «εικόνα» της πορείας των εργασιών των δύο Εξεταστικών Επιτροπών δείχνει ότι όλο το διάστημα των δύο μηνών κινήθηκαν με αργούς ρυθμούς, κάτι που καθιστά ιδιαίτερα πιθανή την ανάγκη περαιτέρω επιμήκυνσης των Επιτροπών και μετά τα μέσα Μαΐου..
- «Εθνος»
- ..Ο δήμαρχος Πατρέων, Ανδρέας Φούρας, σε συνέντευξη που παραχώρησε, έδωσε απαντήσεις σε ερωτήματα που προέκυψαν. το ζήτημα που προκαλεί προβληματισμό στη δημοτική αρχή είναι η έλλειψη πιστώσεων του ΟΣΕ, ώστε το τρένο να φτάσει μέχρι την Πάτρα. «Σε περίπτωση που δεν φτάσει ο σιδηρόδρομος μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, θα υπάρξουν κυρώσεις στην Ελλάδα. Η μελέτη της υπογειοποίησης μέχρι τον Αγ. Διονύσιο έχει ολοκληρωθεί, ενώ η μελέτη από τον Αγ. Διονύσιο μέχρι την ανάδυση του σιδηροδρόμου στο λιμάνι βρίσκεται στην αρχή της, γιατί πριν από 8 μήνες μάς ζήτησαν άδειες για γεωτρήσεις. Είναι αλήθεια ότι οι γραμμές τα προσεχή χρόνια θα συνιστούν εμπόδιο πρόσβασης», τονίζει ο κ. Φούρας. .
- «Ελευθεροτυπια»
- ..Ο ΟΣΕ και ιδίως η θυγατρική του ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που προτίθεται να προωθήσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα. Ο βαριά προβληματικός δημόσιος οργανισμός βρίσκεται στην κορυφή της σχετικής λίστας καθώς, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να βρεθεί λύση ώστε να μειωθούν τα ελλείμματα που παράγει και τα οποία αγγίζουν τα τρία εκατ. ευρώ ημερησίως, ενώ σε ετήσια βάση φτάνουν στο ποσό – ρεκόρ του ενός δισ. ευρώ. Προς την κατεύθυνση αυτή καταρτίζεται ένα ακόμη σχέδιο εξυγίανσης του οργανισμού. Κύριο σημείο του προγράμματος αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ, το οποίο υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο μέσα στον επόμενο μήνα, θα αποτελέσει η αναζήτηση στρατηγικού εταίρου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία που εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Στις κυβερνητικές προθέσεις φαίνεται ότι είναι η ανάθεση του μάνατζμεντ της εταιρείας, η οποία μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα από την έναρξη της λειτουργίας της εξελίχθηκε σε παραγωγέα ελλειμμάτων καθώς αφού προκαλεί έλλειμμα περίπου 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με αποτέλεσμα στα μόλις δύο χρόνια της δραστηριότητάς της να καταγράφει έλλειμμα που ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Ενδεικτικό του προβλήματος είναι το γεγονός ότι το κόστος για τους μισθούς των 1.700 εργαζομένων της εταιρείας είναι μεγαλύτερο από τα έσοδα που αποφέρουν στα ταμεία της κάθε χρόνο οι εμπορικές και επιβατικές μεταφορές που πραγματοποιεί. Από την πλευρά του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων εκφράζεται σχετική αισιοδοξία για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος αναζήτησης εταίρου. Εξάλλου ενδιαφέρον από ιδιώτες για την εκτέλεση σιδηροδρομικών μεταφορών στο δίκτυο του ΟΣΕ υπάρχει και εστιάζεται σε συγκεκριμένες γραμμές οι οποίες υπό προϋποθέσεις μπορούν ν αποφέρουν σημαντικά κέρδη. Τέτοιες γραμμές θεωρούνται το προαστιακό δίκτυο της Αθήνας, η γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης αλλά και η νέα γραμμή Ικόνιο – Ασπρόπυργος η οποία παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον κυρίως για την εκτέλεση εμπορευματικών μεταφορών λόγω της «εξόδου» που προσφέρει προς την ηπειρωτική ενδοχώρα στο λιμάνι του Πειραιά Μείωση προσωπικού Η μείωση του προσωπικού των εταιρειών του Ομίλου ΟΣΕ αλλά και η δραστική περικοπή υψηλών μισθών που καταγράφονται σε συγκεκριμένες ειδικότητες είναι από τις προτεραιότητες του προγράμματος αναδιάρθρωσης. Μεταξύ άλλων ο σχεδιασμός κάνει λόγω για περικοπή των πρόσθετων παροχών των εργαζομένων ενώ σε ότι αφορά τον αριθμό του προσωπικού ο στόχος είναι σε ένα διάστημα τριών το προσωπικό να μειωθεί κατά περίπου 3.000 εργαζόμενοι. Αυτό εκτιμάται ότι μπορεί να επιτευχθεί καθώς περίπου 1.500 εργαζόμενοι θα βγουν στην σύνταξη λόγω της συμπλήρωσης των απαραίτητων προϋποθέσεων ενώ για τους υπόλοιπους θα υπάρξουν μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες. Αλλαγές Εκτός των αλλαγών που θα γίνουν στο επίπεδο του προσωπικού βέβαιο είναι ότι πρέπει να γίνει και μακροχρόνια ρύθμιση του χρέους του ΟΣΕ το οποίο ανήλθε στο ποσό των 9 δισ. ευρώ το τέλος του 2009. Επιπλέον σημαντική πηγή εσόδων μπορεί να αποτελέσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ η οποία σήμερα αποφέρει πενιχρά έσοδα στον Οργανισμό παρότι είναι από τις μεγαλύτερες που υπάρχουν στην Ελλάδα. Σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών σχεδιάζεται αναδιοργάνωση του προγράμματος δρομολογίων με ενίσχυση σε γραμμές υψηλής ζήτησης και περιορισμό άλλων με μικρή ζήτηση. Ειδικά για τα δρομολόγια χαμηλής ζήτησης αναμένεται ότι θα γίνει προσπάθεια διατήρησής τους μέσω επιδότησής τους για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, κατά το πρότυπο των αεροπορικών άγονων γραμμών. Τέλος έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη του κλάδου εμπορευματικών μεταφορών, όπου τα σχετικά περιθώρια είναι μεγάλα αφού σήμερα ο σιδηρόδρομος έχει ελάχιστη συμμετοχή στην εκτέλεση εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα..
- Euro2day
- ..Τις επόμενες μέρες θα ψηφιστεί το νέο φορολογικό νομοσχέδιο και σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς μέσα στον Απρίλη και το Μάη θα ακολουθήσουν:
- Το Ασφαλιστικό: Θα επιφέρει αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, μείωση των συντάξεων, περαιτέρω περικοπές της κρατικής χρηματοδότησης στα Ταμεία.
- Ο «Καλλικράτης»: Η νέα διοικητική μεταρρύθμιση θα αποτελέσει τον κεντρικό πυλώνα για την προώθηση των αναδιαρθρώσεων. Μέσω του «Καλλικράτη» η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε σφοδρές περικοπές προσωπικού στους δήμους.
- Συγχώνευση και κατάργηση δημόσιων οργανισμών: Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι όπου καταργηθούν υπηρεσίες θα καταργηθούν αυτόματα και οι θέσεις που υπάγονται σε αυτές, μια απόφαση που θα σηματοδοτήσει απολύσεις στο δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
- Το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, που θα στηριχθεί στην κοινοτική οδηγία «Μπολκεστάιν» και θα επιφέρει σαρωτικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις.
- Ιδιωτικοποιήσεις: Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να εκποιήσει και τα τελευταία κομμάτια της δημόσιας περιουσίας. Σύμφωνα με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που συμπεριλαμβάνεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, η αρχική πρόβλεψη είναι για 2,5 δισ. ευρώ για το 2010. Στις λίστες της κυβέρνησης βρίσκεται ποσοστό από το 51% της ΔΕΗ που σήμερα κατέχει το κράτος. Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο με καταθέσεις περίπου 5 δισ. ευρώ. Ο ΟΣΕ, η ΕΥΔΑΠ, ο ΟΠΑΠ κ.ά….
- «Ριζοσπαστης»
- …Η παρουσίαση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θα γίνει αμέσως χωρίς όμως να δίνεται απόλυτα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, καθώς κάθε εγχείρημα θα εξετάζεται ξεχωριστά και ανάλογα με τις συνθήκες των αγορών. Πρώτες στη λίστα των αποκρατικοποιήσεων θα τοποθετηθούν πάντως οι θυγατρικές του ΟΣΕ και η αξιοποίηση ακινήτων του Οργανισμού, όπως για παράδειγμα των σταθμών Λαρίσης και Θεσσαλονίκης. Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο αλλαγών και στον τραπεζικό τομέα, ενώ αντίθετα αποκλείεται προς το παρόν κάθε περαιτέρω κίνηση σε ΔΕΗ και ΟΤΕ..
- «ΚΕΡΔΟΣ»