Τετάρτη, 28 Απριλίου 2010

Η «μαύρη τρύπα» του ΟΣΕ

Σε αδιέξοδο έχει οδηγηθεί ο ΟΣΕ εξαιτίας του οργίου κακοδιαχείρισης που συντελείται εδώ και πολλά χρόνια. Η διαχείριση του προσωπικού με αναξιοκρατικά κριτήρια, οι πλασματικές υπερωρίες και η καταβολή υπερεργασίας ακόμη και σε άτομα που βρίσκονταν σε άδεια, οι πολλές θυγατρικές εταιρίες με τα πολυμελή διοικητικά συμβούλια, η αύξηση των διευθυντικών στελεχών με την παράλληλη μείωση του παραγωγικού προσωπικού, το κόστος των έργων που είναι τριπλάσιο σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, η καθυστέρηση στην παράδοση της ηλεκτροκίνησης - φωτοσήμανσης στη διπλή γραμμή στον άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη είναι μερικά δείγματα της σκανδαλώδους διαχείρισης.Επίσης, το κόστος της πετρελαιοκίνησης, οι συνεχείς κλοπές τροχαίου υλικού, κόστους άνω των 100 εκατ. ευρώ, οι «σκοτεινοί» διαγωνισμοί, οι συμβάσεις με απευθείας αναθέσεις σε μεταφορικές εταιρίες, η διατήρηση των ζημιογόνων γραμμών και η απώλεια περισσοτέρων από 700 εκατ. ευρώ από πόρους του Γ΄ ΚΠΣ, που, την τελευταία πενταετία, δε στάθηκε δυνατό να απορροφηθούν από την κυβέρνηση της ΝΔ, συνθέτουν τη μαύρη εικόνα του ΟΣΕ και την πιο... καυτή πατάτα που παρέλαβε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, αλλά και όλοι οι πολίτες γενικότερα, το έχουν δει σε επανάληψη και ζητούν την απόδοση ευθυνών και απαντήσεις για σκάνδαλα όπου οι ίδιοι δεν ήταν πρωταγωνιστές, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καλείται, υπό την πίεση του ΔΝΤ και στη δυσκολότερη οικονομική συγκυρία της χώρας, να εξυγιάνει την πλέον ελλειμματική ΔΕΚΟ του ελληνικού Δημοσίου.
Στις ιστορίες καθημερινής τρέλας, που κυρίως τα τελευταία χρόνια λάμβαναν χώρα στον ΟΣΕ, ανήκουν οι υπέρογκοι μισθοί για τους πολυπληθείς γενικούς διευθυντές και διευθυντές του Οργανισμού, αλλά και για εργαζομένους φιλικά προσκείμενους στους κομματικούς κύκλους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2007 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμφάνισε κόστος μισθοδοσίας 103 εκατ. ευρώ για 1.681 εργαζομένους, γεγονός που δείχνει ότι καθένας από αυτούς στοίχιζε στην εταιρία 62.000 ετησίως κατά μέσο όρο.
Πάρτι με παχυλές αμοιβές
Την ίδια χρονιά, στον ΟΣΕ υπήρχαν μηχανοδηγοί που εμφάνιζαν ετήσια έσοδα που ξεπερνούσαν τα 100.000 ευρώ, από τα οποία 49.000 ήταν υπερωρίες, υπερεργασία και έκτακτες αμοιβές. Ο πιο υψηλά αμειβόμενος μηχανοδηγός μέσα στο 2007 εμφάνισε ετήσιο κόστος μισθοδοσίας 109.000 ευρώ, από τα οποία τα 50.200 ευρώ αφορούσαν υπερωρίες και έκτακτες αμοιβές. Παράλληλα, 19 εργαζόμενοι κόστισαν στον Οργανισμό από 100.000 ευρώ ο καθένας και περίπου 490 εργαζόμενοι από 70.000 ευρώ. Επειτα από καταγγελίες εργαζομένων στο εργοστάσιο του ΟΣΕ στον Πειραιά και από τον έλεγχο που ακολούθησε διαπιστώθηκε ότι στο συγκεκριμένο εργοστάσιο οι πρόσθετες αμοιβές από υπερωρίες κ.λπ. ήταν 300 φορές υψηλότερες από το αντίστοιχο εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη. Οι μονάδες αυτές είναι στρατηγικής σημασίας για τον ΟΣΕ, καθώς σηκώνουν το βάρος της συντήρησης και των επισκευών σε μηχανές και βαγόνια. Οι καταγγελίες οδήγησαν σε έλεγχο από την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου του ΕΔΙΣΥ (Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής) και το πόρισμα που εκδόθηκε κάνει λόγο για εντοπισμό παρατυπιών στις «δευτερεύουσες απολαβές».
Βαρύ το κόστος
Σημειώνεται ότι ακόμη δεν έχει παραδοθεί η ηλεκτροκίνηση - φωτοσήμανση διπλής γραμμής στον άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, με αποτέλεσμα αυτή η καθυστέρηση να κοστίσει πολλά εκατομμύρια ευρώ, τόσο λόγω του κόστους της πετρελαιοκίνησης, όσο και λόγω των αλλεπάλληλων κλοπών που έχουν σημειωθεί. Υπενθυμίζεται ότι έχουν κλαπεί καλώδια τουλάχιστον 100 χιλιομέτρων, αξίας τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ, η επανεγκατάσταση των οποίων αναμένεται να κοστίσει περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, αν και η ΝΔ παρέλαβε έτοιμο πρόγραμμα έργων ύψους 5,5 δισ. ευρώ, που αφορούσε την περίοδο 2001 - 2005 και αρκούσε για την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ, προχώρησε στην... απένταξη πόρων άνω των 700 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, στις διαπραγματεύσεις που έγιναν για το ΕΣΠΑ ο σιδηρόδρομος ξεχάστηκε, με αποτέλεσμα να μειωθούν οι προβλέψεις του προγράμματος σε 1,5 δισ. ευρώ για το 2007 - 2010, ποσό που δεν αρκεί ούτε για την ολοκλήρωση της ΠΑΘΕ. Αλλά και από αυτό το ποσό δεν απορροφήθηκε τίποτα, προκαλώντας την έκπληξη των Ευρωπαίων.Το συνολικό του χρέος ξεπερνά τα 9,5 δισ. ευρώ το 2009, από 3,5 δισ. ευρώ το 2004, ενώ μόνον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσα σε διάστημα δύο ετών λειτουργίας της δημιούργησε έλλειμμα πάνω από 700 εκατ. ευρώ. Σήμερα, από το περίπου 1,5 δισ. ευρώ όλων των έργων αρμοδιότητας του τομέα Μεταφορών που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ τα τελευταία χρόνια δεσμεύτηκαν μόλις 107 εκατ. ευρώ.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΧΑΡΑ ΛΕΜΟΝΗ ΣΤΟΝ «ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ»