Παραθέτουμε αποσπάσματα της συνέντευξης που παραχώρησε ο υπουργός Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κ. Δημήτρης Ρέππας στο ραδιοφωνικό σταθμό «ΚΑΝΑΛΙ 1» και αφόρα τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο ΟΣΕ θα ιδιωτικοποιηθεί;
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Ο ΟΣΕ θα παραμείνει δημόσιος και ο χαρακτήρας του θα είναι κοινωνικός. Πρέπει να γίνουν όμως εξυγιαντικές αλλαγές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και τα ελλείμματά του;
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Εξυγιαντικές αλλαγές. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι κατά το 1/3 τα ελλείμματα που συσσωρεύει κάθε χρόνο ο μεγάλος αυτός Οργανισμός οφείλονται στα βάρη που έχει λόγω της πληρωμής των τοκοχρεολυσίων. Το άλλο 1/3 αφορά στις λειτουργικές δαπάνες του, το πρόγραμμά του, τα δρομολόγιά του, την τιμολογιακή πολιτική του και το άλλο 1/3 αφορά στις δαπάνες, τη διαφθορά, τη σπατάλη. Αν λοιπόν εξορθολογήσουμε τα 2/3, και μπορούμε να το κάνουμε περιορίζοντας τη σπατάλη, εκσυγχρονίζοντας τη λειτουργία, κάνοντάς την περισσότερο αντικειμενική και διαφανή και αν εξορθολογήσουμε την τιμολογιακή πολιτική ή τα δρομολόγια...
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυξήσεις δηλαδή.
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: τότε πραγματικά μπορούμε να πούμε ότι το υπόλοιπο, το άλλο 1/3, που αφορά στα βάρη από την πληρωμή τοκοχρεωλυσίων θα μπορέσει να τα αντιμετωπίσει με καλύτερους όρους. Παρά το ότι και αυτό είναι ένα τεράστιο ποσό και θα έλεγα ότι για έναν οργανισμό, όπως είναι ο ΟΣΕ, στην κατάσταση που είναι, είναι δυσβάσταχτο, θα πρέπει κάποιος να το αναλάβει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι εργαζόμενοι θα μείνουν οι ίδιοι την επόμενη χρονιά, θα είναι ίδιος ο αριθμός τους;
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, σε ικανό αριθμό, έχουν προϋποθέσεις να λάβουν σύνταξη και θα λάβουν σύνταξη, όπως ακριβώς προβλέπεται. Είναι κάτι το οποίο όλοι το γνωρίζουν, αλλά αυτό που έχει αξία επίσης να δούμε, είναι ποιες ειδικότητες οδηγούνται στη σύνταξη.Γιατί βεβαίως μπορεί να ληφθούν κάποιοι διοικητικοί υπάλληλοι, αλλά θα έχεις έλλειμμα όσον αφορά στην αξιοποίηση της υποδομής και του εξοπλισμού σου αν π.χ. συνταξιοδοτηθούν σε μεγάλο βαθμό οι μηχανοδηγοί. Άρα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τέτοια επιμέρους προβλήματα και θα το κάνουμε με μεγάλη ευθύνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χωρίς επιπλέον κίνητρα;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εθελουσία και τέτοια;
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Από την ώρα που κάποιος έχει εξασφαλίσει όλες τις προϋποθέσεις για να πάρει τη σύνταξή του, θα πάρει τη σύνταξή του. Δεν χρειάζεται να πάρει κάποιο παραπάνω κίνητρο. Τίποτα πρόσθετο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατανοητό, αλλά έχω μια απορία. Άκουγα τον κ. Χατζηδάκη όλο αυτό το διάστημα που ήταν Υπουργός, να λέει ότι έχει εξυγίανση και ότι έχουν μειωθεί τα ελλείμματα, έχουν μηδενιστεί κ.λπ.
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Τα ελλείμματα κινούνται κοντά στα 10 δισ. ευρώ. Τα ίδια έλεγαν για την Ολυμπιακή. Στον ΟΣΕ προσπάθησαν να κάνουν αυτό το οποίο έκαναν στην Ολυμπιακή. Για την Ολυμπιακή λένε ότι το κόστος της πώλησής της με τα προγράμματα εθελούσιας και την πολιτική των κινήτρων στους εργαζόμενους που αποχωρούν από την παλιά εταιρεία, μπορεί να στοιχίζουν, αλλά εν πάση περιπτώσει λιγότερο από τα χρήματα που δίναμε για την Ολυμπιακή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το έχετε αποτιμήσει;
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Βέβαια, όταν την Ολυμπιακή την απαξιώνεις δεν έχεις άλλο τρόπο να τη διαχειριστείς, είναι μονόδρομος η πώλησή της. Το ίδιο επιχείρησαν με τον ΟΣΕ. Η εξυγίανση του ΟΣΕ κατά την προηγούμενη Κυβέρνηση στηριζόταν στο πρόγραμμα μισθωτής εφεδρίας, δηλαδή να κάθεται σπίτι του ο εργαζόμενος και να παίρνει εκεί το μισθό του, προκειμένου έτσι να αποφύγει η υπηρεσία να του καταβάλλει υπερωρίες για Σαββατοκύριακα, τα οποία έπαιρναν οι εργαζόμενοι, άλλοτε τα δούλευαν άλλοτε όχι. Αυτό είναι άλλο θέμα, επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Οργανισμού.
Δεν είναι σοβαρή πολιτική αυτή, με προγράμματα μισθωτής εφεδρίας, δηλαδή παραμένεις σπίτι σου και πληρώνεσαι χωρίς να δουλεύεις. Αυτά δεν γίνονται πουθενά.Εμείς θα κοιτάξουμε να ανασυντάξουμε τις δυνάμεις του ΟΣΕ. Επαναλαμβάνω ότι έχει το μεγάλο βάρος αποπληρωμής των χρεών του. Είναι ζητούμενο αν μπορεί να το σηκώσει μόνος του ο ΟΣΕ, ακόμα και αν είναι η τελειότερη επιχείρηση σιδηροδρόμων στην Ευρώπη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στρατηγικός επενδυτής;
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Νομίζω ότι αφού διαχωρίσουμε τις υποδομές και τη μητρική εταιρεία, δηλαδή τον ΟΣΕ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που είναι η εταιρεία λειτουργίας του δικτύου, μπορούμε πράγματι να δούμε, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον, στρατηγικές συνεργασίες. Κάτι, που λέγαμε και για την Ολυμπιακή, σε επίκαιρη στιγμή όμως, και αυτό πρέπει να το δούμε εγκαίρως, όχι όταν πια έχει απαξιωθεί τελείως ο ΟΣΕ και δεν γεννά ενδιαφέρον σε κανέναν...