«Ραβασάκια» με απαιτήσεις της Siemens για νέες αναθέσεις εκατομμυρίων ευρώ από τον ΟΣΕ έστελνε, ...με το καλημέρα της νέας διακυβέρνησης, ο Μιχάλης Χριστοφοράκος στον υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών Μιχάλη Λιάπη. Δύο πράγματα ζήτησε ο Μ. Χριστοφοράκος από τον υπουργό Ο υπουργός Μεταφορών ένα χρόνο μετά... τον πρώτο «βομβαρδισμό του» με τα «ραβασάκια» του Χριστοφοράκου, συνταξίδευε μαζί του (εξόδοις του, όπως δήλωσε) σε Λειψία, Ζάλτσμπουργκ κ.λπ., ενώ όπως πρόσφατα αποκαλύφθηκε, ο τότε πρωθυπουργός, τον Μάιο του 2004, ευχαριστούσε τον manager της Siemens «για την υποστήριξή σας». Από το αρχείο Χριστοφοράκου που βρίσκεται στην πολύκροτη δικογραφία της Siemens προκύπτουν: τα «ραβασάκια» προς τον τότε υπουργό Μεταφορών, οι στοχεύσεις της Siemens για την πώληση είκοσι επιπλέον ντιζελοκίνητων συρμών προαστιακού και φυσικά για το σύστημα ραδιοκάλυψης του δικτύου του ΟΣΕ, το GSM-R.
* Στο ημερολόγιο του Μιχάλη Χριστοφοράκου, στη σελίδα της 20ής Απριλίου 2004, γράφεται η σημείωση «GSM-R, Λιάπη».
* Στους φακέλους που τηρούσε η έμπιστη του Μιχ. Χριστοφοράκου, Αικατερίνη Τσακάλου, υπάρχει ένα έγγραφο με ημερομηνία 20 Απριλίου 2004, υπουργείο Μεταφορών, Παπάγου. Πιο κάτω στην ίδια σελίδα γράφεται «Για τη Δώρα από Μιχάλη, ΕΠΕΙΓΟΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ».
Πρόκειται για ένα non paper προς τον τότε υπουργό, με το οποίο ο Χριστοφοράκος ζητάει δύο πράγματα:
α Να προωθήσει ο κ. Λιάπης προς τον ΟΣΕ το αίτημα της Siemens, ώστε ο οργανισμός να προβεί στην «προμήθεια είκοσι ή και περισσότερων Desiro Classic, απολύτως κατάλληλων για την κάλυψη γραμμών, όπως Αθήνα - Θεσσαλονίκη». Στο σημείωμα αυτό γράφεται ότι ήδη η Siemens, τον Φεβρουάριο του 2004, παρέδωσε στον ΟΣΕ οκτώ τέτοιους συρμούς για διετή χρήση, σε αντιστάθμισμα των ποινικών ρητρών καθυστέρησης, οι οποίες «ρυθμίστηκαν» μετά την τροποποίηση της προγραμματικής συμφωνίας 33α (στις 28/2/2003).
* Σε εσωτερικά σημειώματα της Siemens αναφέρεται πως η εταιρεία επιδιώκει εμπλοκή του υπουργείου για μακροπρόθεσμη μίσθωση των 8 Desiro Classic και για προέκταση των προμηθειών 15 ηλεκτρικών συρμών, αξίας 130 εκατ. ευρώ.
Το GSM-R και το Deziro
β Ζητάει από τον Μ. Λιάπη να δρομολογήσει τον διαγωνισμό για το GSM-R (σύστημα για την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων και επικοινωνίας των μηχανοδηγών με τους σταθμούς). Ο Μ. Χριστοφοράκος στο σχετικό «ραβασάκι», ενημερώνει ότι το έργο του GSM-R ύψους 52 εκατ. ευρώ έχει ενταχθεί στο Γ' ΚΠΣ (2000-2006) και συγκεκριμένα στο πρόγραμμα Σιδηρόδρομοι - Αεροδρόμια - Αστικές Συγκοινωνίες.
**Το έργο αυτό προχώρησε από την ΕΡΓΟΣΕ με «διαγωνισμό» που έγινε στις 15/12/2005, ενώ το προηγούμενο διάστημα φτιάχνονταν οι προδιαγραφές. Βεβαίως το έργο ξεχείλωσε, ανετέθη αντί 67,7 εκατ. ευρώ -πού αλλού;- στη Siemens, ενώ ο ΟΣΕ το προϋπολόγιζε 38,9 εκατ. ευρώ (για όλο το δίκτυο). Συμβατικός χρόνος παράδοσης ήταν η 26/9/2006, κάτι που ασφαλώς παραβιάστηκε, ενώ μεσούντος του σκανδάλου η ΕΡΓΟΣΕ αποπειράθηκε να βγάλει «ουρά» του έργου σε διαγωνισμό ύψους 17 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο ερχόταν στο προσκήνιο το παραλογιστήριο της Siemens με σημειώσεις «για προμήθειες 7-8% για το GSM-R στην Ελλάδα».
* Ως προς τα τρένα Deziro, η ιστορία προκάλεσε και «ανθρωποθυσίες» στον ΟΣΕ. Όταν τελείωσε η διετής περίοδος παραχώρησής τους στον προαστιακό (26/2/2006) και ενώ υπήρχαν ακόμα απαιτήσεις 8,3 εκατ. ευρώ εξαιτίας της αθέτησης της σύμβασης από Siemens - Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα τρένα έμειναν παρκαρισμένα στις αποθήκες του ΟΣΕ.
Εν τω μεταξύ ο προαστιακός ζητούσε 22 συρμούς (ο Χριστοφοράκος έγραφε στο ραβασάκι για 20 και πλέον συρμούς) και ο ΟΣΕ το καλοκαίρι του 2006 νοίκιασε τα οκτώ Desiro με μηνιαίο μίσθωμα τα 714.000 ευρώ. Το κόστος αγοράς μιας καινούργιας αυτοκινητάμαξας ήταν τότε 2,7 εκατ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, διευθυντές του ΟΣΕ πήραν των ομματιών τους, συνταξιοδοτήθηκαν γιατί δεν άντεχαν και η δικαιοσύνη ...επελήφθη του σκανδάλου για να το βάλει στο αρχείο.
Της ΑΡΙΣΤΕΑΣ ΜΠΟΥΓΑΤΣΟΥ στην «Ελευθεροτυπία»