Τετάρτη, 13 Ιανουαρίου 2010

Ο τύπος έγραψε, «Μακεδονία» ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ Ξοδέψαμε 9 δις. ευρώ για το τίποτα!



Έχουν ξοδευτεί 9 δισ. ευρώ για υποδομές στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αλλά η γραμμή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη παραμένει υποβαθμισμένη, εγκυμονώντας κινδύνους για την ασφάλεια των τρένων.
  Ρεπορτάζ Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Η σιδηροδρομική γραμμή είναι μονή, δεν έχει ακόμη ηλεκτροκίνηση, φωτοσήμανση, ούτε τηλεδιοίκηση. Την ίδια ώρα υπάρχουν τραγικές ελλείψεις σε σταθμάρχες και κλειδούχους, ελλείψεις που δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την κυκλοφορία των τρένων, σύμφωνα με τις περιγραφές των εργαζομένων. “Η κυβέρνηση ονόμασε χρέος τα 9 δισ. ευρώ που δόθηκαν για τον σιδηρόδρομο, αλλά δεν είναι χρέος των εργαζομένων. Η εκάστοτε κυβέρνηση έχει αναγκάσει τον οργανισμό να δανείζεται, πολλές φορές με υψηλά επιτόκια, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την εθνική συμμετοχή στα συγχρηματοδοτούμενα έργα της Ε.Ε. Αυτό είναι το χρέος των κυβερνήσεων που πρέπει να λογοδοτήσουν. Εμείς οι εργαζόμενοι δεν χρεώνουμε τον έλληνα φορολογούμενο”, περιγράφει στη “Μ” ο κ. Νίκος Κιουτσούκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, και προσθέτει: “Αν και δόθηκαν 9 δισ., δεν έχουμε σιδηροδρομικό δίκτυο εφάμιλλο των ευρωπαϊκών κρατών. Το γαλλικό δίκτυο ολοκληρώθηκε με 5,5 δισ. ευρώ”. Ο κ. Κιουτσούκης επισημαίνει ότι μελέτες πανεπιστημιακών έχουν δείξει ότι το έλλειμμα του ΟΣΕ δεν ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ και θα μπορούσε να πληρωθεί εάν γίνονταν επιδοτήσεις εισιτηρίων, όπως στα ΚΤΕΛ, στα πλοία, στα αστικά, στα αεροπλάνα. Το δίκτυο “στη Βόρεια Ελλάδα δεν είναι εκσυγχρονισμένο, όπως στα τμήματα Θεσσαλονίκης-Δομοκού και Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, παρότι σημειώνεται μεγαλύτερο μεταφορικό έργο. Ενώ δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση, πολλοί σταθμοί είναι κλειστοί, διότι δεν έχουμε προσωπικό. Το οργανόγραμμα του οργανισμού το 2003 προέβλεπε 9.340 θέσεις και σήμερα υπηρετούν 6.400 σιδηροδρομικοί. Έχουμε ελλείψεις περίπου 300 σταθμαρχών και 200 κλειδούχων, εκτός των άλλων κλάδων”, υπογραμμίζει ο κ. Κιουτσούκης.
Το ανθρώπινο λάθος
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολη παραμένει μονή αλλά με κυκλοφορία διπλής κατεύθυνσης, γιʼ αυτό απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους μηχανοδηγούς, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των επιβατών, καθώς ένα ανθρώπινο λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο. Η παρʼ ολίγον μετωπική σύγκρουση τρένων στην περιοχή Λευκοθέας, μεταξύ Σερρών και Δράμας, το βράδυ της 27ης Δεκεμβρίου 2009, αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή χάρη στα αντανακλαστικά των οδηγών. Το πόρισμα που εξέδωσε ο ΟΣΕ για το περιστατικό επιρρίπτει ευθύνες σε έναν σταθμάρχη. Ωστόσο, ο πρωταγωνιστής της παρʼ ολίγον τραγωδίας, ο μηχανοδηγός Δημήτρης Λειβαδιώτης, θεωρεί υπεύθυνους και τους δύο σταθμάρχες, Δράμας και Σερρών, όπως και τους αντικαταστάτες τους. “Περνάω ακόμη το σοκ εκείνης της ημέρας. Ποιος έκανε το λάθος δεν μπορώ να το πω, αλλά για μένα φταίνε και οι τέσσερις σταθμάρχες, διότι το συμβάν έγινε στην αλλαγή βάρδιας. Θα μπορούσαν είτε στα κινητά είτε μέσω ραδιοτηλεφώνου να μας ειδοποιήσουν πριν φτάσουμε στα εκατό μέτρα απόσταση”, υποστηρίζει ο κ. Λειβαδιώτης. “Είδα το φάρο και άκουσα την εκφώνηση του συναδέλφου και σταμάτησα το τρένο με ακαριαία πέδη. Άρχισα να φωνάζω μετά στον συνάδελφο μέσω του ραδιοτηλεφώνου να σταματήσει. Φώναζα: 91 σταμάτα! Ευτυχώς με άκουσε και σταματήσαμε σε πενήντα μέτρα απόσταση”, περιγράφει ο μηχανοδηγός. Σύμφωνα με τον ίδιο, “ήταν το μόνο σημείο που μπορούσαμε να γλιτώσουμε. Εάν πηγαίναμε λίγο πιο αργά ή πιο γρήγορα θα ήμασταν μέσα στα τούνελ. Εκτός αυτού, στο σημείο έχει βραδυπορία και κινούμασταν με 40 χλμ. Σε άλλα σημεία αναπτύσσουμε ταχύτητα 150 χλμ. Δεν θα μπορούσαμε να αποφύγουμε τη μετωπική σύγκρουση, με συνολικά 150 επιβάτες”.