Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2019

"Σιδηροδρομική Εγνατία": Μια εξαγγελία που για δεκαετίες μένει εξαγγελία.

Μπορεί οι κυβερνήσεις να αλλάζουνε αλλά οι εξαγγελίες μένουν και διαιωνίζονται στο χρόνο χωρίς ποτέ να υλοποιούνται η στη καλύτερη περίπτωση να υλοποιούνται μετά από χρόνια ωρίμανσης...

Στην κατηγορία ενός σημαντικού έργου που εξαγγέλθηκε την δεκαετία του "70 είναι και αυτή της λεγόμενης "Σιδηροδρομικής Εγνατίας".
Για το έργο αυτό και την σημασία του με τίτλο «Σιδηροδρομική Εγνατία» έργο μεγάλης πνοής για την Β. Ελλάδα. Ήρθε η ώρα για την υλοποίηση της" γράφαμε το 2003 στο περιοδικό "Ενημέρωση"

Όλοι είναι πεπεισμένοι ότι ο σιδηρόδρομος είναι και θα είναι το μεταφορικό μέσο του μέλλοντος για πολλούς αιώνες. Το γεγονός ότι δαπανώνται τεράστια ποσά στις αναπτυγμένες χώρες για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών τους δικτύων, δείχνει το στίγμα των τρένων που θα υπάρχουν στις επόμενες δεκαετίες. Τρένα που μόνο αντίπαλο στις χερσαίες μεταφορές, θα έχουν το αεροπλάνο. Ήδη πρώτα δείγματα τα βλέπουμε, τα πρώτα μαγνητικά τρένα τα ιπτάμενα τρένα όπως τα λένε είναι γεγονός. Σε Ευρώπη και Ασία γίνονται οι πρώτες επίσημες διαδρομές και οι ταχύτητες ξεπερνούν τα 300 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ πριν από λίγες εβδομάδες οι Ιάπωνες έσπασαν το φράγμα των 500 χλμ την ώρα.
Οι αποστάσεις γίνονται πλέον μικρογραφίες στον χάρτη. Μέσα σε αυτό το σιδηροδρομικό γίγνεσθαι η Ελλάδα καλείται να ανασυνταχθεί και να αναπροσαρμόσει τα σχέδια στον τομέα των σιδηροδρομικών Μεταφορών στα νέα δεδομένα. Ήρθε η ώρα η λεγόμενη «Σιδηροδρομική Εγνατία» να λάβει σάρκα και οστά. Την αναγκαιότητα της κατασκευής αυτού του οριζόντιου σιδηροδρομικού άξονα που θα ενώνει την Ανατολή με την Δύση και τον Βορρά με το Νότο, σήμερα όλοι την αποδέχονται και όλοι την αναγνωρίζουν. 
1988
Την σπουδαιότητα αυτού του έργου είχαμε επισημάνει από το 1988 με δημοσιεύματα μας στον τύπο και στα ηλεκτρονικά μέσα καθώς και με τις εκδόσεις μας, την εφημερίδα «Σιδηροδρομικά Νέα» και το περιοδικό «ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ» στο οποίο στην 2η έκδοση της κλήθηκαν και κατέθεσαν την άποψη τους, πολιτικοί, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης. Μεταξύ των πολιτικών που κατέθεσαν τις απόψεις τους τότε, ήταν και ο κ. Γιάννης Μαγκριωτης μετέπειτα υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Ο κ. Μαγκριωτης σημείωνε μεταξύ των άλλων : « …Γίνεται σαφές επίσης ότι απαιτείται ο σχεδιασμός και εκτέλεση έργων για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου σ΄ όλη την χώρα και η πραγματοποίηση του άξονα της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας». Είναι έργο με μεγαλόπνοους στόχους για την οριζόντια σύνδεση του δυτικού και του ανατολικού άκρου της χώρας που μαζί με την ολοκλήρωση και της Εγνατίας οδού θα αλλάξει οριστικά τον επικοινωνιακό και μεταφορικό χάρτη της Ελλάδας. Ειδικά η ύπαρξη αυτού του σιδηροδρομικού άξονα θα δώσει τη δυνατότητα για σύγχρονες συνθήκες σε εμπορικούς διαμετακομιστικούς σταθμούς και για ασφαλή και γρήγορη μεταφορά επιβατών και προϊόντων με ένα μεταφορικό μέσο άνετο στη μετακίνηση, προσιτό οικονομικά και χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση. Η ένταξη του έργου αυτού στα κοινοτικά προγράμματα πρέπει να είναι αυτονόητη για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας τις επόμενες δεκαετίες και δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε καθυστέρηση η αναβολή. Η επιθυμία για την υλοποίηση της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας» είναι μια κορυφαία επιλογή που θα διασφαλίσει τον εφοδιασμό της Βόρειας Ελλάδας με μέσα που θα προσφέρουν μια νέα δυναμική για τη σύνδεση της με βιομηχανικές μονάδες και με λιμάνια και θα συμβάλει ώστε η περιοχή μας να βρεθεί στη αιχμή της ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της ποιότητας των Ελληνικών σιδηροδρόμων απαιτεί τη συλλογική και συντονισμένη προσπάθεια όλων μας γιατί δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την αποτελεσματική παρουσία και συμμετοχή της περιοχής μας στο οικονομικό και αναπτυξιακό γίγνεσθαι. Είναι η ευκαιρία για να βγουν οι απομακρυσμένες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας από την γεωγραφική τους απομόνωση και να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του αιώνα που ήδη διανύουμε. Η μεθοριακή ζώνη που αποτελείται από την Ήπειρο, την Μακεδονία και την Θράκη μπορεί σήμερα να καθορίσει την εφαρμογή των νέων αναπτυξιακών σχεδιασμών της χώρας μας. Είναι ο πιο κοντινός χώρος της Ε,Ε στα Βαλκάνια και αν θέλουμε με αποτελεσματικότητα να εκμεταλλευτούμε αυτό το πλεονέκτημα χρειάζεται να υπάρξουν όλες οι απαραίτητες υποδομές και κυρίως αυτές που αφορούν το συγκοινωνιακό δίκτυο. Η ανάγκη λοιπόν της αναβάθμισης και της επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου είναι αδήριτη και αναγκαία προϋπόθεση για την ενίσχυση αναπτυξιακών και οικονομικών συνεργασιών, με σταθερές βάσεις και μακρινούς ορίζοντες» ανέφερε στη δήλωση του ο κ. Μαγκριώτης.

Αυτά γράφαμε το 2003.

Από τότε τι άλλαξε και τι έγινε για να υλοποιηθεί αυτό έργο; Τίποτα. 
Με την αλλαγή χάραξη και το κουτσούρεμα της θα γίνει κάτι; Ίδωμεν.

Χρήστος Γιαννακίδης