Παρασκευή, 24 Μαΐου 2019

Βαλτώνουν οι διαγωνισμοί για τα περιφερειακά λιμάνια.

Εξαιτίας της προεκλογικής περιόδου καθυστερεί η προετοιμασία των δύο πρώτων διαγωνισμών για την παραχώρηση δραστηριοτήτων σε περιφερειακά λιμάνια. Γκρίνια ΤΑΙΠΕΔ για αποφάσεις των διοικήσεων των οργανισμών λιμένων.
Καθυστέρηση, προφανώς λόγω της προεκλογικής περιόδου, παίζουν κάποιοι στην κυβέρνηση για τους διαγωνισμούς παραχώρησης δραστηριοτήτων στα περιφερειακά λιμάνια, με αρχή από την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα.

Παράγοντες της αγοράς μεταφορών, που ενδιαφέρονται για τη διαδικασία παραχώρησης των μεγάλων λιμένων, υποστηρίζουν πως το υπουργείο Ναυτιλίας στην ουσία κρύβεται και καθυστερεί τις διαδικασίες, ώστε να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί παραχώρησης δραστηριοτήτων σε κάποια από τα δέκα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας. Ετσι, καθυστερεί εδώ και εβδομάδες η ολοκλήρωση της (άτυπης) διαβούλευσης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ, υπουργείου Ναυτιλίας και διοικήσεων λιμένων ώστε να προχωρήσει ο πρώτος διαγωνισμός που αφορά τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

Στο υπουργείο Ναυτιλίας φαίνεται πως κλείνουν τα μάτια και σε πρωτοβουλίες των διοικήσεων των περιφερειακών λιμανιών που δεν συνάδουν με τις ορθές πρακτικές διαχείρισης μιας κρατικής επιχείρησης. Πρόκειται για περιπτώσεις που έχουν εντοπιστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΤΑΙΠΕΔ οι οποίες έχουν φτάσει μέχρι του σημείου να στείλουν στους Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησηςσυγκεκριμένα περιστατικά. Προς το παρόν, πάντως, ικανοποιητική ανταπόκριση από πλευράς διοικήσεων δεν υπάρχει. Ετσι προ ημερών έλαβαν από το ΤΑΙΠΕΔ, που ελέγχει το 100% των μετοχών των δέκα οργανισμών λιμένων, πρόσθετη «υπενθύμιση» για την ανάγκη «επιμελούς διαχείρισης».

Όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, στην περίπτωση των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας θα παραχωρηθούν οι εμπορευματικοί σταθμοί, οι οποίοι θεωρούνται συμπληρωματικοί. Στην Καβάλα (λιμένας «Φίλιππος Β«) επικεντρώνονται στα χύδην φορτία ενώ στην Αλεξανδρούπολη στα containers κ.λπ. Έτσι αναμένεται να δοθεί η δυνατότητα στους υποψήφιους επενδυτές να διεκδικήσουν και τις δύο παραχωρήσεις. Ετσι αυξάνονται οι πιθανότητες παραχώρησης και των δύο τερματικών σταθμών, γιατί αν παραχωρηθεί ξεχωριστά π.χ. μόνο αυτός της Αλεξανδρούπολης, πιθανώς θα περιοριστεί το ενδιαφέρον για αυτόν της Καβάλας.

Το ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θεωρείται δεδομένο, κυρίως αν συνδυαστεί με τα ενεργειακά σχέδια στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και με τον γνωστό σχεδιασμό για σιδηροδρομική διασύνδεση με τα βουλγαρικά λιμάνια στον Εύξεινο Πόντο (Μπουργκάς, Βάρνα).

Στην Καβάλα, οι εργασίες κατασκευής του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’»ξεκίνησαν το 1990. Σήμερα, «το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπίδωμα μήκους 400 μέτρων, βάθος στο κρηπίδωμα 11,5 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων 50.000 τετραγωνικών μέτρων. Με τις υφιστάμενες υποδομές μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190 μέτρων και ένα πλοίο Ro-Ro».

Στο πρώτο κύμα παραχωρήσεων είχαν ενταχθεί αρχικά και τα λιμάνια Κέρκυραςκαι Ηγουμενίτσας και κυρίως οι μαρίνες που διαθέτουν, αλλά προστέθηκε και το λιμάνι του Βόλου. Όπως προβλέπεται σε νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις αρχές του έτους, σε όλα τα περιφερειακά λιμάνια θα ακολουθηθεί το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Δηλαδή θα παραχωρηθούν με πολυετείς συμβάσεις μέχρι 40 χρόνια, συγκεκριμένες δραστηριότητες όπως οι εμπορευματικοί σταθμοί, η κρουαζιέρα, η μαρίνα, ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον σε κάθε λιμάνι.

Η Νέα Δημοκρατία είχε υποστηρίξει, πάντως, δια εκπροσώπων της πως στην περίπτωση που κερδίσει τις βουλευτικές εκλογές ενδέχεται να εξετάσει την πώληση ολόκληρων των οργανισμών λιμένων, όπως συνέβη στις περιπτώσεις του ΟΛΠ (Πειραιάς) και ΟΛΘ +1,48% (Θεσσαλονίκη).


Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr