Παρασκευή, 30 Νοεμβρίου 2018

Συνάντηση τοπικών Εταίρων για το έργο Desti Smart στη Θεσσαλονίκη.


 Η πρώτη ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ φορέων του Τοπικού Εταιρικού Σχήματος της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Προγράμματος “DESTI SMART” το όποιο υλοποιεί η ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΑΕ/ΟΤΑ, πραγματοποιήθηκε στις 27 Νοεμβρίου 2018 στο Κέντρο Επιστημών NOESIS.

Το Πρόγραμμα DESTI SMART στοχεύει στην διασύνδεση των πολιτικών για τις Συγκοινωνίες και τον Τουρισμό με ενσωμάτωση Στρατηγικών Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, με στόχο την προαγωγή ενός μοντέλου Τουριστικής ανάπτυξης που στηρίζεται στην ανθεκτικότητα, την διατροπικότητα και τα συστήματα μεταφορών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και υλοποιείται με την χρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Διαπεριφερειακής συνεργασίας INTERREG EUROPE. 
Στόχος του είναι η διασύνδεση των στρατηγικών και πολιτικών της ΕΕ σε ζητήματα αστικών μεταφορών με τις στρατηγικές και πολιτικές του τουρισμού για περιοχές με έντονες τουριστικές ροές. Μέσα από τις διακρατικές και τοπικές δράσεις του έργου πρόκειται να εκπονηθεί ένα Σχέδιο Δράσης που θα έχει ως στόχο την επικαιροποίηση της Στρατηγικής για την Αστική Ανθεκτικότητα της Θεσσαλονίκης. 
Στο DESTI SMART, με επικεφαλής φορέα την ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, συμμετέχουν ως Εταίροι η Περιφέρεια Σαρδηνίας (Ιταλία), ο Οργανισμός Τουρισμού Μπρεμερχάβεν (Γερμανία), ο Οργανισμός Συγκοινωνιών Φουντσάλ Μαδέρα (Πορτογαλία), ο Δήμος Χέηστινγκς (Βρετανία), το Συμβούλιο της Μαγιόρκα (Ισπανία), ο Αναπτυξιακός Οργανισμός της Λίμνης Μπάλατον (Ουγγαρία), ο Σύνδεσμος Πράσινων Διαδρομών (Λετονία) και ως Επιστημονικός Σύμβουλος το Πανεπιστήμιο του Μπόρνμουθ (Βρετανία) O προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1, 84 εκ. € και χρηματοδοτείται κατά 85% από πόρους του ΕΤΠΑ. Αντικείμενο της συνάντησης με θέμα : “ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΧΑΜΗΛΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΜΕΣΩ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ & ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ” αποτέλεσε η συγκρότηση Σχεδίου Δράσης για την Θεσσαλονίκη, που αφορά στην προώθηση 2 εναλλακτικών συγκοινωνιακών συστημάτων με χαρακτηριστικά φιλικά στο περιβάλλον και υψηλή προστιθέμενη αξία για τις Τουριστικές υποδομές της πόλης και ειδικότερα της ΑΣΤΙΚΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΣ και του ΔΥΤΙΚΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ. 

Το Σχέδιο αφορά στη διασύνδεση Τουρισμού και Αστικών & Υπεραστικών Συγκοινωνιών και στην ανάδειξη της σχέσης αυτής ως σημαντικό στοιχείο της Στρατηγικής Αστικής Ανθεκτικότητας σε 3 επίπεδα : της οικονομικής ανθεκτικότητας, της ανθεκτικότητας της κινητικότητας και της περιβαλλοντικής ανθεκτικότητας. 
Η διαδικασία θα αναπτυχθεί μέσω τοπικής Εταιρικότητας φορέων του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα που σχετίζονται με τον Τουρισμό και τις Συγκοινωνίες, ως τοπική συμμαχία για την αναβάθμιση της σχέσης Τουρισμού – Αστικής Κινητικότητας. Ειδικότερα, το Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης πρόκειται να συνδέσει την στρατηγική της Αστικής Ανθεκτικότητας με 2 κρίσιμες παραμέτρους της : 
• του Τουρισμού ως δυναμικό – αναπτυσσόμενο αλλά και ευαίσθητο κλάδο Οικονομικής δραστηριότητας και επιχειρηματικής ανάπτυξης,
 • των Συγκοινωνιακών και της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας γενικότερα, ως πεδίο ανάπτυξης δημόσιων υποδομών και λειτουργιών μέσα από μοντέλα συνεργασίας του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. 
Το Τοπικό Σχέδιο Δράσης με τίτλο FAST ALTERNATIVE CONNECTED ECOMOBILITY, THESSALONIKI TOURISTIC TRANSPORTATION έχει στόχο να ενοποιήσει τα σημαντικά συγκοινωνιακά σημεία (hubs) και αντίστοιχα συστήματα (Αεροδρόμιο – Λιμάνι – Σιδηροδρομικός Σταθμός – Αφετηρίες Metro – Αφετηρίες Αστικών Λεωφορείων – κοινόχρηστα ποδήλατα – Σταθμοί TAXI – Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων) μέσα από ενιαία αντίληψη για την συγκοινωνιακή διαλειτουργικότητα και αποσκοπεί στο να αναδείξει προς το Τουριστικό κοινό την δυνατότητα συνδυασμένης χρήσης εναλλακτικών μεταφορικών συστημάτων (υφιστάμενων, υπο κατασκευή ή σχεδιαζόμενων) που εξυπηρετούν την τουριστική μετακίνηση σε 4 κατευθύνσεις : Centripetal (inward) flow: της μετακίνησης δηλαδή από τα 4 σημεία τουριστικής εισόδου προς την πόλη και ειδικότερα από το Αεροδρόμιο, το Λιμάνι, το Σιδηροδρομικό Σταθμό και το Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων προς τα σημαντικά σημεία τουριστικής μετακίνησης (Ξενοδοχεία – Ιστορικό Κέντρο) Inner-city mobility: της μετακίνησης δηλαδή στο εσωτερικό της πόλης ως πολιτικής «τουρισμού πόλης», ανάδειξη, διαμόρφωση και δικτύωση περιπατητικών και ποδηλατικών διαδρομών ενδιαφέροντος για επισκέπτες Transit-city mobility flows: της ενδιάμεσης δηλαδή μετακίνησης με βραχύ σταθμό στην πόλη και προορισμό τις δυναμικές τουριστικές περιοχές με επίκεντρο την Θεσσαλονίκη (πχ Χαλκιδική, Λιτόχωρο, Πλαταμώνας) Centrifugal (outward) mobility flows: της μετακίνησης δηλαδή από την πόλη προς τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος του ευρύτερου τουριστικού ζωτικού χώρου της πόλης (Αρχαιολογικό Τρίγωνο: Βεργίνα – Πέλλα – Δίον, Άγιο Όρος, Μετέωρα, Υδροβιότοποι, Ιαματικά Λουτρά) σε ακτίνα μονοήμερης ή ολιγοήμερης μετακίνησης. 

Το Σχέδιο αποτελεί εξειδίκευση του ΣΥΜΦΩΝΟΥ μεταξύ της ΜΑΘ AAE/OTA, του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, και του ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟY ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΔΙΚΤΥΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ του ΕΚΕΤΑ με τίτλο ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ στην ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ το οποίο αφορά στην συνεργασία για ωρίμανση της Αρχιτεκτονικής του συστήματος Κυκλοφορίας και Συγκοινωνιών και των βασικών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και των υποσυστημάτων τους. Στην συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι των παραπάνω αναφερόμενων φορέων (ΟΣΕΘ, ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ) καθώς και της, της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, του ΑΠΘ, και αιρετά και υπηρεσιακά στελέχη των Δήμων Θεσσαλονίκης, Πυλαίας Χορτιάτη και Δέλτα. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ κ. Χ. Καλογήρου παρουσίασε τον ρόλο της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ ως ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΡΙΞΗΣ του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Χ 10» αναφέροντας ότι οι Συγκοινωνίες σε Τουριστικούς προορισμούς είναι μία πρόκληση στην οποία δεν έχει δοθεί η έμφαση που απαιτείται. Ο σχεδιασμός εστιάζει στην εξυπηρέτηση των αναγκών των καθημερινών μετακινήσεων των κατοίκων με τις ιδιαίτερες ανάγκες των τουριστών να υποτιμούνται. Αντίστροφα οι φόρτοι στην κυκλοφορία που επιφέρουν τα τουριστικά ρεύματα επιβαρύνουν την ποιότητα των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών γεγονός που δημιουργεί αντι τουριστικές τάσεις οι οποίες έχουν εκφραστεί στην Ευρώπη μέσα από κινήματα κατά του υπερ τουρισμού. Η ανάγκη για προσαρμογή των συγκοινωνιών στις ανάγκες των μετακινήσεων των επισκεπτών είναι ισχυρή εφόσον ο Τουρισμός αποτελεί σημαντική οικονομική δραστηριότητα. Οι συγκοινωνιολόγοι και σύμβουλοι της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ για το έργο DESTI-SMART κ.κ. Μ. Βουγιούκας και Π. Καρκαβίτσας παρουσίασαν στην ομάδα των φορέων τις δράσεις του έργου τονίζοντας ότι οι θεματικές που εστιάζει το έργο αφορούν σε ζητήματα ηλεκτροκίνησης, διατροπικότητας και διασύνδεσης των μέσων, προσβασιμότητας για όλους, πεζής μετακίνησης και ποδηλατικών υποδομών. Ο ρόλος των νέων τεχνολογιών θα είναι καταλυτικός αφού η πληροφόρηση και οι εφαρμογές για κινητά συμβάλουν στη βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας. 

Ιδιαίτερα κατατοπιστική ήταν η παρουσίαση της Διευθύντριας Έργων Θεσσαλονίκης της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ κ. Δ. Καραρήγα στην οποία παρουσιάστηκε το έργο της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας. Αναφέρθηκε ότι υπάρχουν ώριμες μελέτες εφαρμογής και αδειοδοτήσεις για έξι στάσεις ενώ σε δεύτερη φάση θα μελετηθούν οι επεκτάσεις για τρεις νέες στάσεις στη Μηχανιώνα, στην Πυλαία και στο Καλοχώρι. Η εκτίμηση για το κόστος των μελετών των στάσεων της β φάσης είναι περίπου 600.000€. Αντίστοιχα το κόστος κατασκευής των υποδομών της α φάσης είναι 12 εκ. €. Στο αμέσως επόμενο διάστημα θα συγκεντρωθούν οι απαιτούμενες απαιτήσεις σε μελέτες για την ολοκλήρωση ενός βιώσιμου έργου και επιπλέον, θα εξεταστεί και το ζήτημα της προκήρυξης ΣΔΙΤ για το συγκοινωνιακό έργο.

 Ο εκπρόσωπος της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ κ. Γ. Ιωαννίδης αναφέρθηκε στο Δυτικό Αστικό Σιδηρόδρομο όπου οι μελέτες είναι σε φάσης προκήρυξης και αφορούν στις μελέτες αναβάθμισης της σιδηροδρομικής υποδομής, σε κυκλοφοριακές μελέτες, και μελέτες κατασκευής των στάσεων και ένταξης στις ηλεκτρονικές λειτουργίες του δικτύου. 
Για τα 2 αυτά υπο εξέλιξη συγκοινωνιακά μέσα ακολούθησε Συζήτηση σχετικά με την διατύπωση αναγκών επόμενης φάσης που αφορά στην ανάπτυξη θεσμικού πλαισίου, τους όρους ανάθεσης του συγκοινωνιακού έργου, την βιωσιμότητα και την διασύνδεση με τις πολιτικές Τουριστικής Ανάπτυξης Η εκπρόσωπος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ κ. Μαργαρίτη αναφέρθηκε στην συμπληρωματικότητα των μέσων που πρέπει να υπάρχει, ενώ ο εκπρόσωπος του ΟΣΕΘ ΑΕ μίλησε για την απαίτηση που υπάρχει να συγκεντρωθούν δεδομένα για τον καλύτερο σχεδιασμό των αστικών μεταφορών. Ειδικότερα ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕΘ ΑΕ κ. Γ. Τσιωνάς τόνισε ότι ο Οργανισμός έχει αναλάβει εκ της νομοθεσίας το σύνολο των αρμοδιοτήτων και τις συνεργασίες με όλους τους φορείς της πόλης που θα εκτελούν συγκοινωνιακό έργο. Η εκπρόσωπος του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ Ερευνήτρια κ. Μ. Μορφουλάκη αναφέρθηκε στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας το οποίο εκπονείται για την Θεσσαλονίκη και τόνισε ότι αυτό έχει περιλάβει όλα τα μέσα αστικών μεταφορών περιλαμβανομένων της Θαλάσσιας Συγκοινωνίας και του Αστικού Σιδηρόδρομου. 
Αναφέρθηκε επίσης στις έρευνες που πρέπει να γίνουν με σημείο αναφοράς τον προσδιορισμό των αναγκών και επιθυμιών του τουρίστα και επισκέπτη της πόλης, στοιχεία τα οποία θα πρέπει να ενσωματωθούν στο ΣΒΑΚ. Τόνισε ότι η πεζή μετακίνηση και η ποδηλασία αποτελούν προτεραιότητες του ΣΒΑΚ και οι όποιες συνέργειες θα υπάρξουν με το έργο DESTI-SMART θα πρέπει να ενσωματωθούν στο οριστικό ΣΒΑΚ της Θεσσαλονίκης. Στην συνάντηση εκπροσωπήθηκε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία έχει εκδηλώσει το αρχικό της ενδιαφέρον για την προώθηση εναλλακτικών αστικών συστημάτων συγκοινωνίας. Το στέλεχος του τμήματος συμβουλευτικών υπηρεσιών της Τράπεζας κ. Ελένη Γιώτη σε ομιλία της με θέμα : «Δυνατότητες αξιοποίησης Τεχνικής Βοήθειας της ΕΤΕπ για την ωρίμανση έργων και σχεδίων στον Τομέα των Αστικών Συγκοινωνιών και της εξοικονόμησης Ενέργειας» παρουσίασε τις δυνατότητες χρηματοδότησης μέσω Τεχνικής βοήθειας της Τράπεζας για την ωρίμανση έργων αστικών μεταφορών. Ειδική αναφορά έγινε στο πρόγραμμα EUROPEAN LOCAL ENERGY ASSISTANCE παρουσιάζοντας την διαδικασία για την υποβολή της αίτησης. Ακολούθησε διάλογος με τους φορείς για τον τρόπο που μπορεί να αξιοποιηθεί το πρόγραμμα ELENA. 
Η σύσκεψη κατέληξε ότι το επόμενο διάστημα η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ θα συνεργαστεί με τους Εταίρους στις θεματικές που αναφέρθηκαν παραπάνω προκειμένου να εκπονηθεί το Σχέδιο Δράσης. Με την ολοκλήρωση του Σχεδίου Δράσης, αλλά και κατά τη διάρκεια εκπόνησής του θα υπάρχει στενή συνεργασία με την ΕτΕΠ. Οι φορείς τοποθετήθηκαν στις προτεινόμενες παρεμβάσεις και δεσμεύτηκαν να συνεισφέρουν με υλικό και ιδέες προκειμένου να καταρτιστεί ένα ρεαλιστικό και αξιόπιστο Σχέδιο Δράσης. Τόνισαν την σημαντικότητα της ανάπτυξης υποδομών που θα ικανοποιούν τις τουριστικές ροές οι οποίες έχουν σημαντική αυξητική τάση.


Πηγή: myportal.gr