Δευτέρα 26 Ιουνίου 2017

Η ΕΕΣΣΤΥ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ, ΤΗΝ ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΙΑ ΝΑ ΠΟΥΛΗΘΕΙ.

Αν δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς της F.S., δεν πρόκειται να ξεκλειδώσουν οι προσφορές για την ΕΕΣΣΤΥ.

Τέσσερα χρόνια κοντεύουν από τότε που το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε την διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού και μόλις τις προάλλες, στις 23 Ιουνίου, εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία δίνει μία ακόμη παράταση στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, που μεταφέρεται για τις 3 Νοεμβρίου 2017, από 30 Ιουνίου.

Η παράταση δόθηκε μετά από αίτημα που υπέβαλε «προεπιλεγέντας επενδυτής» και όλοι πλέον γνωρίζουν πως η νέα παράταση έχει να κάνει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ολοκλήρωση του επόμενου κρίσιμου σταθμού στην πώλησή της, δηλαδή στην εξασφάλιση της έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Την έγκριση την ανέμεναν ως το τέλος Ιουνίου, το ΤΑΙΠΕΔ και οι Ιταλοί επενδυτές που αγοράζουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή η Ferrovie dello Stato Itanliane, που είναι ο ένας από τους δύο επενδυτές για την EΕΣΣΤΥ, με την δεύτερη να είναι η Skoda Transportation.

Όσο όμως είναι ανοικτό το θέμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ- που συνδέεται άμεσα με τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις και τα 750 εκατ. που χρωστούσε η Εταιρεία στον ΟΣΕ αλλά διαγράφηκαν- το θέμα της ΕΕΣΣΤΥ θα μένει ανοικτό για να λυθεί «στο λεπτό», όπως αναμένεται, μόλις κλείσει η αγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Κι’ αυτό επειδή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ο βασικός πελάτης της ΕΕΣΣΤΥ, που παρά τα πολλά προβλήματα- λειτουργικές ζημίες και ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα – είναι η μόνη εταιρεία που μπορεί κι’ έχει άδεια για τη συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού, όπως μηχανές, βαγόνια, φορτάμαξες.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λοιπόν αλλά και οι άλλοι δύο πάροχοι που έχουν πάρει άδειες έλξης (Rail Cargo Logistics Goldair και Piraeus Europe Asia Rail Logistics), έχουν ανάγκη την ΕΕΣΣΤΥ. Σημειωτέον ότι η Piraeus Europe Asia Rail Logistics, είναι συμφερόντων της Cosco και ακόμη δεν έχει ενεργοποιηθεί.

Αν τελικώς ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στoυς Ιταλούς, τότε θα έχουν συμφέρον να αποκτήσουν και την ΕΕΣΣΤΥ, που αν ενισχυθεί θα εξυπηρετεί και άλλους παρόχους σιδηροδρομικών υπηρεσιών. Βεβαίως, σε μία τέτοια περίπτωση, ο ιταλικός όμιλος, η FS, θα είναι και πάροχος και πελάτης, κάτι που ίσως προβληματίζει βάσει των Κοινοτικών πολιτικών.

Για την ιστορία του πράγματος, το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε τις διαδικασίες πώλησης της ΕΕΣΣΤΥ τον Αύγουστο του 2013. Στον πρώτο διαγωνισμό οι ενδιαφερόμενοι ήταν τρεις (RZD με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Siemens, Alstom Transport και DAMCO Energy) και τελικώς ούτε ένας κατέθεσε προσφορά. Το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε δεύτερο διαγωνισμό και αρχικό ενδιαφέρον τον Οκτώβριο του 2016 εκδήλωσαν η Skoda Transportation και η ιταλική F.S. Οι δεσμευτικές προσφορές έπρεπε να είχαν υποβληθεί ως τις 5/12/2016 αλλά πήραν στο μεταξύ τρεις παρατάσεις, για τις 30/1/2017, τις 30/6/2017 και τώρα για τις 3/11/2017.

Εάν έως τότε έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ίσως καταλήξει και ο διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ.


Συντάκτης: Άννη Καρολίδου
Πηγή: www.voria.gr