Σάββατο, 24 Σεπτεμβρίου 2016

Σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα- Χαλκίδα – Θήβα. 1904 – 2014. 110 χρόνια ιστορία.


Πέρασαν 110 χρόνια από την 8η Μάρτη 1904 που δόθηκε στην κυκλοφορία το πρώτο τμήμα γραμμής, διεθνούς πλάτους, των ΣΕΚ από Αθήνα, τη Χαλκίδα και τη Θήβα. Τα εγκαίνια έγιναν μεγαλοπρεπώς την 7η Μαρτίου και ο πρώτος συρμός κυκλοφόρησε την 8η Μαρτίου. Μέσα στο 1904 η γραμμή έφθασε μέχρι Δαδί (Αμφίκλεια).

Οι πατέρες μας έζησαν τις ωραίες στιγμές που επιβάτες της Χαλκίδας, των Θηβών και του Δαδιού, αργότερα μαζεμένοι στους Σιδηροδρομικούς τους Σταθμούς χειροκροτώντας υποδέχονταν τον πρώτο συρμό. Οι Χαλκιδιώτες, οι Θηβαίοι και οι Δαδιώτες που μέχρι τότε ταξίδευαν με λεωφορεία και κυρίως με ιππήλατες άμαξες ή κάρα σε ένα πολύωρο και κοπιαστικό ταξίδι, εδέχθησαν με ευγνωμοσύνη τους σιδηρόδρομους που τους έδωσαν τόσα ευεργετήματα.

Είναι γνωστό ότι οι σιδηρόδρομοι αποτελούν την σπονδυλική στήλη των χερσαίων συγκοινωνιών, οι οποίες δια μεν την οικονομία αποτελούν έργα παραγωγικά στη διακίνηση αγαθών δια δεν την πολεμική προπαρασκευή όπλο φοβερό. Δεν χρειάζονται μεγάλα λόγια για να αποδείξουν το έργο των σιδηροδρόμων εν καιρώ πολέμου. Έχουμε το πρόσφατο παράδειγμα του έπους '40-'41. Ποιος θα λησμονήσει ποτέ την τάξη και την ταχύτητα που πραγματοποιήθηκε η μεταφορά δια του Σιδηρόδρομου του στρατού και των εφοδίων του. Αλλά και ποιος από μας που ζήσαμε τις ημέρες εκείνες θα λησμονήσει την αυτοθυσία των Σιδηροδρομικών αφανών ηρώων του Αλβανικού Έπους. Δι΄ αυτό οι σιδηρόδρομοι απεκλήθησαν"όπλο του Αρχιστράτηγου".

Το 1904 τα σύνορα της πατρίδος μας ευρίσκοντο μόλις 15 χιλιόμετρα βόρεια της Λαρίσης. Η πόλης αυτή ήταν η απώτατη προς βορρά ακριτική πόλης και για να μεταβεί κανείς δια ξηράς από την Αθήνα εχρειάζετο ταξίδι ταλαιπωρίας με τα ζωοκίνητα (κυρίως) οδικά μέσα διάρκειας έξι ημερών. Είναι φυσικό λοιπόν επειδή η Λάρισα ήταν η μεγαλύτερη ακριτική πόλης, ο σταθμός των Αθηνών να ονομασθεί Σταθμός Λαρίσης και το τμήμα αυτό του Δικτύου "λαρισαϊκός". Η εταιρεία που ανέλαβε την κατασκευή του σιδηρόδρομου ετοποθέτησε ως πρώτο Γενικό Διευθυντή τον Γάλλο Ρισερόλ καί Αρχιμηχανικό τον Ντελαλόν.

Η συμπλήρωση του προσωπικού κατά κλάδο και ειδικότητα (όσους μπόρεσα να βρω) είναι: Κουτσαλέξης - επιθεωρητής Εκμεταλλεύσεως, Κορωνιός - μηχανικός βοηθός Γραμμή, Καρπέτης - σταθμάρχης Πειραιών, Κωνσταντινίδης - σταθμάρχης Αθηνών, Καλκανδής - σταθμάρχης Αχαρνών (Μενιδίου), Μαργέτης - σταθμάρχης Αφιδνών (Κιούρκων), Γεωργαντάς - σταθμάρχης Αυλώνος (Κακοσάλεση), Ανδριανίδης - σταθμάρχης Οινόης (Σχηματαρίου), Δούγκαρης - σταθμάρχης Χαλκίδος, Γρηγοριάδης - σταθμάρχης Θηβών, Μίκαϊτς - ελεγκτής Αμαξοστοιχιών

Οι επιβάτες αγάπησαν τους σιδηρόδρομους γιατί μπορούν άνετα και σύντομα να ταξιδεύουν και να απολαμβάνουν τα θαυμάσια και ιστορικά τοπία από τα οποία περνάει η γραμμή, χωρίς να κοπιάζουν και να προγραμματίζουν τις εκδρομές τους και να κάμουν τα μπάνια τους στις περίφημες ακρογιαλιές της πατρίδας μας τις ημέρες των διακοπών τους.

Εμείς, σαν απόμαχοι συνταξιούχοι σιδηροδρομικοί που επί πολλά χρόνια προσφέραμε τις υπηρεσίες μας ας εορτάσουμε την ευχάριστη αυτή επέτειο και να ευχόμεθα οι σιδηρόδρομοι να ακολουθούν την ανοδική πορεία της προόδου για το καλό του λαού μας και της φίλτατης μας πατρίδος, αναφωνώντας με όλη την καρδιά μας "Οι Σιδηρόδρομοι ποτέ να μην πεθάνουν".

Χρήστος Χαϊκάλης 
Συντ/χος Σιδ/κός ΣΕΚ – ΟΣΕ.

Πηγή: «ΤΥΠΟΣ» της ΠΟΣΣ