Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016

Το σιδηροδρομικό τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο πρότεινε η Ελλάδα για τη Β` φάση του CEF.

Το Ψαθόπυργος-Ρίο πρότεινε τελικά η χώρα μας για ένταξη στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα CEF που είναι το Connecting Europe Facilities, γνωστό ως "Συνδέοντας την Ευρώπη". Η Β` φάση του CEF ξεκίνησε από τις 6 Νοεμβρίου 2015 με την Κομισιόν να καλεί τα κράτη-μέλη να δώσουν τις προτάσεις τους.

Το Ψαθόπυργος-Ρίο, έργο κόστους 175εκ.ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ) εκτιμάται ότι θα ενταχθεί άνετα στη Β` φάση του CEF καθώς πληρεί την βασική προϋπόθεση καθώς είναι τμήμα του Διευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Διαδρόμου 9.
Το ευτύχημα είναι πως η ένταξη του συγκεκριμένου έργου "βολεύει" τη χώρα μας είχε προβλεφθεί η ένταξη του έργου στο CEF και δεν πρόκειται να επιβαρύνει το Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Οι προτάσεις των χωρών είχαν χρονικό περιθώριο να κατατεθούν μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου 2016.
Να θυμίσουμε πως το συγκεκριμένο έργο αφορά την κατασκευή της υποδομής και είναι προ των πυλών της υπογραφής της σύμβασης και η ολοκλήρωση του αναμένεται μέχρι τα τέλη του 2019. Μέσα στο έτος θα ακολουθήσει και δημοπράτηση για την επιδομή, ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής.

ΤΟ CEF

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα στην Α` φάση του ενέταξε πολλά συγκοινωνιακά έργα. Συνολικά 276 έργα με κόστος 13,1 δις ευρώ μπήκαν κάτω από τη σκέπη του CEF και υλοποιούνται σχεδόν σε όλες τις χώρες της ΕΕ.
Στην Ελλάδα το πρόγραμμα του Συνδέοντας την Ευρώπη δημιουργεί επίσης μεγάλες προσδοκίες για την προώθηση προς υλοποίηση μεγάλων σιδηροδρομικών έργων. Στην Α`φάση εντάχθηκαν τα 2 μεγάλα σιδηροδρομικά έργα της χώρας Τιθορέα-Δομοκός και Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος και οι μελέτες αναβάθμισης της υποδομής ανά τμήματα στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και της νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής Νέα Καρβάλη (Καβάλα)-Τοξότες Ξάνθης. Συνολικά η χρηματοδότηση σε αυτό τη φάση ανήλθε σε 497,7εκ.ευρώ.

Η Β` ΦΑΣΗ

Στη Β` φάση του CEF (Συνδέοντας την Ευρώπη) θα ενταχθούν επιπλέον 7,6 δις ευρώ τα οποία θα αξιολογηθούν μέχρι τον Μάιο και θα ενταχθούν οριστικά το Φθινόπωρο.
Σε αυτό μέχρι τώρα (στην Α` και Β` φάση) η κάθε χώρα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί μέχρι ενός συγκεκριμένου ποσού.
Για τη χώρα μας το πολύ ενδιαφέρον εστιάζεται πλέον μετά το καλοκαίρι όταν με την ολοκλήρωση των έργων, θα υπάρξει ένα υπολειπόμενο χρηματικό διαθέσιμο το οποίο θα είναι ανταγωνιστικό και θα επιλεγούν έργα με γνώμονα την ωριμότητα και βάσει αυτής θα χρηματοδοτηθούν. Έτσι αν π.χ η Ελλάδα κατεβάσει μία πρόταση για το έργο ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Ροδοδάφνη θα έχει αρκετά μεγάλες πιθανότητες χρηματοδότησης αν το έργο έχει ολοκληρωθεί μελετητικά και οδεύσει απλώς για υλοποίηση ενώ ανήκει και στον Διευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Άξονας 9.
Προς το παρόν η ΕΡΓΟΣΕ κρατά χαμηλό προφίλ αλλά υπάρχει η αισιοδοξία ότι και για την τρέχουσα φάση με την οριστική ένταξη στο CEF του Ψαθόπυργος-Ρίο ενώ προετοιμάζεται και για την "μάχη του Φθινοπώρου".

Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com