Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

Συνεχίζεται με μειωμένους ρυθμούς η πτώση επιβατών σε Μετρό και Τραμ

Επιβραδύνεται ο ρυθμός μείωσης των εσόδων και επιβατών της εταιρείας «Σταθερές Συγκοινωνίες» που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση των Μετρό, Τραμ και ΗΣΑΠ

 Έτσι το σύνολο των εσόδων λειτουργίας της ΣΤΑΣΥ το πρώτο επτάμηνο του 2013 διαμορφώθηκε στα 72,44 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 4% σε σχέση με το 2012. Ωστόσο η τάση είναι σταθεροποιητική, καθ' ότι η αντίστοιχη μείωση του 2012, σε σχέση με το 2011, ήταν 21%.

Η πτώση εσόδων 4% αποδίδεται στις απεργίες του Ιανουαρίου, στη μείωση της επιβατικής κίνησης, αλλά και στη συρρίκνωση των διαφημιστικών κονδυλίων, λόγω οικονομικής στενότητας των επιχειρήσεων.

Στόχευση του υπουργείου Μεταφορών και της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ, πέρα από την πάταξη της λαθρεπιβίβασης, είναι η ενίσχυση των κινήτρων των συχνών χρηστών, ενώ μελετώνται τρόποι ενίσχυσης ευπαθών κοινωνικών ομάδων, μέσω μείωσης του αντιτίμου των εισιτηρίων.

Τα κέρδη οφείλονται στη μείωση των εξόδων

Παρά την πτώση εσόδων, η εταιρεία κατάφερε να σημειώσει λειτουργική κερδοφορία 5,89 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 12,3 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2012, καθώς μείωσε το σύνολο των λειτουργικών της εξόδων. Βέβαια, άλλο το λειτουργικό αποτέλεσμα και άλλο το τελικό, δηλαδή οι επιβαρύνσεις από τόκους και αποσβέσεις που υποχρεούται να κάνει κάθε εταιρεία.

Το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2013, τα λειτουργικά έξοδα διαμορφώθηκαν σε 66,54 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 23,33%, σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 7μήνου που προέβλεπε δαπάνες 86,79 εκατ. ευρώ και κατά 24,27% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 (87,87 εκατ. ευρώ).

Η μείωση των εξόδων οφείλεται:

α) Στη μείωση κατά 27,46%, έναντι του αρχικού προϋπολογισμού, των αμοιβών και των λοιπών εξόδων προσωπικού, καθώς αυτά διαμορφώθηκαν στα 42,18 εκατ. ευρώ.

β) Στη σημαντική μείωση των ελαστικών δαπανών, όπως η κατά 5,54% μείωση στο κόστος κτήσης των ανταλλακτικών.

γ) Στη μείωση κατά 9,93% στις παροχές τρίτων και κατά 22,31% στα λοιπά έξοδα λειτουργίας, σε σχέση με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του 2013.

Αξίζει να σημειωθεί πως, εάν επαληθεύονταν οι προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2013, η ΣΤΑΣΥ θα κατέγραφε στο επτάμηνο ζημιές 10,96 εκατ. ευρώ και ζημιές 18,80 εκατ. ευρώ στο σύνολο της χρήσης, εξέλιξη που θα καθιστούσε επιβεβλημένη την κρατική επιχορήγηση για ακόμη ένα χρόνο.

Η επίτευξη λειτουργικής κερδοφορίας, που στο τέλος του 2013 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί περίπου στα 9 εκατ. ευρώ (άνευ κρατικής επιδότησης), εκτιμάται ότι μπορεί να βγάλει τη ΣΤΑΣΥ από τον «πίνακα» της κρατικής επιδότησης. Η συνήθης κρατική ενίσχυση, σε αντίστοιχα ευρωπαϊκά μέσα της ΣΤΑΣΥ, ανέρχεται στο 30%-40% των λειτουργικών δαπανών.

enet.gr