Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

Υπ. Υποδομών: Δεν τίθεται ζήτημα για τον ΟΣΕ. Η Τρόικα δεν έχει ζητήσει «λουκέτο» στον Οργανισμό

Του Αχιλλέα Χεκίμογλου
Ούτε ετέθη ούτε τίθεται ζήτημα κλεισίματος του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) αναφέρουν υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και τονίζουν ότι ακόμη και εάν ζητηθεί κάτι τέτοιο, το υπουργείο θα το αρνηθεί.

Αυτό απαντούν στην είδηση που δημοσιεύθηκε στην “Real News” ότι το Euro Working Group θα ζητήσει τον «ξαφνικό θάνατο» του ΟΣΕ ως προαπαιτούμενο για την καταβολή της επόμενης δόσης.
Οι λόγοι, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, είναι μάλλον αυτονόητοι:
-Χωρίς την διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου, την οποία κάνει ο ΟΣΕ, δεν μπορεί να «τρέξει» κανένα τρένο στις ράγες,
-Για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου και των υποδομών του σιδηροδρόμου, η Ε.Ε. και το δημόσιο έχει δαπανήσει δισεκατομύρια ευρώ από τα χρήματα των ευρωπαίων φορολογουμένων, που σε περίπτωση «λουκέτου» θα πάνε στράφι.
-Βρίσκονται σε εξέλιξη δύο παράλληλοι διαγωνισμοί από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO για τις οποίες καταγράφεται σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Όμως, χωρίς τον ΟΣΕ δεν θα υπάρχει ΤΡΑΙΝΟΣΕ και χωρίς την δεύτερη δεν θα υπάρχει ούτε ROSCO. Και όλα αυτά διώχνουν τους υποψήφιους επενδυτές.
Έτσι εκτιμούν ότι η επίμαχη πληροφορία δεν υπακούει σε κανέναν κανόνα της κοινής λογικής και δεν συνάδει με το πρόσφατο παρελθόν.
Όπως αναφέρουν, την τελευταία τριετία όλη η πολιτική του ελληνικού κράτους για τους σιδηροδρόμους εκπορεύεται από την Τρόικα, η οποία επέβαλε τον «νόμο Ρέππα», που έφερε την μεταφορά των χρεών του ΟΣΕ, ύψους 10 δισ. ευρώ στο δημόσιο, τις μετατάξεις χιλιάδων σιδηροδρομικών σε άλλες θέσεις του κράτους (κυρίως σε θέσεις φυλάκων σε μουσεία και νοσοκομεία), την αναδιάρθρωση του οργανισμού και τον εξορθολογισμό της λειτουργίας του.
Μάλιστα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία δεν μετέχει πια στον όμιλο του ΟΣΕ, αλλά έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, είναι πια κερδοφόρος αλλά και πολλά υποσχόμενη εν όψει της ενεργοποίησης της συμφωνίας με την COSCO και την HP.
Επίσης, στο πλαίσιο της ίδιας πολιτικής, η Ελληνική Εταιρία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΤΤΥ) ή αλλιώς ROSCO, η οποία αποσπάστηκε από τον ΟΣΕ, μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ και πωλείται, έχει ως αντικείμενο την συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την μίσθωση – για λογαριασμό του δημοσίου- του υπόλοιπου τροχαίου υλικού.
Παράλληλα, και η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται την μεγάλη ακίνητη περιουσία των σιδηροδρόμων, αποχώρησε από τον ΟΣΕ και λειτουργεί πια ανεξάρτητα.
Έτσι, από τον παλιό ενιαίο ΟΣΕ, μόνο η ΕΡΓΟΣΕ παραμένει θυγατρική του, η οποία είναι κερδοφόρος, εκτελεί τα σιδηροδρομικά έργα υποδομής και έχει ανοιχτά ορισμένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά μέτωπα στην Ελλάδα. Άλλωστε, αυτό είχαν απαιτήσει οι Βρυξέλλες, ούτως ώστε να μην ξαναδοθεί η δυνατότητα στον ΟΣΕ να συσσωρεύσει χρέη για να καλύψει τις λειτουργίες του.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ για το 2012, τα αποτελέσματα προ τόκων, φόρων, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 21,5 εκατ. ευρώ έναντι 15 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Όμως, λαμβάνοντας υπόψη την (λογιστική) εξυπηρέτηση του χρέους, τα καθαρά αποτελέσματα είναι ζημιές ύψους 617 εκατ. ευρώ αντί ζημιών 1,7 δισ. ευρώ το 2011. Το αρνητικό αποτέλεσμα «οφείλεται αποκλειστικά στα χρηματοοικονομικά έξοδα τα οποία ανήλθαν σε 402,4 εκατ. ευρώ και στις αποσβέσεις ύψους 260 εκατ. ευρώ», δηλαδή την εξυπηρέτηση του δανεισμού, αναφέρει ο ΟΣΕ.
Το προσωπικό του ομίλου ανέρχονταν το 2012 σε 2.740 αντί 2.872 πέρυσι (στην εταιρία ΟΣΕ ΑΕ 2.526 αντί 2.648) και ο μέσος όρος ηλικίας του είναι άνω των 50 ετών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της κατάρρευσης και της λεηλασίας των συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου, ο ΟΣΕ υποχρεούται να διατηρεί μεγάλο αριθμό προσωπικού για την ασφαλή κυκλοφορία των συρμών. Η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά στην ανάταξη των εν λόγω συστημάτων σε ολόκληρο τον άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Πολυκάστρου και Προμαχώνα. Η ολοκλήρωση των έργων θα εξοικονομήσει από τον ΟΣΕ σημαντικό κόστος.
Η ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
«Με αφορμή δημοσιεύματα στον κυριακάτικο τύπο για τον Ο.Σ.Ε, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων ανακοινώνει ότι τo κλείσιμο ή η απαξίωση του Οργανισμού δεν περιλαμβάνονται επ΄ ουδενί στο σχεδιασμό της Κυβέρνησης. 
»Απεναντίας, κυβερνητική πρόθεση είναι η αναβάθμιση της λειτουργίας και των υπηρεσιών του Οργανισμού και για το λόγο αυτό βρίσκονται σε εξέλιξη βασικά και μεγάλα έργα σιδηροδρομικών υποδομών σε όλη τη χώρα».