Δευτέρα, 26 Αυγούστου 2013

Πάτρα: Φόβοι για βάλτωμα στον Προαστιακό μέχρι την Κ.Αχαΐα

Του Δημήτρη Αβραμίδη
Οταν τέθηκε σε λειτουργία η γραμμή του προαστιακού σιδηροδρόμου Πάτρας-Ρίου τα πάντα ήταν απλά και γρήγορα.
 Ηλθε ένας συρμός με δυνατότητα διπλής κίνησης και αμέσως άρχισαν οι διαδρομές. Τα θέματα που προέκυψαν στην πορεία, όπως οι σταθμοί στον Καστελλόκαμπο και στο γήπεδο της Παναχαϊκής, αντιμετωπίστηκαν στην πορεία.
Εξάλλου δεν επρόκειτο για τίποτα υπέρογκα έργα. Μια ράμπα, ένα στέγαστρο και ο φωτισμός.

Η απορία είναι μια και μοναδική: Γιατί δεν επιλέγεται ο ίδιος ακριβώς τρόπος για τη γραμμή Πάτρα-Αχαγιά. Να τεθεί σε λειτουργία δηλαδή ακόμα ένας συρμός με δυνατότητα διπλής κίνησης που θα κάνει από αύριο το πρωί δρομολόγια στη γραμμή Πάτρα-Κάτω Αχαγιά; Αντ΄αυτού, που θα ήταν μια μέθοδος γρήγορη και αποτελεσματική, επιλέχθηκε ένα δυσκίνητο και αμφίβολο σχήμα.
Πρώτα-πρώτα η Περιφέρεια, που προτίθεται να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει μια αργόσυρτη διαδικασία που περιλαμβάνει το άνοιγμα του έργου, την υποβολή εκ μέρους του δικαιούχου τεχνικού δελτίου, την έγκριση του δελτίου και την υπαγωγή του έργου, τη συμβολαιοποίησή του και μετά την εκτέλεσή του. Μέχρι σήμερα, και με βάση την εμπειρία, από το άνοιγμα μιας προκήρυξης μέχρι την υπογραφή των συμβολαίων και την εκταμίευση των πρώτων χρημάτων περνάνε γύρω στα δύο χρόνια.

Αλλά, καθώς το τρέχον ΕΣΠΑ βαδίζει προς τη λήξη του, όποιο έργο του δεν έχει συμβολαιοποιηθεί μέχρι τις 31/12/2013, παύει να υφίσταται ως έργο ΕΣΠΑ. Αλλά τι πιθανότητες υπάρχουν να έχει συμβολαιοποιηθεί το έργο μέχρι το τέλος του χρόνου; Η λογική λέει ότι οι πιθανότητες είναι ελάχιστες, πολύ περισσότερο που έχουν τεθεί ζητήματα αφύλαχτων διαβάσεων και στάσεων για τα οποία χρειάζονται μελέτες που αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν. Επιπλέον ο μεν ΟΣΕ θα είναι ο κύριος του έργου, όπως αποφασίστηκε στην τελευταία σύσκεψη, αλλά έθεσε ζήτημα συνδρομής του από τον Δήμο Πατρέων στα ζητήματα των στάσεων και των διαβάσεων, χωρίς να είναι σαφές τι ακριβώς πρέπει να κάνει η κάθε πλευρά.

Ετσι, λοιπόν, η γραμμή του Προαστιακού που θα συνδέσει την Πάτρα με την Κάτω Αχαγιά και που όλοι χαρακτηρίζουν σημαντικό κι επείγον, είναι πιθανό να βαλτώσει σε βαριές και δυσκίνητες διαδικασίες, χωρίς κανείς να είναι σε θέση να εξηγήσει για ποιο λόγο δεν επαναλήφθηκε το πετυχημένο μοντέλο που εφαρμόστηκε στη γραμμή Πάτρας-Ρίου.
pelop.gr