Δευτέρα 29 Ιουλίου 2013

Rosco: Προχωρά η απόσχιση από ΟΣΕ

της Μάρως Τσαντήλα
Σε πρώτη φάση προβλέπεται ότι η εταιρεία θα αναλάβει για περίοδο δέκα ετών το τμήμα συντήρησης βαγονιών του ΟΣΕ, αντικείμενο που υπολογίζεται ότι θα αποφέρει στην εταιρεία σταθερά εγγυημένα έσοδα περί τα 40 εκατ. ευρώ.

Υπόθεση λίγων ημερών είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας για την απόσχιση από τον ΟΣΕ της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Tροχαίου Yλικού (ΕΕΣΣΤΥ - Rosco), καθώς είναι σε τελικό στάδιο η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης που προβλέπει ο νόμος.
Οι προοπτικές για την ανάπτυξη της εταιρείας, που έως τώρα ήταν διεύθυνση του ΟΣΕ, θεωρούνται εξαιρετικές, καθώς η ολοκλήρωση των έργων του σιδηροδρόμου αλλά και η ανάδειξη της χώρα μας σε εμπορευματικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής δημιουργούν τις προϋποθέσεις για αύξηση του όγκου εργασιών της ΕΕΣΣΤΥ η οποία συντηρεί το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ.
Σε πρώτη φάση προβλέπεται ότι η εταιρεία θα αναλάβει για περίοδο δέκα ετών το τμήμα συντήρησης βαγονιών του ΟΣΕ, αντικείμενο που υπολογίζεται ότι θα αποφέρει στην εταιρεία σταθερά εγγυημένα έσοδα περί τα 40 εκατ. ευρώ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ωστόσο η ROSCO σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της καθώς, όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ για την απόσχιση «σκοπός της εταιρείας είναι η παροχή υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής τροχαίου και λοιπού σιδηροδρομικού υλικού και άλλων μέσων σταθερής τροχιάς».
Η βαριά συντήρηση των συρμών του μετρό
Η εξαιρετικά μεγάλη πιθανότητα η εταιρεία να αναλάβει τη συντήρηση και του τροχαίου υλικού της εταιρείας ΣΤΑΣΥ, η οποία σύντομα θα πρέπει να προχωρήσει σε βαριά συντήρηση των πρώτων συρμών του μετρό, που κυκλοφόρησαν στις αρχές του 2000, δημιουργεί σημαντικές προοπτικές για την ΕΕΣΣΤΥ.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας είναι ότι διαθέτει τόσο το εξειδικευμένο προσωπικό που χρειάζεται, όσο και τους χώρους (εργοστάσια) που απαιτούνται προκειμένου να γίνουν οι εργασίες αυτές.
Η μεταφορά των συρμών στο εξωτερικό για την βαριά συντήρηση είναι σαφώς μια πιο κοστοβόρα επιλογή, οπότε η ανάθεση της στην ΕΕΣΣΤΥ φαντάζει, προς το παρόν, ως μονόδρομος.
Παράλληλα στα σχέδια της διοίκησης της εταιρείας περιλαμβάνεται και η επέκταση της δραστηριότητας της με την διεκδίκηση έργου από τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, αφού εκτιμά ότι υπάρχουν οι δυνατότητες για κάτι τέτοιο καθώς η τεχνογνωσία που διαθέτει το προσωπικό της είναι, κατά γενική ομολογία, εξαιρετική.
Σημαντικό ενδιαφέρον για ιδιωτικοποίηση
Η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Τροχαίου Υλικού εκτιμάται ότι μπορεί να προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον στο πλαίσιο του διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί για την αποκρατικοποίησή της. Η ΕΕΣΣΤΥ αρχικώς προβλέπονταν ότι θα αποκρατικοποιηθεί ταυτόχρονα με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά τελικά η αποκρατικοποίηση της μετατίθεται για αργότερα καθώς δεν ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες απόσχισής της.
Μεταξύ άλλων ενδιαφέρον για την εταιρεία έχουν κατά καιρούς εκφράσει κολοσσοί του αντικειμένου, όπως οι εταιρείες Bombardier, Alstom και Siemens.
Η εταιρεία έχει προσωπικό 620 εργαζόμενων με υψηλή εξειδίκευση στο αντικείμενό τους, ενώ τον Σεπτέμβριο είναι πολύ πιθανό ότι θα προχωρήσει στην πρόσληψη 160 εργατών μέσω ΟΑΕΔ. Στα πλεονεκτήματά της ΕΕΣΣΤΥ περιλαμβάνονται οι δυνατότητες που της προσδίδουν οι γεωγραφικά κατανεμημένες εγκαταστάσεις της.
Το πρώτο βήμα για την ιδιωτικοποίηση της τεχνικής βάσης έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο με τη δημοσιοποίηση του σχετικού ΦΕΚ, στο οποίο περιγράφεται η ίδρυση της νέας εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού, που έχει μετοχικό κεφάλαιο 5 εκατομμυρίων ευρώ.
Υπογραφή ΣΣΕ
Εν τω μεταξύ σε διαδικασία διαπραγμάτευσης βρίσκονται η διοίκηση της ΕΕΣΣΤΥ και οι εργαζόμενοι της εταιρείας για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Την προηγούμενη εβδομάδα οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ είχαν συνάντηση με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) για το θέμα της υπογραφής ΣΣΕ χωρίς, όμως, να υπάρξει συμφωνία.
Πάντως από την πλευρά των διοικήσεων υπήρξαν διαβεβαιώσεις προς τους εργαζόμενους ότι το θέμα της διαθεσιμότητας δεν αφορά εργαζόμενους σε ΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ.