
Συζητήσεις για χρηματοδότηση και εφαρμοσιμότητα της διπλής ηλεκτροκίνητης γραμμής
Άναψαν τα αίματα στη διάρκεια της σύσκεψης φορέων για την έλευση του τρένου στην Πάτρα με τον αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών Κ. Κυρανάκη και τον Δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη.
thebest.gr
«Με όλες αυτές τις μαξιμαλιστικές σκέψεις το τρένο δεν θα φτάσει στην Πάτρα. Μήπως δεν θέλετε τελικά να φτάσει;» είπε o Υπουργός. «Τι την περάσατε την Πάτρα; Είναι η τρίτη πόλη της Ελλάδας. Δεν δεχόμαστε ότι η πόλη μας δεν θα έχει τη μεγάλη επένδυση του τρένου όπως πρέπει. Δεν μετέχουμε στη λογική ότι θα περιμένουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση για να αποφασίσουμε. Η επιφανειακή διέλευση που προτείνετε ακυρώνει την ανάπλαση και τη ζωή της πόλης» του απάντησε ο Δήμαρχος.
"Βλέπω ότι η συζήτηση εκτροχιάζεται, βλέπω ότι ο Δήμαρχος δεν θέλει να βρούμε σήμερα λύση, θέλει να φωνάξει, θέλει να κάνει σόου" υποστήριξε ο κ. Κυρανάκης.
Στη συζήτηση παρενέβη και ο Νίκος Καραθανασόπουλος, εκφράζοντας πλήρη δυσπιστία απέναντι στην κυβέρνηση, ενώ η ένταση κορυφώθηκε όταν ο κ. Κυρανάκης επανέφερε παλιότερο διάλογό του με τον δήμαρχο, υποστηρίζοντας ότι ο τελευταίος ζήτησε πλήρη υπογειοποίηση του έργου και ότι μάλιστα του είπε να δοθούν τα σχετικά κονδύλια ακόμη κι αν χρειαστεί να περικοπούν αμυντικές δαπάνες.
Ο Κ. Πελετίδης αντέδρασε, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι μπλοκάρει την ανάπλαση και ότι θέλει να περάσει τις γραμμές μέσα στην πόλη.
Παρά την ένταση, ο υπουργός είπε ότι υπάρχουν σημεία στα οποία μπορεί να υπάρξει σύγκλιση. «Παρότι μας χωρίζει ιδεολογική άβυσσος, βλέπω κοινό έδαφος. Κι εγώ, αν ήμουν κάτοικος της Πάτρας, θα ήθελα πλήρη πρόσβαση στο παραλιακό μέτωπο. Σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις οι πολίτες θέλουν αστικές συγκοινωνίες, πράσινο και ανοιχτούς χώρους. Λέμε “ναι” στην ανάπλαση χωρίς τρένο στην επιφάνεια και “ναι” στην τροχιοδρομική λύση μέσα στον χώρο».
Η πρόταση Κυρανάκη
Η συνάντηση πραγματοποιείται στον χώρο της πρώην Γεωργικής Σχολής στην Ανθούπολη και συμμετέχουν οι τοπικοί φορείς.
"Είμαι αποφασισμένος μαζί να βρούμε λύση για να φτάσει το τρένο στην Πάτρα. Και θα φτάσει το τρένο στην Πάτρα, εκεί θα καταλήξουμε σήμερα" τόνισε ο κ. Κυρανάκης στη διάρκεια της σύσκεψης.
Ως προς την υπογειοποίηση είπε ότι η κυβέρνηση προτεραιοποίησε την πρόταση της Πάτρας για υπογειοποίηση του τρένου έναντι άλλων προτάσεων και εντός Ελλάδας για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση αλλά απορρίφθηκε.
Απαντώντας, όπως είπε, στους ισχυρισμούς ότι σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας το τρένο είναι υπογειοποιημένο, αντέτεινε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει φέρνοντας παραδείγματα από Αθήνα Θεσσαλονίκη και Λάρισα.
"Εμείς δεν ξεκινάμε τον διάλογο από το μηδέν" επισήμανε. "Το θέμα το προσεγγίζουμε σε τρία μέτωπα" σχολίασε.

Ο κ. Κυρανάκης είπε ότι βάζει στόχο τον Μάρτιο να επανακαταθέσει η Ελλάδα μια νέα πρόταση για την υπογειοποίηση του τρένου στην Πάτρα. Τον Μάρτιο, όπως τόνισε, ανοίγει ένα νέο παράθυρο, για τις προτάσεις που δεν προχώρησαν στον επόμενο κύκλο του προγράμματος CEF και απεντάσσονται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, διαθέτουν τον προϋπολογισμό τους για να διεκδικήσουν ξανά οι χώρες τις δικές τους προτάσεις. "Θα το επιχειρήσουμε ξανά, αλλά αυτή τη φορά θα το κάνουμε μαζί, με τους Φορείς, με διαφάνεια, για να ξέρει η κοινή γνώμη όλα τα δεδομένα και θα πάμε να διεκδικήσουμε κάτι για επιτυχία. Δεν θα πάμε για να διεκδικήσουμε κάτι που δεν γίνεται. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να πετύχουμε το στόχο μας. Η πρόταση που θεωρούμε ότι έχει αυτή τη στιγμή πιθανότητα επιτυχίας, χωρίς να διαβεβαιώνουμε για την επιτυχία της, είναι η υπογειοποίηση από την περιοχή του Αγίου Διονυσίου μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, η οποία θα έχει μονή σήραγγα, θα έχει βασικά στόχο να εξυπηρετεί τις εμπορευματικές μεταφορές, αλλά θα είναι διαθέσιμη και για τις υπόλοιπες μεταφορές.
Η κυβερνητική πρόταση
Ο κ. Κυρανάκης παρουσίασε την ολοκληρωμένη κυβερνητική πρόταση, η οποία περιλαμβάνει τη δημιουργία του σταθμού North Patra στην περιοχή της Εγνατίας για την εξυπηρέτηση του ευρωπαϊκού δικτύου και της γραμμής Πάτρα–Αθήνα. Το τρένο θα φτάνει από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου επίγειο με διπλή μετρική γραμμή. Στην Κανελλοπούλου θα υπάρχει επιβατικός σταθμός. Επίγειο με μετρικό εύρος θα είναι και το κομμάτι από Κανελλοπούλου έως Άγιο Διονύσιο. Από Άγιο Διονύσιο, έως Άγιο Ανδρέα, η γραμμή θα είναι υπόγεια. Μετά τον Άγιο Ανδρέα, η γραμμή θα συνεχίζει επίγεια με σύνδεση της με την Πειραική Πατραική. Ο κ. Κυρανάκης ζήτησε επίσης στα υπεργεια κομμάτια οπού ο δήμος σκοπεύει να κατασκευάσει πάρκο, να υπάρχει πρόβλεψη για τραμ. Όλη η επίγεια γραμμή θα ξηλωθεί.
O περιφερειάρχης
Ο Περιφερειάρχης επεσήμανε στη σύσκεψη ότι η "υπόθεση τρένο" θα πρέπει να αποφορτιστεί πολιτικά, γιατί είναι έργο που αφορά όλη την πόλη
Η συζήτηση άναψε εκ νέου όταν παρουσιάστηκε εναλλακτική πρόταση από τον Δ. Σαρδελιάνο για αξιοποίηση της μεγάλης έκτασης του ΟΣΕ στον Άγιο Βασίλειο
Ο Δήμαρχος επικαλέστηκε ενώπιον Κυρανάκη μελέτη που προβλέπει διέλευση τραμ από Ρήγα Φεραίου και Μαιζώνος!

Τι δείχνει η προμελέτη στην οποία αναφέρθηκε ο Δήμαρχος απαντώντας στον κ. Κυρανάκη
Οι διάλογοι στη σημερινή συνεδρίαση υπό τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κώστα Κυρανάκη, υπήρξαν απολαυστικοί. Κάποιοι δε εξ αυτών και αποκαλυπτικοί.
Θα εστιάσουμε στην κόντρα για το τραμ.
Ο κ. Κυρανάκης ούτε λίγο ούτε πολύ, είπε ότι θα δοθεί το ok από τον ΟΣΕ ώστε να εξυπηρετηθεί η ανάπλαση του θαλασσίου μετώπου της Πάτρας (ένα τμήμα του παραλιακού μετώπου ανήκει στον ΟΣΕ ο οποίος και θα πρέπει να συναινέσει ώστε να προχωρήσει η μελέτη της ανάπλασης), υπό την προϋπόθεση ότι θα περνάει από αυτό (από το θαλάσσιο μέτωπο δηλαδή) η γραμμή του τραμ.
Ήταν η στιγμή που ο δήμαρχος εξανέστη δηλώνοντας:
«Δεν θέλετε να προχωρήσει η ανάπλαση με αυτό που μας προτείνετε. Στο χωριό σας βάζετε μια σιδηροδρομική γραμμή μέσα στην πόλη; Εμείς έχουμε προμελέτη για τραμ. Δεν θα το βάλουμε μέσα στη θάλασσα. Ο κόσμος καταλαβαίνει γιατί τα λέτε. Η Πάτρα θα προχωρήσει όπως έχει σχεδιάσει η ίδια τη λύση», είπε ο κ. Πελετίδης.
Και εδώ αρχίζει το ενδιαφέρον του πράγματος, το οποίο και αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται ο δημόσιος διάλογος και όχι μόνο αυτός. Και ο σχεδιασμός της πόλης και ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζει τα έργα και άλλα πολλά.
Το thebest.gr αναζήτησε την προμελέτη στην οποία αναφέρθηκε ο Δήμαρχος απαντώντας στον κ. Κυρανάκη (μελέτη στην οποία αναφέρεται συχνά τελευταία η Δημοτική Αρχή) και ανακάλυψε το εξής ενδιαφέρον: Ο τίτλος της μελέτης ήταν «ΜΕΛΕΤΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ ΜΕ ΤΡΑΜ». Ανατέθηκε από την Τραμ ΑΕ και ολοκληρώθηκε στις 23/12/2009.
Στις προδιαγραφές της ανάθεσης ήταν η διατύπωση προτάσεων για την κατασκευή Τραμ στην πόλη, χωρίς όμως να υπάρχει εμπλοκή του Σιδηροδρομικού Διαδρόμου του ΟΣΕ
Γι’ αυτό και μελετήθηκε η δυνατότητα κατασκευής εκτός αυτού του διαδρόμου.
Εις εκ των μελετητών ήταν ο γνωστός συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Σαρδελιάνος ο οποίος παρίστατο στη σημερινή σύσκεψη και παρενέβη).
Η μελέτη του 2009 προέβλεπε τη διέλευση του τράμ, μέσω της Ρήγα Φεραίου και της Μαιζώνος! Ήταν η εποχή φυσικά που οι δύο δρόμοι δεν είχαν πεζοδρομηθεί, θεωρούνταν ακόμη οδικό δίκτυο και που οι κυκλοφοριακές ανάγκες της Πάτρας διέφεραν κατά πολύ σε σχέση με τα σημερινά κυκλοφοριακά της δεδομένα
Οι τελικές προτάσεις της μελέτης αποτυπώνονται στο παρακάτω σχεδιάγραμμα

Κατόπιν τούτων ανακύπτει εύλογα το ερώτημα: Από πού ακριβώς εννοεί ο Δήμαρχος Πατρέων ότι θα διέλθει το τραμ όταν επικαλείται την προμελέτη ενώπιον του υπουργού, αρνούμενος μάλιστα μετά βδελυγμίας τη διέλευση παραλιακά;
Ποια είναι η λύση που έχει ήδη σχεδιάσει η Πάτρα, όπως είπε συγκεκριμένα ο κ. Πελετίδης; Το να περνάει το τραμ από τη Ρήγα Φεραίου και την Μαιζώνος;
Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις απαντήσεις της δημοτικής αρχής επί του θέματος που- η αλήθεια είναι ότι μας άφησε άναυδους.