
Το Λουξεμβούργο έχει αποκλειστεί από μια στρατηγική της ΕΕ που στοχεύει στη σύνδεση των μεγάλων πόλεων της ένωσης μέσω ενός σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας έως το 2040.
Το σχέδιο παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τετάρτη, μαζί με έναν χάρτη που περιγράφει τις προγραμματισμένες νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις, καθώς και τις διαδρομές στις οποίες οι εργασίες αναβάθμισης θα μειώσουν τον χρόνο ταξιδιού.
Το Λουξεμβούργο δεν εμφανίζεται στον χάρτη με καμία μορφή και είναι μία από τις πέντε μόνο πρωτεύουσες της ΕΕ που δεν περιλαμβάνονται, μαζί με το Ελσίνκι και τρεις πόλεις που βρίσκονται σε νησιά - το Δουβλίνο, τη Λευκωσία και τη Βαλέτα.
Η τελευταία στρατηγική της ΕΕ δεσμεύεται να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού έως και οκτώ ώρες σε ορισμένες υφιστάμενες διαδρομές, όπως από τη Βουδαπέστη στο Βουκουρέστι και από τη Σόφια στην Αθήνα. Περιλαμβάνει επίσης πρόταση για την εισαγωγή ενός εξάωρου απευθείας σιδηροδρομικού ταξιδιού μεταξύ Παρισιού και Μαδρίτης, καθώς και μιας νέας γραμμής υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει τη Βαρσοβία, το Βίλνιους, τη Ρίγα και το Ταλίν στην ανατολική Ευρώπη.
«Φανταστείτε να ταξιδεύετε μεταξύ Βερολίνου και Κοπεγχάγης σε τέσσερις ώρες αντί για επτά», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο Ευρωπαίος επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας. «Το τρένο σίγουρα θα ήταν προτιμότερο από το αεροπλάνο. Αυτό θα γίνει πραγματικότητα μέχρι το 2030».

Ο χάρτης που παρουσιάστηκε την Τετάρτη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο οποίος στοχεύει στη δημιουργία συνδέσεων υψηλής ταχύτητας μεταξύ των πρωτευουσών της ΕΕ έως το 2040, αλλά δεν περιλαμβάνει το Λουξεμβούργο. © Φωτογραφία: Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Μεταφορών του Λουξεμβούργου δήλωσε στους Luxembourg Times ότι τα κράτη μέλη «δεν συμβουλεύτηκαν για τη δημιουργία ενός χάρτη για τις σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας», αλλά πρόσθεσε ότι «το μικρό μέγεθος της χώρας και οι τεχνικοί και περιβαλλοντικοί περιορισμοί περιορίζουν την κατασκευή μιας γραμμής υψηλής ταχύτητας στο Λουξεμβούργο».
«Το Λουξεμβούργο έλαβε υπόψη αυτήν τη δημοσίευση και θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τις γειτονικές χώρες για να προσφέρει τις καλύτερες δυνατές συνδέσεις στο δίκτυο υψηλής ταχύτητας», δήλωσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν απάντησε σε αίτημα σχολιασμού από την εφημερίδα Luxembourg Times σχετικά με το γιατί το Μεγάλο Δουκάτο δεν αναφέρθηκε στις προτάσεις.
Ο αποκλεισμός του Λουξεμβούργου είναι ακόμη πιο παράξενος, δεδομένου ότι έχουν γίνει εκκλήσεις προς την ΕΕ να παρέμβει στο μακροχρόνιο έπος του σιδηροδρομικού έργου με τις Βρυξέλλες, το οποίο στοχεύει στη μείωση του χρόνου ταξιδιού μεταξύ των δύο πόλεων, οι οποίες φιλοξενούν τη συντριπτική πλειοψηφία των θεσμών και των υπηρεσιών της Ένωσης.
Ένα σχέδιο για τη μείωση του χρόνου ταξιδιού με τρένο μεταξύ των δύο πρωτευουσών της ΕΕ - το οποίο σήμερα είναι πάνω από τρεις ώρες και διαρκεί περισσότερο από ό,τι τη δεκαετία του 1980 - βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δύο δεκαετίες και έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί στο τέλος της δεκαετίας.
Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, η Επιτροπή ανέφερε ότι η ΕΕ «δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο» για να συμμορφωθεί με τους κανονισμούς «που απαιτούν σιδηροδρομικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας άνω των 200 χλμ./ώρα μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών αστικών κέντρων» έως το 2040.
«Το 2023, η σιδηροδρομική κυκλοφορία υψηλής ταχύτητας αυξήθηκε μόνο κατά 17% σε σύγκριση με το 2015, ενώ το μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας που λειτουργούσαν ήταν 12.128 χλμ., οι οποίες βρίσκονται κυρίως στην Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Γερμανία. Η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη παραμένει ελάχιστα συνδεδεμένη. Με τον επίμονο κατακερματισμό και τα εμπόδια, ένα πραγματικά συνδεδεμένο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας απέχει ακόμη πολύ από την ολοκλήρωσή του», σημειώνεται στην έκθεση.
Για την επίτευξη του τρέχοντος στόχου για το 2040, η Επιτροπή εκτιμά ότι θα απαιτηθούν 345 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που θα αυξηθεί στα 546 δισεκατομμύρια ευρώ για ένα δίκτυο που θα φτάνει ταχύτητες έως και 250 χλμ./ώρα.
Ωστόσο, ο Jon Worth, ανεξάρτητος αναλυτής Ευρωπαίων σιδηροδρόμων, περιέγραψε το τελευταίο σχέδιο της επιτροπής ως «περισσότερο σαν λίστα επιθυμιών».
«Θέτει φιλοδοξίες για το 2035 και το 2040, αρκετά μακρινό μέλλον που σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να απαιτήσει τίποτα συγκεκριμένο τώρα. Μιλάει για χρηματοδότηση υποδομών, αλλά δεν εξηγεί πώς θα λειτουργήσει αυτό. Αναφέρει περισσότερο τροχαίο υλικό, αλλά δεν παρέχει λεπτομέρειες σχετικά με το πώς θα το αποκτήσει», δήλωσε ο Γουόρθ στους Financial Times.