Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025

Το πρώτο τρένο με μπαταρία τίθεται σε λειτουργία στην Κροατία


(Φωτογραφία: HŽ Passenger Transport)

Το πρώτο τρένο με μπαταρία στην Κροατία τέθηκε επίσημα σε λειτουργία σήμερα, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς πιο πράσινες και βιώσιμες σιδηροδρομικές μεταφορές, ανακοίνωσε η HŽ Passenger Transport.

croatiaweek.com

Το εναρκτήριο ταξίδι πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου 2025, με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Θαλασσών, Μεταφορών και Υποδομών Oleg Butković, τον CEO της HŽ Passenger Transport Željko Ukić και τον CEO της KONČAR Gordan Kolak μεταξύ των πρώτων επιβατών.

Το τρένο αναπτύχθηκε από την KONČAR – Ηλεκτρικά Οχήματα στο πλαίσιο του έργου « Εφαρμογή Πράσινων Τεχνολογιών στις Σιδηροδρομικές Μεταφορές Επιβατών» , το οποίο χρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021–2026.

Το έργο περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή έξι σταθμών φόρτισης σε Bjelovar, Virovitica, Osijek, Varaždin, Pula και Split Predgrađe.

«Ένα μεγάλο βήμα για την κροατική βιομηχανία»

Ο υπουργός Μπούτκοβιτς τόνισε τη σημασία του ορόσημου, σημειώνοντας ότι η HŽ Passenger Transport διαθέτει πλέον 68 σύγχρονα τρένα σε λειτουργία, εκ των οποίων τα 40 έχουν παραδοθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Άλλα 21 νέα τρένα, συμπεριλαμβανομένων πρόσθετων μοντέλων με μπαταρίες και υβριδικών μοντέλων, βρίσκονται καθ' οδόν.

(Φωτογραφία: HŽ Passenger Transport)

«Αυτό το τρένο με μπαταρία, με αυτονομία περίπου 200 χιλιομέτρων, θα κινείται σε μη ηλεκτροκίνητες γραμμές και από τον Δεκέμβριο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του στο Σπλιτ και τη γύρω περιοχή», δήλωσε ο Μπούτκοβιτς.

Το έργο έχει αξία άνω των 17 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 13,3 εκατομμύρια ευρώ παρέχονται μέσω του NPOO. Αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού συστήματος, ο οποίος περιλαμβάνει επίσης μεγάλα έργα υποδομής, όπως ο διάδρομος Dugo Selo - Novska, αξίας 600 εκατομμυρίων ευρώ, και η γραμμή Ζάγκρεμπ - Ουγγαρίας στα σύνορα, η οποία πρόκειται να ολοκληρωθεί σύντομα.

Αντικατάσταση του ντίζελ με πιο οικολογικές λύσεις

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της HŽ Passenger Transport, Željko Ukić, τόνισε ότι η εισαγωγή του τρένου με μπαταρία σηματοδοτεί ένα σημείο καμπής στις βιώσιμες μετακινήσεις.

«Αυτά τα σύγχρονα, οικολογικά τρένα θα αντικαταστήσουν σταδιακά τα παλιά ντιζελοκίνητα τρένα στις μη ηλεκτροκίνητες γραμμές. Μέχρι το τέλος του έτους, δύο νέες πολλαπλές μονάδες ντίζελ θα ενταχθούν επίσης στον στόλο, ενώ το 2026 έξι νέα υβριδικά τρένα θα κυκλοφορούν στη διαδρομή Ζάγκρεμπ - Σπλιτ», δήλωσε ο Ούκιτς.

(Φωτογραφία: HŽ Passenger Transport)

Έχουν επίσης υπογραφεί συμβάσεις για την αγορά 13 ακόμη τρένων διαφόρων τύπων, με στόχο τη σημαντική βελτίωση της τοπικής και περιφερειακής κινητικότητας έως το 2028.

Ο KONČAR οδηγεί την πράσινη μετάβαση

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της KONČAR, Gordan Kolak, τόνισε ότι το έργο είναι προϊόν κροατικής καινοτομίας και τεχνογνωσίας.

«Το πρώτο τρένο με μπαταρία σε τακτική επιβατική γραμμή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την εγχώρια βιομηχανία και τη βιώσιμη κινητικότητα. Δείχνει τη δέσμευσή μας στην πράσινη μετάβαση, παρέχοντας παράλληλα στους επιβάτες μεγαλύτερη άνεση, ασφάλεια και ποιότητα ταξιδιού», δήλωσε ο Kolak, προσθέτοντας ότι η KONČAR θεωρεί το τρένο ως σημαντικό σημείο αναφοράς για την ενίσχυση της θέσης της στην ευρωπαϊκή αγορά αστικής κινητικότητας.

(Φωτογραφία: HŽ Passenger Transport)

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Το νέο τρένο δύο βαγονιών με χαμηλό δάπεδο έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την προσβασιμότητα, διαθέτει ράμπες για αναπηρικά αμαξίδια, προσαρμοσμένες τουαλέτες, χώρο για ποδήλατα και δωρεάν Wi-Fi εντός του τρένου. Μπορεί να φτάσει ταχύτητες έως και 120 χλμ./ώρα και προσφέρει 113 θέσεις και 114 θέσεις για όρθιους.

Οι μπαταρίες μπορούν να φορτιστούν πλήρως σε μόλις 30 λεπτά στους νέους σταθμούς φόρτισης, επιτρέποντας την αποτελεσματική λειτουργία του μη ηλεκτροδοτούμενου σιδηροδρομικού δικτύου της Κροατίας.

Προς το παρόν, το τρένο θα λειτουργεί στη διαδρομή Virovitica – Bjelovar – Virovitica και θα χρησιμοποιηθεί επίσης για τη δοκιμή υποδομών φόρτισης. Μόλις ολοκληρωθεί ο σταθμός Split Predgrađe τον Δεκέμβριο, θα ξεκινήσει την λειτουργία του στη γραμμή Split – Kaštel Stari.

(Φωτογραφία: HŽ Passenger Transport)

Με αυτό το ορόσημο, η Κροατία έκανε ένα σταθερό βήμα προς τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων της, τη μείωση των εκπομπών και την προσφορά στους επιβάτες ενός πιο ήσυχου, καθαρότερου και πιο αποτελεσματικού ταξιδιού.