Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2025

ΜΜΜ: Τι αλλάζει στις συγκοινωνίες της Αθήνας - Από το ηλεκτρονικό εισιτήριο στην ψηφιακή κάρτα

Το νέο σύστημα είναι σε τελικό στάδιο και αναμένεται να εφαρμοστεί έως το τέλος του φθινοπώρου
Συρμός του Μετρό / Eurokinissi

Ηταν σχεδόν οκτώ χρόνια πριν, όταν τον Νοέμβριο του 2017, οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας μετακινούνταν για τελευταία φορά με απλό συμβατικό εισιτήριο και χάρτινη κάρτα απεριορίστων διαδρομών.

ethnos.gr

Το ενιαίο σύστημα αυτόματης συλλογής κομίστρου ή αλλιώς το ηλεκτρονικό εισιτήριο ήρθε μαζί με το κλείσιμο των πυλών στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς να αλλάξει εντελώς τα δεδομένα στην αγορά κομίστρου, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να βελτιώσει σημαντικά και την ποιότηατα της μετακίνησης καθώς η χώρα διένυε ακόμα μνημονιακά χρόνια.

Η επόμενη μεγάλη αλλαγή ήρθε τον περασμένο Ιανουάριο όταν ξεκίνησαν οι πλήρως ανέπαφες συναλλαγές για την αγορά εισιτηρίου με τη χρήση πιστωτικής ή κινητού τηλεφώνου. Η δυνατότητα αγκαλιάστηκε από το επιβατικό κοινό με τον ΟΑΣΑ να έχει έτοιμη ήδη την επόμενη μέρα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που θα μετατρέψει τις φυσικές κάρτες σε άυλες που θα εκδιδονται, θα φορτίζονται και θα ακυρώνονται μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό του επιβάτη.

Μετά την αρχική εφαρμογή της πλαστικής κάρτας ATH.ENA, το σύστημα κομίστρου περνά πλέον στην επόμενη φάση, στο ATH.ENA GO που ενσωματώνει το Account-Based Ticketing (ABT) με στόχο σε επόμενη φάση να συνδυαστεί η πληρωμή του εισιτηρίου στα μέσα μεταφοράς και με τη χρήση ταξί, ποδηλάτου και άλλων υπηρεσιών μέσα από ένα ψηφιακό πορτοφόλι.

Το νέο σύστημα είναι σε τελικό στάδιο και αναμένεται να εφαρμοστεί έως το τέλος του φθινοπώρου, ωστόσο για τις συνέργειές του με άλλα μέσα και πρόσθετες υπηρεσίες που θα στηρίζονται στη λογική του mobility as a service, οι επιβάτες θα χρειαστεί να περιμένουν περισσότερο καθώς θα εξεταστούν πιθανές συνεργασίες για ορισμένες εκ των οποίων ενδέχεται να απαιτηθεί και αλλαγή του θεσμικού πλαισίου.

Ουσιαστικά με το ΑΒΤ η κάρτα μετακινήσεων «μεταστεγάζεται» στο κινητό του επιβάτη δίνοντας τη δυνατότητα επαναφόρτισης και αγοράς προϊόντος από οπουδήποτε και παρέχοντας άμεση πρόσβαση και έλεγχο του ιστορικού χρήσης σε πραγματικό χρόνο.

Η νέα ψηφιακή κάρτα

Το κύριο μέσο κομίστρου είναι η νέα ψηφιακή κάρτα ATH.ENA GO, την οποία θα μπορούν να εκδώσουν οι επιβάτες κατεβάζοντας τη σχετική εφαρμογή στο κινητό τους και δημιουργώντας έναν λογαριασμό. Το σύστημα ΑΒΤ υποστηρίζει και όλες τις εκπτώσεις που μπορεί να έχει ο χρήστης εφόσον αυτές δηλωθούν κατά την εγγραφή και προσωποποίηση του λογαριασμού.

Φιλοσοφία του είναι η πληρωμή του ακριβούς αντιτίμου μετά την ολοκλήρωση της διαδρομής και όχι η προπληρωμή του κομίστρου, όπως συμβαίνει με τη συμβατική κάρτα. Λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο με τις ανέπαφες συναλλαγές, αλλά στοχεύει κυρίως στους συχνούς χρήστες της δημόσιας συγκοινωνίας που δεν επιλέγουν την αγορά ενός εισιτηρίου αλλά προιόντα διαρκείας (μηνιαία, ετήσια, φοιτητική κάρτα).

Στο νέο σύστημα, όπως εξηγούν συγκοινωνιακές πηγές, απαιτείται οι επιβάτες να διατηρούν ένα ελάχιστο ποσό αποθηκευμένης αξίας ή συγκεκριμένο αριθμό διαδρομών στον λογαριασμό τους. Σε διαφορετική περίπτωση, ενδέχεται να περιοριστεί η χρήση της μελλοντικά και είναι πιθανή η επιβολή προστίμου σε περίπτωση ελέγχου.

Για τη χρήση της κάρτας κατά τη μετακίνησή τους οι επιβάτες θα πρέπει να έχουν ανοιχτή την εφαρμογή στο κινητό τους κατά τη μετακίνησή τους, ενώ σε περίπτωση μη συνδεσιμότητας στο διαδίκτυο, η κάρτα θα έχει δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί για λίγες φορές.

Στην άυλη κάρτα μπορούν να αγοραστούν πολλαπλά προϊόντα κομίστρου εκ των προτέρων και συγκεκριμένα έως και 5 τύποι προϊόντων μακράς διάρκειας (24 ωρών, 30 ημερών, κλπ) και 11 τύποι προϊόντων μικρής διάρκειας (ενιαίο εισιτήριο 90 λεπτών, Μετρό ή λεωφορείο Εξπρές Αεροδρομίου, κλπ), ενώ ο επιβάτης θα μπορεί να ορίσει ποιο από αυτά θα χρησιμοποιηθεί πρώτο.

Ακομα και αν έχει αποθηκευτεί στην κάρτα κάποιο μαζικό προιόν, ο επιβάτης θα πρέπει να την επικυρώνει κατά την επιβίβασή του σε όλα τα ΜΜΜ. Εκτός από την φόρτιση, το σύστημα επιτρέπει και την ηλεκτρονική δήλωση απώλειας ή κλοπής και ακύρωσης.

Σε αντίθεση με την πληρωμή εισιτηρίου με πιστωτική κάρτα που δεν επιτρέπει αγορά σε διαφορετικά πρόσωπα, ο επιβάτης που θα επιλέξει την κάρτα ABT θα μπορεί να φορτίσει και την αντίστοιχη του παιδιού του για παράδειγμα, μέσω της σύνδεσης της τραπεζικής του κάρτας και με άλλους λογαριασμούς.

Το σύστημα επίσης θα επιτρέπει και ανώνυμους λογαριασμούς οι χρήστες των οποίων όμως δε θα μπορούν να λαμβάνουν εκπτώσεις ή προωθητικά προϊόντα κομίστρου που μπορεί στο μέλλον να λανσάρει ο ΟΑΣΑ.

Αυξάνονται οι χρήστες των ανέπαφων συναλλαγών

Να σημειωθεί ότι όπως έγραψε αναλυτικά το «ethnos.gr», το επιβατικό κοινό της Αθήνας στρέφεται όλο και περισσότερο στις ανέπαφες συναλλαγές. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ, Γιώργο Σπηλιόπουλο, τα επίσημα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η δυνατότητα πληρωμής εισιτηρίου μέσω τραπεζικής κάρτας στα μέσα μαζικής μεταφοράς εδραιώνεται συνεχώς. Ηδη το 20% των ημερήσιων επιβατών πληρώνει ανέπαφα κόμιστρο, ποσοστό που αναμένεται να ξεπεράσει το 50% προσεχώς. Το ποσοστό ανέπαφων συναλλαγών είναι μεγαλύτερο στους επιβάτες του αεροδρομίου όπου είναι και υψηλότερη η τιμή του εισιτηριου και αγγίζει το 30%.

Συνολικά οι ανέπαφες συναλλαγές έφτασαν τα 10 εκατ. από την αρχή του χρόνου έως σήμερα.