
Το 1865, ένας Βρετανός έμπορος κατασκεύασε μια στενή σιδηροδρομική γραμμή μήκους 600 μέτρων έξω από την Πύλη Xuanwu στο Πεκίνο για να επιδείξει την τεχνολογία στην αυτοκρατορική αυλή της δυναστείας Qing (1644-1911). Αλλά η αυλή τη θεώρησε «εξαιρετικά ξεχωριστή και παράξενη στο έπακρο» και αμέσως μετά την επίδειξη διέταξε την αποσυναρμολόγηση της σιδηροδρομικής γραμμής.
global.chinadaily.com.cn
Μόλις 11 χρόνια αργότερα, το 1876, άνοιξε στη Σαγκάη ο πρώτος σιδηρόδρομος που λειτούργησε εμπορικά στην Κίνα. Κατασκευασμένος από μια βρετανική εμπορική εταιρεία, ο σιδηρόδρομος, γνωστός ως Woosung Road, συνέδεε την τότε Αμερικανική Παραχώρηση στη σημερινή περιοχή Zhabei της Σαγκάης με το Woosung στη σημερινή περιοχή Baoshan.
Η πρώιμη ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Κίνα ήταν αρκετά αργή στα τέλη του 19ου αιώνα, ενώ εκτεταμένα σιδηροδρομικά δίκτυα υπήρχαν ήδη στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Ινδία και την Ιαπωνία. Παρά ταύτα, η χώρα άρχισε να υιοθετεί τους σιδηροδρόμους και είδε την ταχεία ανάπτυξή τους στις αρχές και τα τέλη του 20ού αιώνα. Επιπλέον, η Κίνα είδε επίσης μια αξιοσημείωτη ανάπτυξη των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στις αρχές του 21ου αιώνα.
Από τότε που τέθηκε σε λειτουργία το 2008 ο σιδηρόδρομος Πεκίνου-Τιαντζίν, με σχεδιαστική ταχύτητα 350 χιλιομέτρων την ώρα, ένα ταχέως αναπτυσσόμενο σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας λειτουργεί αποτελεσματικά, ενισχύοντας την ικανότητα της Κίνας να γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.
Η χώρα έχει πλέον κατασκευάσει το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας στον κόσμο για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση των ανθρώπων για άνετες και άνετες μετακινήσεις. Το συνολικό λειτουργικό μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας της Κίνας έχει ξεπεράσει τα 45.000 χιλιόμετρα, με τα τρένα υψηλής ταχύτητας Fuxing να λειτουργούν σε 31 περιοχές σε επίπεδο επαρχίας σε όλη τη χώρα μέχρι το τέλος του περασμένου έτους.
Παρά την όψιμη εισαγωγή τους, οι σιδηρόδρομοι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην τόνωση της ανάπτυξης της Κίνας, καθώς αυξάνουν αποτελεσματικά την αποδοτικότητα της εφοδιαστικής, επιτρέποντας την κατανομή πόρων και αγαθών σε εθνικό επίπεδο και διευκολύνοντας τις ροές πληθυσμού σε όλη τη μεγάλη χώρα.
Η ταχεία ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας της Κίνας πηγάζει από το άνοιγμα της χώρας, τη διεθνή συνεργασία και τις ενδογενείς καινοτομίες. Ομοίως, η χώρα έχει δεσμευτεί να μοιράζεται την εμπειρία και την τεχνογνωσία της στον τομέα των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας με άλλες χώρες, ιδίως με τις λιγότερο ανεπτυγμένες, για την προώθηση της ανάπτυξής τους.
Φέτος συμπληρώνονται 200 χρόνια από τη γέννηση του σύγχρονου σιδηροδρόμου. Το γεγονός ότι το 12ο Παγκόσμιο Συνέδριο για τα Σιδηρόδρομα Υψηλής Ταχύτητας πραγματοποιείται στο Πεκίνο, από Τρίτη έως Παρασκευή, καταδεικνύει τη σημαντική θέση, τα πλεονεκτήματα και τις συνεισφορές της Κίνας στην ανάπτυξη των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας παγκοσμίως, καθώς και την αφοσίωση της χώρας να μοιραστεί τα οφέλη της ανάπτυξης των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας με τον υπόλοιπο κόσμο.
Η εκδήλωση, η οποία συνδιοργανώνεται από την China State Railway Group Company Limited και την Διεθνή Ένωση Σιδηροδρόμων, με θέμα «Σιδηρόδρομος Υψηλής Ταχύτητας: Καινοτομία και Ανάπτυξη για μια Καλύτερη Ζωή», υιοθετεί τη μορφή ολομέλειας, φόρουμ στρογγυλής τραπέζης και ομαδικών τεχνικών ανταλλαγών. Στους συμμετέχοντες περιλαμβάνονται κυβερνητικοί αξιωματούχοι, πρέσβεις στην Κίνα, εταιρικά στελέχη, εμπειρογνώμονες και ακαδημαϊκοί από διάφορες μονάδες-μέλη της UIC και σχετικές χώρες, περιοχές και διεθνείς οργανισμούς.
Το Παγκόσμιο Συνέδριο για τους Σιδηρόδρομους Υψηλής Ταχύτητας ξεκίνησε από την UIC το 1992. Διεξάγεται κάθε δύο έως τρία χρόνια και έχει πλέον γίνει μια παγκόσμια εκδήλωση για την προβολή και την προώθηση ανταλλαγών σχετικά με τα επιτεύγματα της ανάπτυξης των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στον κόσμο, καθώς και ένα σημαντικό διεθνές συνέδριο στον τομέα της τεχνολογίας και λειτουργίας των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας. Έχει σημαντική επιρροή στον παγκόσμιο τομέα των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας.
Στο περιθώριο της εκδήλωσης στο Πεκίνο, οι Κινέζοι διοργανωτές φιλοξενούν την έκθεση Modern Railways 2025 για να παρουσιάσουν προηγμένες τεχνολογίες και εξοπλισμό σιδηροδρόμων από όλο τον κόσμο.
Με στόχο τη δημιουργία μιας πλατφόρμας για την παρουσίαση των επιτευγμάτων των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, την προώθηση τεχνικών ανταλλαγών και βιομηχανικής συνεργασίας σε διάφορες χώρες, καθώς και την εμβάθυνση των ανταλλαγών σε σημαντικά ζητήματα της μελλοντικής καινοτομίας και ανάπτυξης των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, το 12ο Παγκόσμιο Συνέδριο Σιδηροδρόμων Υψηλής Ταχύτητας που φιλοξενεί η Κίνα, συμβάλλει στην περαιτέρω εμβάθυνση των ανταλλαγών και της συνεργασίας μεταξύ αυτής και άλλων χωρών στον τομέα των σιδηροδρόμων, προωθεί τους σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας για την καλύτερη εξυπηρέτηση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και δίνει νέα ώθηση στην ανάπτυξη των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας στον κόσμο.