Πέμπτη 10 Ιουλίου 2025

Μετρό: Ορόσημο η 1η Σεπτεμβρίου για την έγκαιρη παράδοση της γραμμής της Καλαμαριάς


Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ηλεκτροδοτηθεί η γραμή και να υπάρχουν κατ' ελάχιστον δύο συρμοί που κινούνται σε δοκιμαστικά δρομολόγια

.emakedonia.gr

Χθες επρόκειτο να φτάσει στη Θεσσαλονίκη ο δεύτερος συρμός τρένου που προορίζεται για τη γραμμή μετρό στην Καλαμαριά, όμως εξαιτίας μιας καθυστέρησης στο λιμάνι της Ιταλίας θα έρθει στην πόλη στα μέσα της επόμενης εβδομάδας, το πιθανότερο στις 15 Ιουλίου. Σε αυτή τη φάση η καθυστέρηση μιας εβδομάδας δεν κάνει τη διαφορά, γιατί ακόμα και να είχε φτάσει ο συρμός δεν θα μπορούσαν να αρχίσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια, αφού η γραμμή δεν ηλεκτροδοτείται.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές το ορόσημο για την παράδοση της γραμμής της Καλαμαριάς τον Φεβρουάριο του 2026 είναι η 1η Σεπτεμβρίου. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ηλεκτροδοτηθεί η γραμμή και να υπάρχουν κατ' ελάχιστον δύο συρμοί που κινούνται σε δοκιμαστικά δρομολόγια. «Αν έχουμε τα τρένα να κινούνται την 1η Σεπτεμβρίου θα ξέρουμε ακριβώς πότε θα δώσουμε στον κόσμο το μετρό. Αν αρχίσουμε στις 2 Σεπτεμβρίου θα παραδώσουμε τη γραμμή με δύο μέρες καθυστέρηση (σ.σ. σε σχέση με την ορισθείσα), αν καθυστερήσουμε δύο μέρες η παράδοση θα γίνει τέσσερις μέρες αργότερα, αν πάμε στις τέσσερις η παράδοση πάει οκτώ μέρες αργότερα και ούτω καθεξής. Αν αρχίσουμε 15 Σεπτεμβρίου δεν υπάρχει περίπτωση να δώσουμε τη γραμμή σε κυκλοφορία τον Φεβρουάριο του 2026» αναφέρουν στο emakedonia.gr καλά πληροφορημένες πηγές. Πάντως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών διαβεβαιώνει ότι η γραμμή της Καλαμαριάς αναμένεται να ολοκληρωθεί εγκαίρως, τον Φεβρουάριο του 2026. Υπενθυμίζεται ότι το χρονοδιάγραμμα παράδοσης της γραμμής προς Καλαμαριά αρχικά είχε τοποθετηθεί έξι μήνες μετά την παράδοση της βασικής γραμμής, και στη συνέχεια μετατέθηκε στον Νοέμβριο του 2025 δηλαδή ένα χρόνο μετά. Λίγο αργότερα το χρονοδιάγραμμα αναθεωρήθηκε για άλλη μια φορά, για τον Φεβρουάριο του 2026.


Τα δοκιμαστικά δρομολόγια

Για συμβεί αυτό θα πρέπει να αρχίσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια από τον Σεπτέμβριο, αρχικά στους πέντε σταθμούς της Καλαμαριάς, με τουλάχιστον δύο συρμούς των τεσσάρων βαγονιών ο κάθε ένας να εκτελούν τη διαδρομή και προς τις δύο κατευθύνσεις. Στη συνέχεια τα δοκιμαστικά δρομολόγια επεκταθούν σε όλο το μήκος της γραμμής, από τον τερματικό σταθμό της Μίκρας μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό η γραμμή του μετρό. Αρχικά τα δοκιμαστικά δρομολόγια σε όλο το μήκος της γραμμής θα εκτελούνται κατά τη διάρκεια της νύχτας, για να μην επηρεαστεί η καθημερινότητα του επιβατικού κοινού. Στη συνέχεια θα χρειαστεί να περιοριστεί το ωράριο λειτουργίας του μετρό, δηλαδή να ανοίγει λίγο αργότερα το πρωί και να σταματά λίγο νωρίτερα το βράδυ. Ακολούθως για 20-30 ημέρες τα τρένα θα εκτελούν δοκιμαστικά δρομολόγια επί 24ώρου βάσεως, ώστε στο τέλος να γίνει η απαραίτητη πιστοποίηση ορθής λειτουργίας, όπως συνέβη και με τη βασική γραμμή. Με αυτά τα δεδομένα το κλείσιμο της βασικής γραμμής του μετρό δεν αναμένεται να γίνει άμεσα.


Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι χωρίς οδηγό, όπως και αυτό της Κοπεγχάγης -και τα δύο τα διαχειρίζεται η ίδια εταιρεία. Αυτός είναι και ο λόγος που συχνά η Ελληνικό Μετρό παραπέμπει στην Κοπεγχάγη για να εξηγήσει όσα συμβαίνουν στη Θεσσαλονίλη. Εκεί το μετρό σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει εξ αρχής δύο γραμμές, έστω κι αν πρώτα κατασκευάστηκε η Μ1 και λειτουργούσε όσο κατασκευαζόταν και δοκιμαζόταν η Μ2. Αυτό συμβαίνει και στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, μόνο που εδώ είναι δύο διαφορετικοί ανάδοχοι στις δύο γραμμές (και στην περίπτωση της Καλαμαριάς υπάρχουν έξι διαφορετικές συμβάσεις). Αντιθέτως όταν ολοκληρώθηκε η γραμμή Μ4 χρειάστηκε μια διακοπή 2+2 εβδομάδων στις αρχές του 2024, για να κουμπώσει με τη γραμμή Μ3.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την έναρξη των δοκιμαστικών δρομολογίων είναι να ηλεκτροδοτηθεί η γραμμή της Καλαμαριάς για να υποστηριχθεί η ηλεκτροκίνηση των τρένων στις ράγες. Βάσει χρονοδιαγράμματος η εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι. Προφανώς, η έλευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις 5 Σεπτεμβρίου για να εγκαινιάσει την επομένη την 89η ΔΕΘ, είναι ένα ορόσημο, καθώς έτσι θα είναι σε θέση να ανακοινώσει ότι αρχίζουν άμεσα τα δοκιμαστικά δρομολόγια. Το κατασκευαστικό κομμάτι της επέκτασης έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, ενώ απομένουν επιμέρους εργασίες στους πέντε σταθμούς (δίκτυο αερισμού, φωτισμός κ.λπ.). Υπάρχουν κι άλλες εκκρεμότητες, σε ό,τι αφορά τη σηματοδότηση, τα συστήματα αυτοματισμού, τις τηλεπικοινωνίες και το κόμιστρο και φυσικά η διαμόρφωση του τερματικού σταθμού της Μίκρας και η σύνδεσή του με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο και την οδό Πόντου.