
Ενώ αυτός ο αυξανόμενος αριθμός επιβατών θα πρέπει να αποτελεί θετικό σημάδι, ο περιορισμένος στόλος τρένων της Γαλλίας δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στη ζήτηση.
euronews.com
Τα τρένα με κλινάμαξες είναι αναμφισβήτητα το μέσο μεταφοράς της εποχής αυτή τη στιγμή. Νέες διαδρομές έχουν τραβήξει την προσοχή των μέσων ενημέρωσης και οι ταξιδιώτες βάζουν μια νύχτα στις γραμμές στην κορυφή της λίστας επιθυμιών τους.
Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία για τους επιβάτες από τη Γαλλία υποδηλώνουν ότι τα νυχτερινά τρένα θα μπορούσαν να συνεχίσουν να καταγράφουν ρεκόρ επιβατών - αρκεί η προσφορά να μπορούσε να καλύψει τη ζήτηση.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της γαλλικής ομάδας εκστρατείας για το κλίμα Réseau Action Climat, η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες μεταφοράς με κλινάμαξες είναι η έλλειψη τρένων.
Ρεκόρ επιβατών στα νυχτερινά τρένα της Γαλλίας το 2024
Τα νυχτερινά τρένα στη Γαλλία οδεύουν προς ένα από τα πιο δημοφιλή μέσα μεταφοράς της χώρας. Το 2024 ήταν μια χρονιά ρεκόρ για τις υπηρεσίες με κλινάμαξες , με περισσότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες να τα χρησιμοποιούν στη Γαλλία.
Τα νυχτερινά τρένα ήταν γεμάτα κατά μέσο όρο 76% και ακόμη περισσότερο από 80% στις δύο κύριες διαδρομές, Παρίσι-Τουλούζη και Παρίσι-Νίκαια.
Η γραμμή μεταξύ Παρισιού και Τουλούζης προσέλκυσε σχεδόν 100.000 επιπλέον επιβάτες μεταξύ 2019 και 2024 (αύξηση 64%).
Τα νυχτερινά τρένα γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλής επιλογή για τους επαγγελματίες ταξιδιώτες, οι οποίοι αποτελούσαν το 30% των χρηστών το 2023.
Στις δύο μοναδικές διεθνείς γραμμές (Παρίσι-Βιέννη και Παρίσι-Βερολίνο), ο αριθμός των επιβατών ήταν επίσης υψηλός, παρά τις πολυάριθμες καθυστερήσεις και την τρίμηνη αναστολή των δρομολογίων το 2024.
Σύμφωνα με έρευνα της συλλογικότητας Europe on Rails, το 72% των Γάλλων θα ήταν πρόθυμοι να πάρουν το νυχτερινό τρένο εάν η τιμή του εισιτηρίου ήταν αποδεκτή και η ανταπόκριση ήταν διαθέσιμη.
Η Γαλλία δυσκολεύεται να καλύψει τη ζήτηση για νυχτερινά τρένα
Ενώ αυτός ο αυξανόμενος αριθμός επιβατών θα πρέπει να αποτελεί θετικό σημάδι, ο περιορισμένος στόλος τρένων της Γαλλίας δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στη ζήτηση.
Στην πραγματικότητα, αυτό αναγκάζει τους ταξιδιώτες να επιλέξουν εναλλακτικές, συχνά πιο ρυπογόνες μορφές μεταφοράς ή να ακυρώσουν εντελώς το ταξίδι τους, σύμφωνα με την έκθεση της ομάδας για το κλίμα.
Για την ανακούφιση της συμφόρησης στις υπάρχουσες γραμμές και το άνοιγμα νέων, διαπίστωσε ότι η Γαλλία πρέπει να επεκτείνει τον στόλο της πολύ πέρα από τα τρέχοντα 129 βαγόνια με κρεβάτι.
Επιπλέον, οι γραμμές πρέπει να επεκταθούν για να συνδέουν πόλεις εκτός του Παρισιού με άλλους ευρωπαϊκούς κόμβους.
Τα νυχτερινά τρένα αποτελούν μια πολλαπλά επωφελή λύση
Η έκθεση τονίζει ότι η επαναφορά των νυχτερινών τρένων στη σωστή πορεία θα είχε πολλαπλά οφέλη.
Πρώτον, αποτελούν έναν αποτελεσματικό τρόπο σύνδεσης αγροτικών ή απομονωμένων περιοχών με πόλεις χωρίς να απαιτείται από τους επιβάτες να αλλάξουν τρένο στη μέση του ταξιδιού.
Αν και διαρκούν περισσότερο από τις πτήσεις, τα νυχτερινά τρένα αποτελούν επίσης έναν πιο φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο μετακίνησης μεταξύ των μεγάλων πόλεων της Ευρώπης.
Από τις 10 κύριες αεροπορικές συνδέσεις από τη Γαλλία προς την υπόλοιπη Ευρώπη , τουλάχιστον έξι θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν με νυχτερινό τρένο (Παρίσι-Μαδρίτη, Παρίσι-Βαρκελώνη, Παρίσι-Μιλάνο, Παρίσι-Ρώμη, Νίκαια-Λονδίνο, Παρίσι-Βενετία).
Η επιλογή μιας υπηρεσίας μεταφοράς με κρεβάτι αντί ενός ημερήσιου TGV υψηλής ταχύτητας μπορεί επίσης να σας εξοικονομήσει χρήματα .
Το νυχτερινό τρένο από το Παρίσι στην Τουλούζη, για παράδειγμα, ξεκινά από σχεδόν 30 ευρώ φθηνότερα από το TGV και δεν χρειάζεται να πληρώσετε για μια διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο.
Πώς η Γαλλία μπορεί να φέρει επανάσταση στην προσφορά νυχτερινών τρένων
Η έκθεση προτείνει δύο επιλογές για επέκταση με προθεσμία το 2035.
Ο λιγότερο φιλόδοξος στόχος είναι η επίτευξη ενός στόλου 340 βαγονιών με κρεβάτι, κάτι που θα επέτρεπε την επαναλειτουργία γραμμών όπως η Παρίσι-Βαρκελώνη ή η Νίκαια-Στρασβούργο.
Αυτό το σενάριο θα καθιστούσε δυνατή τη μεταφορά 3,6 εκατομμυρίων επιβατών και την εξοικονόμηση 400.000 τόνων ισοδυνάμου CO2, αναφέρει.
Η πιο φιλόδοξη πρόταση είναι η επέκταση σε 600 αυτοκίνητα, το μέγεθος του στόλου που συνιστάται από την έκθεση του Υπουργείου Μεταφορών για το 2024 σχετικά με τα νυχτερινά τρένα .
Αυτό θα επέτρεπε την επαναλειτουργία γραμμών όπως το Παρίσι-Βενετία ή το Μπορντό-Λυών, καθιστώντας δυνατή τη μεταφορά 5,8 εκατομμυρίων επιβατών και την εξοικονόμηση 800.000 τόνων ισοδύναμου CO2.
Μέχρι το 2040, η έκθεση προτείνει επέκταση σε 1.200 αυτοκίνητα, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για διεθνείς γραμμές χωρίς να διέρχονται από το Παρίσι (π.χ., Λυών-Ρώμη, Νάντη-Βαρκελώνη, Μασσαλία-Λονδίνο).
Αυτά θα μεταφέρουν 12 εκατομμύρια επιβάτες και θα εξοικονομούν 2 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2.
«Το ρεκόρ επιβατών το 2024 καταδεικνύει την όρεξη του γαλλικού λαού για νυχτερινά τρένα», γράφει το Réseau Action Climat.
«Υπήρχε πολιτική βούληση όταν ήρθε η ώρα να αντιστραφεί η τάση το 2020 και να επαναλειτουργήσουν οι νυχτερινές γραμμές. Χρειάζεται και πάλι σήμερα για να αλλάξει η κλίμακα.»