Ο επικεφαλής του ομίλου FS, Στέφανο Ντοναρούμα, λέει ότι τα ανταγωνιστικά εθνικά συμφέροντα υπονομεύουν τη σιδηροδρομική συνδεσιμότητα. Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε στους Financial Times ότι υπάρχουν «σαφή σημάδια ότι οι πολίτες επιλέγουν τον σιδηρόδρομο»
Φίλιππος Γεωργιάδης στο Λονδίνο
και Άλις Χάνκοκ στις Βρυξέλλες
Financial Times
Ο επικεφαλής της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Ιταλίας κάλεσε τους ευρωπαίους φορείς εκμετάλλευσης να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν ένα «κοινό έργο» για την παροχή ταχύτερων και συχνότερων υπηρεσιών μεταξύ των μεγαλύτερων πόλεων της ηπείρου. Τα σχόλια του Στέφανο Ντοναρούμα, διευθύνοντος συμβούλου του Ομίλου FS, δείχνουν πώς τα εγχώρια συμφέροντα έχουν συχνά υπονομεύσει τις προσπάθειες βελτίωσης της διασυνοριακής σιδηροδρομικής συνδεσιμότητας, παρά την αυξανόμενη ζήτηση από την πανδημία. Η ΕΕ εισήγαγε νομοθεσία για την ώθηση του ανταγωνισμού σε πολλές εγχώριες γραμμές το 2016. Ο Ντοναρούμα, η εταιρεία του οποίου σχεδιάζει να αμφισβητήσει το μονοπώλιο της Eurostar επενδύοντας 1 δισεκατομμύριο ευρώ για να λανσάρει μια υπηρεσία υψηλής ταχύτητας από το Λονδίνο στο Παρίσι έως το 2029, δήλωσε ότι ορισμένες χώρες δεν έχουν δώσει προτεραιότητα στη συνδεσιμότητα εντός της ηπείρου.
«Οι διασυνοριακές μεταφορές δεν αποτελούν προτεραιότητα για τους εθνικούς φορείς εκμετάλλευσης, επειδή οι ανάγκες για... επενδύσεις στη χώρα σας είναι τόσο σημαντικές που εστιάζετε μόνο σε αυτές», είπε. Ο Ντοναρούμα δήλωσε ότι ήθελε να συνδέσει τις ευρωπαϊκές πόλεις «όπως με μια υπηρεσία μετρό», αλλά παραδέχτηκε ότι αυτό θα ήταν μη ρεαλιστικό χωρίς τη συνεργασία των ανταγωνιστών, συμπεριλαμβανομένης της κοινής χρήσης αμαξοστασίων και προσωπικού.
«Είχα μια ανοιχτή συζήτηση με τους συναδέλφους μου από τις άλλες εταιρείες και είπα ακριβώς το εξής: γιατί να μην σκεφτούμε ένα κοινό έργο στο οποίο θα μπορούν να συμμετάσχουν και αρκετές εταιρείες;» Ο Όμιλος FS, ο οποίος απασχολεί περισσότερους από 95.000 εργαζομένους και διαχειρίζεται σχεδόν 10.000 τρένα την ημέρα, είναι ένας από τους μεγαλύτερους σιδηροδρομικούς ομίλους της Ευρώπης.
Λειτουργεί εγχώριες και διεθνείς υπηρεσίες από την Ιταλία μέσω της θυγατρικής του Trenitalia και παρέχει υπηρεσίες στην Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ελλάδα, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Ο Ντοναρούμα δήλωσε ότι ο όμιλος FS ήθελε τελικά να λειτουργεί απευθείας τρένα από το Μιλάνο στο Λονδίνο και ήλπιζε να ξεπεράσει άλλους που σχεδιάζουν υπηρεσίες μέσω της Μάγχης, χρησιμοποιώντας τρένα υψηλής ταχύτητας ETR1000 που έχει παραγγείλει από την Hitachi. Είπε επίσης ότι άλλα έθνη θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο περιορισμών στις πτήσεις μικρών αποστάσεων όπου υπάρχει βιώσιμη σιδηροδρομική εναλλακτική λύση, επικαλούμενος μια γαλλική απαγόρευση του 2023 σε ορισμένες πτήσεις όπου ήταν διαθέσιμο ένα σιδηροδρομικό ταξίδι δυόμισι ωρών. «Η προσέγγιση της Γαλλίας είναι πραγματικά προς μια καλή κατεύθυνση... Και μπορεί να είναι ενδιαφέρον να επεκταθεί αυτή η προσέγγιση και στις άλλες χώρες», πρόσθεσε ο Ντοναρούμα. Ο Alberto Mazzola, εκτελεστικός διευθυντής του φορέα σιδηροδρομικής βιομηχανίας CER, δήλωσε ότι οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι «συμφωνούν στο όραμά τους» για ένα διασυνοριακό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει τις μεγάλες πόλεις, αλλά δεν διαθέτουν «ένα ενοποιητικό σχέδιο δράσης». Η CER δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι τα διασυνοριακά σιδηροδρομικά ταξίδια θα πραγματοποιηθούν πλήρως μόνο εάν υπάρξει ταχύτερη ανάπτυξη του πανευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, απρόσκοπτη έκδοση διεθνών εισιτηρίων και καλύτερη εναρμόνιση των εθνικών κανόνων.
Ο επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, δήλωσε στους Financial Times ότι υπάρχουν «σαφή σημάδια ότι οι πολίτες επιλέγουν τον σιδηρόδρομο» και δεσμεύτηκε να παρουσιάσει ένα σχέδιο «για την πλήρη σύνδεση όλων των πρωτευουσών της ΕΕ και των μεγάλων πόλεων με τρένα υψηλής ταχύτητας» μέχρι το καλοκαίρι.
Η Επιτροπή εργάζεται πάνω σε νομοθεσία που θα υποχρεώνει τα εθνικά σιδηροδρομικά δίκτυα να βελτιώσουν τις διασυνοριακές σιδηροδρομικές γραμμές και να εναρμονίσουν την τεχνολογία για το τροχαίο υλικό, σύμφωνα με αξιωματούχο της ΕΕ που συμμετείχε στις εργασίες.
«Η ολοκλήρωση της αγοράς συμβαίνει», είπαν. «Ωστόσο, εξακολουθούμε να εργαζόμαστε για την πλήρη οικοδόμηση του ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου». Ο Jon Worth, ένας Ευρωπαίος σύμβουλος διασυνοριακών θεμάτων, δήλωσε ότι ορισμένες σιδηροδρομικές εταιρείες, όπως η γερμανική Deutsche Bahn και η αυστριακή OBB, συνεργάζονται ήδη στενά, αν και δεν ήταν όλες οι σχέσεις μεταξύ των κρατικών σιδηροδρομικών εταιρειών τόσο αρμονικές. «Η απάντηση εδώ δεν είναι να ανταγωνιστείς ή να συνεργαστείς, αν είσαι κρατικός σιδηρόδρομος. Πρέπει να κάνεις και τα δύο και να αποφασίσεις ποιο είναι, με βάση το πόσο κακόβουλος ή όχι είναι ο σιδηρόδρομος στην άλλη πλευρά των συνόρων.»