
(Πηγή: Yle.fi)
Η Φινλανδία και η Σουηδία εντάχθηκαν στον Οργανισμό του Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ) εν μέρει ως απάντηση στην ολοκληρωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, γεγονός που οδήγησε σε μια αναμόρφωση της αμυντικής πολιτικής των Σκανδιναβών.
jamestown.org
Αυτή η αναθεώρηση περιλαμβάνει σχέδια που δημοσιεύθηκαν τον Ιούνιο του 2024 για μια σιδηροδρομική γραμμή που θα μεταφέρει στρατεύματα του ΝΑΤΟ από τη Νορβηγία μέσω Σουηδίας στα φινλανδικά σύνορα με τη Ρωσία.
Τα σιδηροδρομικά σχέδια της Φινλανδίας αντιμετωπίζουν σημαντικές υλικοτεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής του εύρους τροχιάς από ρωσικά σε ευρωπαϊκά πρότυπα, με κόστος που υπερβαίνει τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Ρωσία απαντά στην ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ με στρατιωτική συγκέντρωση στα φινλανδικά σύνορα, αποκαθιστώντας την Στρατιωτική Περιοχή του Λένινγκραντ, αναπτύσσοντας πυραυλικές ταξιαρχίες και αναβαθμίζοντας τις βάσεις της.
Η Φινλανδία, η Σουηδία και η Νορβηγία σχεδιάζουν τώρα να κατασκευάσουν μια σιδηροδρομική γραμμή από τη Φινλανδία, μέσω της Σουηδίας, στο χωρίς πάγους νορβηγικό λιμάνι Νάρβικ, επιτρέποντας τη μεταφορά στρατευμάτων του ΝΑΤΟ στα σκανδιναβικά σύνορα με τη Ρωσία. Η κυβέρνηση της Φινλανδίας έχει διαθέσει 20 εκατομμύρια ευρώ (22,7 εκατομμύρια δολάρια) για τον σχεδιασμό της σιδηροδρομικής γραμμής, με το συνολικό κόστος του πολυετούς έργου να εκτιμάται σε αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ ( Iltalehti , 23 Απριλίου· Helsinki Times , 25 Απριλίου). Μετά την ολοκληρωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, η Φινλανδία και η Σουηδία εντάχθηκαν στον Οργανισμό Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ) το 2023 και το 2024, αντίστοιχα. Η ένταξη της Φινλανδίας διπλασίασε το μήκος των συνόρων του ΝΑΤΟ με τη Ρωσία από 754 μίλια σε 1.584 μίλια. Όπως ήταν αναμενόμενο, η Ρωσία αντιδρά στη στρατιωτικοποίηση του ΝΑΤΟ στη Σκανδιναβία.
Η Φινλανδία, η Νορβηγία και η Σουηδία συμφώνησαν να δημιουργήσουν έναν διάδρομο μεταφορών για τη μεταφορά στρατευμάτων του ΝΑΤΟ στα σύνορα της Φινλανδίας με τη Ρωσία στις 20 Ιουνίου 2024. Ο Νορβηγός πρωθυπουργός Γιόνας Γκαρ Στόρε ανακοίνωσε την απόφαση μετά από συνάντηση με τον Σουηδό ομόλογό του, Ουλφ Κρίστερσον, και τον Φινλανδό πρόεδρο Αλεξάντερ Στουμπ ( Rossiiskaya Gazeta , 20 Ιουνίου 2024). Πέντε μήνες αργότερα, τον Νοέμβριο του 2024, η Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών της Φινλανδίας, Λούλου Ράνε, δήλωσε: «Τα άρματα μάχης και τα κανόνια πρέπει να μετακινούνται σε κάθε περίπτωση» ( Iltalehti , 23 Απριλίου· RT , 26 Απριλίου). Η κατασκευή του σιδηροδρόμου αναμένεται να συνεχιστεί και τη δεκαετία του 2030. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα χρηματοδοτήσει έως και το 50% του σχεδιασμού του σιδηροδρόμου και περίπου το 30% της κατασκευής του ( Vesti , 14 Μαΐου).
Οι στρατιωτικές οδοί ανεφοδιασμού της Φινλανδίας είναι επί του παρόντος ευάλωτες, γεγονός που υπογραμμίζει τη σημασία της προτεινόμενης σιδηροδρομικής γραμμής για το ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με τον Ταξίαρχο Άντερς Γέρνμπεργκ του Οργανισμού Λογιστικής των Νορβηγικών Ενόπλων Δυνάμεων (FLO):
Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για πόλεμο... Σήμερα, η Φινλανδία λαμβάνει το 90% του αμυντικού της εξοπλισμού από μεταφορές μέσω της Βαλτικής Θάλασσας. Εάν αυτή η θαλάσσια περιοχή κλείσει —και αυτό πρέπει να λάβουν υπόψη οι Ένοπλες Δυνάμεις— πέντε εκατομμύρια πολίτες στη Φινλανδία θα εξαρτώνται από τις μεταφορές μέσω Νορβηγίας και Σουηδίας ( Teknisk Ukeblad , 4 Φεβρουαρίου).
Ενώ η FLO αρχικά θέλει να δώσει προτεραιότητα σε δρόμους και γέφυρες, ελπίζει να επεκτείνει τον Σιδηρόδρομο της Βόρειας Νορβηγίας (Nord-Norgebanen) από το Μπόντε και ενδεχομένως να επεκτείνει τον Σιδηρόδρομο Όφοτ (Ofotbanen) μέχρι τα σύνορα με τη Φινλανδία. Ο Φινλανδός πρόεδρος Αλεξάντερ Στουμπ επανέλαβε τις παρατηρήσεις του Γέρνμπεργκ, τονίζοντας τη σοβαρότητα των «συμμαχικών ενισχύσεων που σε μια πιθανή κατάσταση κρίσης θα φτάσουν στη Νορβηγία και θα συνεχίσουν στη Σουηδία και περαιτέρω προς τη Φινλανδία. Εάν η περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας αποκλειστεί, αυτή είναι η μόνη διαδρομή εισόδου και εξόδου για υποστήριξη προς τη Φινλανδία» ( Nordnorsk Debatt , 6 Μαρτίου).
Ένα αναπόφευκτο ζήτημα που επηρεάζει το σιδηροδρομικό έργο είναι τα διαφορετικά μεγέθη τροχιάς — η απόσταση μεταξύ των δύο σιδηροτροχιών μιας σιδηροδρομικής γραμμής — σε όλη την Ευρώπη. Ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) θα τεθεί σε ισχύ το επόμενο καλοκαίρι. Περιλαμβάνει απαιτήσεις για τις χώρες της ΕΕ να μεταβούν σε τυποποιημένο εύρος τροχιάς 1.435 χιλιοστών (mm). Η Φινλανδία, η Εσθονία, η Λετονία, η Λιθουανία και η Ουκρανία χρησιμοποιούν όλες εύρος τροχιάς 1.524 mm, το πρότυπο που χρησιμοποιήθηκε στη Ρωσική Αυτοκρατορία τον 19ο αιώνα, όταν κατασκευάστηκε μεγάλο μέρος της σιδηροδρομικής γραμμής ( Ευρωπαϊκή Επιτροπή , πρόσβαση στις 27 Μαΐου).
Τον Μάιο, η Ranne ανακοίνωσε την πρόθεση της φινλανδικής κυβέρνησης να μετατρέψει τα σιδηροδρομικά της δίκτυα στο ευρωπαϊκό εύρος 1.435 mm, με αλλαγές που θα ξεκινήσουν βόρεια του Oulu ( Yle , 13 Μαΐου). Η Φινλανδία έθεσε αυτή τη μετατροπή ως προτεραιότητα επειδή τα ρωσικά σιδηροδρομικά εύρος θα διευκόλυναν την κίνηση των ρωσικών στρατιωτικών γραμμών σε περίπτωση εισβολής και τα ευρύτερα εύρος αποτελούν εμπόδιο στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Σε μια εντυπωσιακή επίδειξη σκανδιναβικής αλληλεγγύης σε θέματα μεταφορών, η Ranne έκανε την ανακοίνωσή της κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου των Υπουργών Μεταφορών των Σκανδιναβικών Χωρών στο Ελσίνκι, στην οποία παρευρέθηκαν ο Σουηδός Υπουργός Υποδομών και Στέγασης Andreas Carlson, ο Ισλανδός Υπουργός Υποδομών Eyjolfur Armannsson, ο Δανός Υπουργός Μεταφορών Thomas Nolsöe Danielsen και ο Νορβηγός Υπουργός Μεταφορών Jon-Ivar Nygård.
Η μετάβαση της Φινλανδίας στο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό εύρος θα είναι δαπανηρή. Ο πρόεδρος του Ρωσικού Εθνικού Κέντρου Έρευνας Μεταφορών και Υποδομών, Πάβελ Ιβάνκιν, εκτίμησε ότι η μετατροπή θα κοστίσει στη Φινλανδία 15,62 έως 20,65 δισεκατομμύρια δολάρια (14 έως 18,5 δισεκατομμύρια ευρώ) και θα μπορούσε να διαρκέσει από δύο έως τέσσερα χρόνια, ανάλογα με τη χρηματοδότηση και την επίλυση τεχνικών ζητημάτων ( RIA Novosti , 3 Ιουνίου 2024).
Η ενδιάμεση διαδρομή μεταφορών του ΝΑΤΟ, η οποία δημιουργήθηκε πριν από την αλλαγή του εύρους των σιδηροδρομικών γραμμών στη Φινλανδία, συνδέει την Χαπαράντα της Σουηδίας με το Τόρνιο της Φινλανδίας κατά μήκος του ποταμού Τόρνε. Οι δύο πόλεις συνδέονται μέσω γέφυρας με γραμμή διπλού εύρους, η οποία περιλαμβάνει σουηδικές γραμμές 1.435 χιλιοστών και φινλανδικές γραμμές 1.524 χιλιοστών σε σχηματισμό τεσσάρων γραμμών. Τα εμπορεύματα μεταφέρονται επί του παρόντος σε γραμμή 1.524 χιλιοστών στη Χαπαράντα για αποστολή στη Φινλανδία.
Οι Φινλανδικές Αμυντικές Δυνάμεις συμμετείχαν στην άσκηση του ΝΑΤΟ υπό την ηγεσία της Νορβηγίας, Nordic Response 24, από τις 4 έως τις 15 Μαρτίου 2024. Η άσκηση, που διεξήχθη από το ΝΑΤΟ στη βόρεια Φινλανδία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία, σηματοδότησε την πρώτη φορά που η Φινλανδία συμμετείχε σε περιφερειακή συλλογική άμυνα ως μέλος του ΝΑΤΟ ( Poolustusvoimat , πρόσβαση στις 27 Μαΐου). Η Nordic Response 24 περιελάμβανε 20.000 στρατιώτες από 13 συμμετέχουσες χώρες.
Δύο μήνες αργότερα, κατά τη διάρκεια της άσκησης Άμεσης Αντίδρασης 24, αρκετές εκατοντάδες Αμερικανοί στρατιώτες και στρατιωτικά οχήματα μετακινήθηκαν από το Νάρβικ της Νορβηγίας στη Φινλανδία μέσω της βόρειας Σουηδίας, η πρώτη φορά που η Σουηδία παρείχε υποστήριξη από χώρα υποδοχής ως μέλος του ΝΑΤΟ ( High North News , 8 Μαΐου 2024). Η άσκηση περιελάμβανε αρκετές πρωτιές για τον αμερικανικό στρατό, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης των λιμένων στο Νάρβικ και το Κάλουντμποργκ, της ανάπτυξης μιας ομάδας μάχης ελαφράς ταξιαρχίας στην περιοχή των Σκανδιναβών και μιας αλλαγής του εύρους της σιδηροδρομικής γραμμής κατά την οποία εκατοντάδες αμερικανικά στρατιωτικά οχήματα εκφορτώθηκαν στο σιδηροδρομικό σταθμό Haparanda της Σουηδίας για μεταφορά σε φινλανδικά σιδηροδρομικά βαγόνια στο Τόρνιο ( US Army Europe and Africa , 30 Απριλίου 2024).
Η σκανδιναβική σιδηροδρομική σύνδεση δεν είναι το μόνο σιδηροδρομικό έργο του ΝΑΤΟ κατά μήκος των δυτικών συνόρων της Ρωσίας. Το έργο Rail Baltica προβλέπει την κατασκευή μιας διπλής γραμμής σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας από την Εσθονία, μέσω Λετονίας και Λιθουανίας, στην Πολωνία. Η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία εντάχθηκαν στο ΝΑΤΟ το 2004, στο πλαίσιο της μεγαλύτερης αύξησης των μελών του ΝΑΤΟ από την ίδρυση της συμμαχίας το 1949 ( Notre Dame International Security Center , 8 Μαρτίου 2024).
Η Rail Baltica θα διασφαλίσει τυποποιημένες και αδιάλειπτες σιδηροδρομικές συνδέσεις με την υπόλοιπη ΝΑΤΟ, συνδέοντας τις πρωτεύουσες των χωρών της Βαλτικής με το σιδηροδρομικό δίκτυο 1.435 χιλιοστών της Ευρώπης ( Kontekst.lv , 9 Απριλίου 2024). Οι υποστηρικτές της Rail Baltica ανησυχούν για την αυξανόμενη τιμή της, καθώς το εκτιμώμενο τελικό κόστος της έχει αυξηθεί από 6,23 δισεκατομμύρια δολάρια (5,8 δισεκατομμύρια ευρώ) το 2017 σε 25,5 δισεκατομμύρια δολάρια (23,8 δισεκατομμύρια ευρώ) το 2023. Το έργο έχει καθυστερήσει τουλάχιστον πέντε χρόνια, με την πρώτη φάση να έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2030 ( Kas Jauns , 12 Ιουνίου 2024).
Η χρηματοδότηση για στρατιωτική κινητικότητα αποτελεί μια νέα μορφή υποστήριξης για τα κράτη μέλη της ΕΕ, με αποτέλεσμα υποδομές μεταφορών που προσφέρουν τόσο πολιτικά όσο και στρατιωτικά οφέλη. Πριν από την έναρξη της πλήρους εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, ο προϋπολογισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο 2021-2027 διέθεσε περίπου 1,88 δισεκατομμύρια δολάρια (1,737 δισεκατομμύρια ευρώ) στη Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) για στρατιωτική κινητικότητα ( Global Railway Review , 29 Ιανουαρίου 2024).
Οι σοβιετικοί και οι μετακομμουνιστικοί ρωσικοί στρατοί βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στους σιδηροδρόμους τους, οι οποίοι ήταν κατασκευασμένοι κυρίως από ανατολή προς δύση, για να συνδέσουν τη Ρωσία με τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Από την αρχή της πλήρους κλίμακας εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο ρωσικός στρατός χρησιμοποίησε τις τοπικές ουκρανικές οδούς ανεφοδιασμού, κάτι που διευκολύνθηκε από το γεγονός ότι οι σιδηρόδρομοι της Ουκρανίας, που κατασκευάστηκαν κατά τη σοβιετική εποχή, έχουν το ίδιο εύρος 1.520 mm με αυτούς της Ρωσικής Ομοσπονδίας ( The Moscow Times , 13 Μαΐου).
Η Ρωσία εντείνει τις στρατιωτικές της δραστηριότητες κατά μήκος των συνόρων της με τη Φινλανδία, ιδίως στον Ισθμό της Καρελίας, σε απάντηση στην στρατιωτική συγκέντρωση του ΝΑΤΟ στη Σκανδιναβία. Η Ρωσία κατασκευάζει νέες σιδηροδρομικές γραμμές κατά μήκος των συνόρων της με τη Φινλανδία και τη Νορβηγία, καθώς και νότια της Αγίας Πετρούπολης στα σύνορα με την Εσθονία, ενώ παράλληλα επεκτείνει τις υπάρχουσες σιδηροδρομικές γραμμές ( Meduza , 28 Απριλίου).
Η Στρατιωτική Περιφέρεια του Λένινγκραντ (LVO), την οποία επανέφερε ο ρωσικός στρατός στις αρχές του 2024, συνορεύει με τη Φινλανδία, τη Λετονία και την Εσθονία (βλ. EDM , 29 Φεβρουαρίου 2024). Τον Απρίλιο του 2024, το Υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας νέας πυραυλικής ταξιαρχίας στην Καρελία, μέρος της LVO. Η νέα πυραυλική ταξιαρχία είναι εξοπλισμένη με ένα επιχειρησιακό-τακτικό πυραυλικό σύστημα Iskander-M, το οποίο έχει δοκιμαστεί σε μάχη κατά τη διάρκεια της πλήρους κλίμακας εισβολής στην Ουκρανία και προορίζεται για την απόκρουση πιθανής επίθεσης από τη Φινλανδία ( Topwar.ru , 19 Απριλίου 2024). Η νέα πυραυλική μονάδα εισήλθε στην LVO με δύο σώματα στρατού - το 11ο Σώμα Στρατού σταθμεύει στην περιφέρεια του Καλίνινγκραντ και το 14ο Σώμα Στρατού βρίσκεται στην περιφέρεια του Μούρμανσκ. Τα 51 τεμάχια εξοπλισμού Iskander-M της ταξιαρχίας περιλαμβάνουν αυτοκινούμενους εκτοξευτές, οχήματα μεταφοράς και φόρτωσης, πυραύλους, ένα ολοκληρωμένο αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου, εξοπλισμό παρακολούθησης τεχνικής κατάστασης και ένα σημείο προετοιμασίας δεδομένων ( Topwar.ru , 19 Απριλίου 2024). Ο πρώην διοικητής του Στόλου της Βαλτικής, Ναύαρχος Βλαντιμίρ Βαλούεφ, είχε μια απλή εξήγηση για την ανάπτυξη της ταξιαρχίας, λέγοντας: «Ο σχηματισμός της πυραυλικής ταξιαρχίας είναι μια απάντηση στην ένταξη της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ» ( Black Sea News , 23 Απριλίου 2024). Άλλος εξοπλισμός που στάλθηκε στο LVO περιλαμβάνει νέα αυτοκινούμενα πυροβόλα 2S43 Malva, τα οποία εντοπίστηκαν πρόσφατα σε σιδηροδρομική πλατφόρμα στο Πετροζαβόντσκ, τα οποία πιθανότατα προορίζονταν για την εκπαίδευση των πληρωμάτων της νεοσύστατης μονάδας του LVO ( www1.ru , 26 Απριλίου).
Πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι η επανασύσταση της Στρατιωτικής Περιφέρειας της Μόσχας (LVO), η οποία καταργήθηκε κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής μεταρρύθμισης στις αρχές της δεκαετίας του 2010, δείχνει ότι η Ρωσία θα μπορούσε να προετοιμάζεται για μια σύγκρουση με το ΝΑΤΟ. Μέχρι το 2024, ολόκληρη η δυτική περιοχή των συνόρων της Ρωσίας οριζόταν ως Δυτική Στρατιωτική Περιφέρεια (ZVO). Στις 26 Φεβρουαρίου 2024, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν εξέδωσε διάταγμα με το οποίο διαίρεσε την ZVO σε δύο περιφέρειες: τη Στρατιωτική Περιφέρεια της Μόσχας (MVO), η οποία θα ελέγχει τα σύνορα με την Ουκρανία και την Πολωνία, και την LVO, υπεύθυνη για τα βορειοανατολικά σύνορα με το ΝΑΤΟ ( Ofitsialnoe Opublikovanie Pravovikh Aktov , 26 Φεβρουαρίου 2024· βλέπε EDM , 29 Φεβρουαρίου 2024).
Το Κρεμλίνο δημοσίευσε έναν νέο χάρτη των στρατιωτικών περιοχών της Ρωσίας στις 5 Μαρτίου 2024, στον ιστότοπο του ρωσικού Υπουργείου Άμυνας, οριοθετώντας τις LVO και MVO ( Fontanka.ru , 5 Μαρτίου 2024). Ο τότε Ρώσος υπουργός Άμυνας Σεργκέι Σόιγκου δήλωσε κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης ότι οι LVO δημιουργήθηκαν ρητά ως απάντηση στην ανάπτυξη στρατιωτικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ κοντά στα σύνορα της Ρωσίας, ιδίως υπό το φως της ένταξης της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ. Ο Σόιγκου πρόσθεσε ότι οι ρωσικές στρατιωτικές μονάδες στις βορειοδυτικές και δυτικές περιοχές της Ρωσίας είχαν επίσης ενισχυθεί ( Fontanka.ru , 5 Μαρτίου 2024).
Η στρατιωτική συγκέντρωση της Ρωσίας στα σύνορά της με τη Φινλανδία συνεχίζεται. Εικόνες από την εταιρεία εμπορικών δορυφορικών εικόνων Planet Labs δείχνουν ότι η Ρωσία εδραιώνει τις στρατιωτικές της υποδομές κατά μήκος των συνόρων, συμπεριλαμβανομένων των Kamenka και Petrozavodsk στον Ισθμό της Καρελίας, βόρεια μέχρι το Severomorsk-2 στην περιφέρεια Murmansk, και στην Olenia στη χερσόνησο Kola, νότια του Murmansk ( SVT Nyheter , 14 Μαΐου). Άλλες ρωσικές στρατιωτικές βάσεις κοντά στα σύνορα με τη Φινλανδία αναβαθμίζονται, συμπεριλαμβανομένης της Αεροπορικής Βάσης Levashovo βόρεια της Αγίας Πετρούπολης, της Αεροπορικής Βάσης Gromovo, που βρίσκεται 80 χιλιόμετρα από τα φινλανδικά σύνορα στο χωριό Sakkola, και της Αεροπορικής Βάσης Pribylovo κοντά στο Koivisto, περίπου 45 χιλιόμετρα από τα φινλανδικά σύνορα και έδρα του 549ου Ανεξάρτητου Συντάγματος Ελικοπτέρων ( Iltalehti , 16 Μαΐου).
Καθώς η ρωσική κυβέρνηση εξετάζει τις συνέπειες του αδιεξόδου του πολέμου της κατά της Ουκρανίας, μία από τις πιο σημαντικές συνέπειές του είναι ότι έχει οδηγήσει τη Σουηδία και τη Φινλανδία στην ένταξη στο ΝΑΤΟ, μετατρέποντας τη Βαλτική σε λίμνη του ΝΑΤΟ. Οι αναβαθμίσεις των σκανδιναβικών μεταφορών του ΝΑΤΟ θα χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθούν, ωστόσο, και οι ενισχύσεις των ρωσικών συνόρων αποδεικνύουν ότι δεν παρακολουθεί παθητικά. Το μέλλον της κατάστασης σε αυτά τα σύνορα θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αν ο Πούτιν μπορεί να τερματίσει τον πόλεμό του κατά της Ουκρανίας με όρους ευνοϊκούς για τη Ρωσία ή αν η υποστήριξη του ΝΑΤΟ προς την Ουκρανία θα είναι επαρκής για να αποτρέψει τη ρωσική νίκη. Αυτό το αίνιγμα, που περιπλέκεται περαιτέρω από την αυξανόμενη αντιπαράθεση του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας κοντά στον Αρκτικό Κύκλο, εγγυάται ένα μέλλον πιο σκοτεινό από έναν χειμώνα εκεί.