
Ένα ειδικά σχεδιασμένο αυτόνομο τρένο που λειτουργεί από την τσεχική εταιρεία τεχνολογίας AŽD Praha μετέφερε τους πρώτους επιβάτες του αυτή την Παρασκευή. Διαφημιζόμενο ως το πρώτο του είδους του στην Ευρώπη, το τρένο ταξίδεψε σε μια περιφερειακή γραμμή στην περιοχή Hradec Králové, χωρίς καμία παρέμβαση από οδηγό κατά τη διάρκεια αυτόνομων τμημάτων του ταξιδιού.
expats.cz
Το τρένο, με το παρατσούκλι EDITA (συντομογραφία του Experimental Railway Vehicle for Innovative AŽD Technologies), είναι ένα βαριά τροποποιημένο σιδηροδρομικό όχημα κλάσης 810 εξοπλισμένο με αισθητήρες, κάμερες, lidar και ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου αμαξοστοιχίας (ETCS), που του επιτρέπουν να ανιχνεύει και να ανταποκρίνεται σε εμπόδια ανεξάρτητα.
Παρόλο που ένας ανθρώπινος χειριστής παραμένει επί του σκάφους, ο ρόλος του περιορίζεται στα συστήματα παρακολούθησης, στην ενεργοποίηση του κουμπιού ελέγχου επαγρύπνησης όπως απαιτείται από τους κανονισμούς και στη διαχείριση των θυρών του τρένου στους σταθμούς.
Κατά τη διάρκεια του παρθενικού ταξιδιού επιβατών, η αμαξοστοιχία σταμάτησε για λίγο όταν ο οδηγός δεν κατάφερε να πατήσει το κουμπί επαγρύπνησης ενώ εξηγούσε το σύστημα στους δημοσιογράφους. Ο μηχανισμός ασφαλείας ETCS ενεργοποίησε μια αυτόματη διακοπή.
Ένα τεχνολογικό άλμα με καινοτομία που υποστηρίζεται από την ΕΕ
Η αυτόνομη διαδρομή του τρένου EDITA εκτελείται επί του παρόντος σε ένα τμήμα της γραμμής που ανήκει στην AŽD Praha μεταξύ Kopidlno και Dolní Bousov. Η εταιρεία έχει επενδύσει πάνω από 200 εκατομμύρια CZK για την τροποποίηση της γραμμής, ενώ επιπλέον 120 εκατομμύρια CZK σε χρηματοδότηση προήλθε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του τρένου περιλαμβάνουν δύο μπροστινές κάμερες—μία ευρυγώνια για περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση—και πολλαπλούς αισθητήρες για ανίχνευση εμποδίων. Το σύστημα lidar σαρώνει την τροχιά για πιθανούς κινδύνους, όπως ζώα ή συντρίμμια, και καθορίζει εάν το τρένο πρέπει να επιβραδύνει, να χτυπήσει μια κόρνα ή να σταματήσει εντελώς.
Μια μεγάλη οθόνη στο εσωτερικό του επιβατικού θαλάμου του τρένου δείχνει ζωντανή τροφοδοσία από την μπροστινή κάμερα μαζί με δεδομένα σε πραγματικό χρόνο από το lidar και άλλα ενσωματωμένα συστήματα. Οι επιβάτες μπορούν να δουν την ταχύτητα, την κατεύθυνση, τους επερχόμενους σταθμούς και την απόδοση του αισθητήρα του τρένου, προσφέροντας ένα παράθυρο στις αυτοματοποιημένες διαδικασίες που καθοδηγούν το ταξίδι.
Επί του παρόντος, η πλήρης αυτονομία είναι δυνατή μόνο σε συγκεκριμένα τμήματα της διαδρομής. Εξακολουθεί να απαιτείται χειροκίνητος έλεγχος κατά τη σύζευξη ή την αποσύνδεση των βαγονιών και την επανατοποθέτηση της αμαξοστοιχίας εντός των περιοχών των σταθμών. Οι μελλοντικές ενημερώσεις λογισμικού και υλικού ενδέχεται να επιτρέψουν πιο εκτεταμένο αυτοματισμό, συμπεριλαμβανομένων εργασιών όπως ο έλεγχος της πόρτας και η μετατόπιση αυτοκινήτου.
Επόμενα βήματα και μελλοντική επέκταση
Το κοινό θα έχει περισσότερες ευκαιρίες να οδηγήσει το αυτόνομο τρένο από αυτό το Σαββατοκύριακο, καθώς η AŽD σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ταξίδια επιβατών το πρώτο Σαββατοκύριακο κάθε μήνα από τις 5 έως τις 6 Απριλίου.
Κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου των διακοπών, το τρένο θα κινείται καθημερινά μεταξύ Kopidlno και Dolní Bousov, με πλήρως αυτόνομη λειτουργία να προγραμματίζεται για την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου και την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου.
Ενώ το τρένο EDITA είναι επί του παρόντος μια δοκιμή για πειραματικές τεχνολογίες, οι Τσέχοι αξιωματούχοι ελπίζουν ότι η επιτυχία του θα ανοίξει το δρόμο για ευρύτερη υιοθέτηση.
«Αυτό είναι ένα κρίσιμο βήμα για το μέλλον των μεταφορών», είπε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Μεταφορών της Τσεχίας Μάρτιν Κούπκα, ο οποίος παρευρέθηκε στην πρεμιέρα. «Έχουμε ήδη σημειώσει πρόοδο με τα αυτόνομα οχήματα στους δρόμους - ο σιδηρόδρομος είναι το επόμενο σύνορο».
Ο Jiří Svoboda, διευθυντής της τσεχικής διοίκησης σιδηροδρομικών υποδομών, επανέλαβε αυτό το συναίσθημα και συνέκρινε τα αυτόνομα τρένα με τους αυτόματους πιλότους στην αεροπορία. Αναμένει ότι, εντός πέντε έως δέκα ετών, παρόμοια συστήματα θα μπορούσαν να αναπτυχθούν κατά μήκος των κύριων σιδηροδρομικών διαδρόμων της Τσεχίας, αν και θα υπάρχει ακόμη προσωπικό επί του σκάφους.