Το ευρωπαϊκό σχέδιο σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλής ταχύτητας Starline υπόσχεται ταχύτερα διασυνοριακά ταξίδια, μεταμορφώνοντας παράλληλα την εφοδιαστική εμπορευμάτων και μειώνοντας τις εκπομπές της αλυσίδας εφοδιασμού
manufacturingdigital.com
Ένα νέο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας πρόκειται να φέρει επανάσταση στις μεταφορές σε όλη την Ευρώπη, απλοποιώντας τα διασυνοριακά ταξίδια και μειώνοντας σημαντικά τους χρόνους ταξιδιού.
Περισσότερο από μια απλή ώθηση για τους επιβάτες, το έργο έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει τις αλυσίδες εμπορευμάτων και εφοδιασμού σε όλη την ήπειρο. Γνωστή ως Starline, η πρωτοβουλία έχει σχεδιαστεί για να ενσωματώνει εμπορευματικές μεταφορές, επιτρέποντας στα αγαθά να μετακινούνται με την ίδια ταχύτητα και αποτελεσματικότητα όπως οι ταξιδιώτες.
Εάν υλοποιηθεί, αυτό το όραμα θα μπορούσε να μειώσει την εξάρτηση από τις οδικές μεταφορές και τις πτήσεις μικρών αποστάσεων, ενώ θα ενισχύσει τις οικονομικές συνδέσεις σε όλη την Ευρώπη.

Ο δημιουργός περιεχομένου βιωσιμότητας Sam Bentley εξηγεί την πρόταση Starline.
Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές είναι τέσσερις φορές πιο ενεργειακά αποδοτικές από τις οδικές μεταφορές, ωστόσο μόνο το 18% των εμπορευμάτων στην Ευρώπη κινούνται επί του παρόντος σιδηροδρομικώς. Για τους κατασκευαστές που βασίζονται σε γρήγορες, αξιόπιστες παραδόσεις, αυτή η αναποτελεσματικότητα δημιουργεί δαπανηρές καθυστερήσεις.
Το υπάρχον σιδηροδρομικό σύστημα είναι κατακερματισμένο, μαστίζεται από ασυνεπείς υποδομές, καθυστερήσεις στα σύνορα και έλλειψη επιλογών μεταφοράς εμπορευμάτων υψηλής ταχύτητας. Αυτές οι προκλήσεις δυσκολεύουν τα εργοστάσια να λάβουν τα βασικά υλικά εγκαίρως, διαταράσσοντας τα χρονοδιαγράμματα παραγωγής.
Η Starline προσφέρει μια λύση ενσωματώνοντας αποκλειστική μεταφορική ικανότητα σε σιδηροδρομικές διαδρομές υψηλής ταχύτητας. Αυτό θα επέτρεπε σε κρίσιμα κατασκευαστικά εξαρτήματα, ιατρικές προμήθειες και ευπαθή αγαθά να ταξιδεύουν με ταχύτητες 300–400 km/h, βελτιώνοντας δραματικά την αποτελεσματικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Με την ενσωμάτωση εμπορευματικών διαδρόμων εντός του δικτύου, η Starline θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στη βιομηχανική εφοδιαστική . Επί του παρόντος, οι αλυσίδες εφοδιασμού εμποδίζονται από την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τις καθυστερήσεις των τελωνείων και τα απαρχαιωμένα σιδηροδρομικά συστήματα. Ένα δίκτυο μεταφοράς εμπορευμάτων υψηλής ταχύτητας θα εξασφάλιζε γρηγορότερες, πιο προβλέψιμες παραδόσεις, μειώνοντας το κόστος και ενισχύοντας την αξιοπιστία της έγκαιρης κατασκευής.
Πέρα από τα οφέλη της βιομηχανίας, αυτή η αλλαγή θα μειώσει επίσης την πίεση στους δρόμους και τα αεροδρόμια, μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα και υποστηρίζοντας τους κλιματικούς στόχους της Ευρώπης.
«Το Starline έχει κατασκευαστεί για περισσότερα από επιβάτες», εξηγεί η δεξαμενή σκέψης. «Με αποκλειστική χωρητικότητα φορτίου, διασφαλίζει ότι τα ευαίσθητα στον χρόνο εμπορεύματα κινούνται εξίσου αποτελεσματικά με τους ανθρώπους, μειώνοντας την ανάγκη για πτήσεις εμπορευμάτων μικρών αποστάσεων και τα υπερφορτωμένα οδικά δίκτυα».

Η προτεινόμενη διαδρομή Starline (Πίστωση: 21st Europe)
Καταρρίπτοντας τα εμπόδια στα logistics της παραγωγής
Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στις ευρωπαϊκές εμπορευματικές μεταφορές είναι η έλλειψη ενός απρόσκοπτου συστήματος διασυνοριακών μεταφορών.
Παρά τη συμφωνία του Σένγκεν που καταργεί τους ελέγχους διαβατηρίων, τα σιδηροδρομικά δίκτυα παραμένουν κατακερματισμένα. Κάθε χώρα λειτουργεί το δικό της σύστημα με διαφορετικά τεχνικά πρότυπα και κανονισμούς, δημιουργώντας ανεπάρκειες που επιβραδύνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και αυξάνουν το κόστος για τους κατασκευαστές.
Η Starline στοχεύει να το αλλάξει αυτό αναπτύσσοντας ένα σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας που λειτουργεί σαν σύστημα μετρό, επιτρέποντας τόσο στο φορτίο όσο και στους επιβάτες να μετακινούνται ελεύθερα σε όλη την Ευρώπη χωρίς υλικοτεχνική συμφόρηση.
Το σχέδιο περιλαμβάνει παρακολούθηση εμπορευμάτων σε πραγματικό χρόνο, δίνοντας στους κατασκευαστές ακριβή δεδομένα σχετικά με την κίνηση κρίσιμων εξαρτημάτων - κάτι συνηθισμένο στις αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές, αλλά εξακολουθεί να λείπει στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Ο αυτοματοποιημένος προγραμματισμός και η δυναμική δρομολόγηση θα επιτρέψουν στα τρένα να προσαρμοστούν στη ζήτηση, αποφεύγοντας καθυστερήσεις και διασφαλίζοντας ομαλότερη λειτουργία.
Ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα μεταξύ εργοστασίων, προμηθευτών και κέντρων διανομής, η Starline θα μπορούσε να ενισχύσει τον κατασκευαστικό τομέα της Ευρώπης. Οι γραμμές παραγωγής θα λάμβαναν υλικά γρηγορότερα, οι λιανοπωλητές θα μπορούσαν να ανανεώσουν τα αποθέματά τους πιο αποτελεσματικά και οι επιχειρήσεις θα είχαν μεγαλύτερη πρόσβαση σε νέες αγορές χωρίς να εξαρτώνται από τις οδικές μεταφορές.
«Μια Ευρώπη που κινείται καλύτερα είναι μια Ευρώπη που εμπορεύεται καλύτερα», αναφέρει η πρόταση. "Με το Starline, οι σταθμοί γίνονται περισσότερα από μέρη διέλευσης - γίνονται πύλες για το εμπόριο, τη δημιουργικότητα και τη σύνδεση."
Δημιουργία μιας αλυσίδας εφοδιασμού υψηλής ταχύτητας για την κατασκευή
Βασικό στοιχείο του σχεδίου είναι η μετατροπή των σιδηροδρομικών σταθμών σε ολοκληρωμένους κόμβους logistics.
Αντί να εξυπηρετούν μόνο επιβάτες, αυτοί οι κόμβοι θα χειρίζονται επίσης εμπορεύματα, επιτρέποντας απρόσκοπτες μεταφορές μεταξύ σιδηροδρομικών, οδικών και αεροπορικών μεταφορών. Αυτό θα εξαλείψει την αναποτελεσματικότητα που προκαλείται από τα διάσπαρτα κέντρα διανομής και τα κατακερματισμένα δίκτυα μεταφορών, διασφαλίζοντας ότι οι κατασκευαστές λαμβάνουν υλικά ταχύτερα και πιο αξιόπιστα.
Με το σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας να παρέχει μια εναλλακτική λύση στις πτήσεις εμπορευμάτων μικρών αποστάσεων, οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος εφοδιαστικής βελτιώνοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας . Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος εκτιμά ότι οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 30% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ, με τις αερομεταφορές να είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος παράγοντας.
Με τη μετατόπιση των εμπορευματικών μεταφορών από τις αεροπορικές και τις οδικές σε σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές ενώ παράλληλα θα ενισχύσουν την απόδοση, υποστηρίζοντας τη φιλοδοξία της ΕΕ να φτάσει στο μηδέν έως το 2050.
«Μια τολμηρή στροφή προς τον σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας μπορεί να είναι η καλύτερη ευκαιρία της Ευρώπης να επιτύχει τους μηδενικούς στόχους του 2050, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η κινητικότητα παραμένει γρήγορη και πράσινη», υποστηρίζει η δεξαμενή σκέψης.
Ο σιδηρόδρομος μπροστά
Παρά τα πλεονεκτήματά του, το όραμα της Starline αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Το κόστος της ανάπτυξης της υποδομής θα είναι υψηλό και ο συντονισμός των εθνικών σιδηροδρομικών δικτύων στο πλαίσιο ενός ενιαίου συστήματος θα είναι πολύπλοκος.
Η πρόταση προτείνει ένα μοντέλο δικαιόχρησης με δημόσια χρηματοδότηση, όπου οι εθνικοί σιδηροδρομικοί φορείς διαχειρίζονται δρομολόγια εντός ενός ενοποιημένου συστήματος που επιβλέπεται από μια Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων. Αυτό το όργανο θα θέσει κοινά τεχνικά πρότυπα, συμφωνίες εργασίας και κανονισμούς ασφάλειας για να διασφαλίσει ομαλές και συνεπείς διασυνοριακές λειτουργίες.
Ενώ το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της ΕΕ (TEN-T) στοχεύει ήδη στη βελτίωση της συνδεσιμότητας, οι υποστηρικτές της Starline υποστηρίζουν ότι τα υπάρχοντα σχέδια δεν έχουν τη φιλοδοξία που απαιτείται για τον εκσυγχρονισμό των εμπορευματικών μεταφορών. «Το TEN-T στερείται ταχύτητας και φιλοδοξίας», υποστηρίζει η δεξαμενή σκέψης του έργου, τονίζοντας ότι ένα σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας πρέπει να είναι καθοριστικός πυλώνας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
Εάν πετύχει, η Starline θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στα logistics της παραγωγής. Οι εμπορευματικές μεταφορές δεν θα επιβραδύνονται πλέον από παρωχημένες σιδηροδρομικές συνδέσεις, οδική συμφόρηση ή καθυστερήσεις στα αεροδρόμια.
Αντίθετα, βασικά υλικά και εξαρτήματα θα μετακινούνται απρόσκοπτα σε όλη την Ευρώπη, επιτρέποντας στα εργοστάσια να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, μειώνοντας το κόστος και υποστηρίζοντας τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη.