Τρίτη 8 Απριλίου 2025

Η ιταλική κρατική εταιρεία τρένων στοχεύει να τερματίσει το επί δεκαετίες μονοπώλιο του Eurostar.



Η κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Ιταλίας σχεδιάζει να επενδύσει 1 δισ. ευρώ για να ξεκινήσει μια νέα σιδηροδρομική υπηρεσία υψηλής ταχύτητας από το Λονδίνο προς το Παρίσι μέσω της σήραγγας του καναλιού έως το 2029, καθιστώντας την τελευταία εταιρεία που στοχεύει να τερματίσει το επί δεκαετίες μονοπώλιο του Eurostar. 

ft.com

Σε ανακοίνωσή του το πρωί της Τρίτης, ο κρατικός Όμιλος FS, ο οποίος διαχειρίζεται την Trenitalia, είπε ότι η υπηρεσία θα ξεκινήσει σε συνεργασία με τον ισπανικό όμιλο Evolyn, που διευθύνεται από την οικογένεια Cosmen.

 Η υπηρεσία θα εγκαινιάσει μια «νέα εποχή ανταγωνισμού και προσβασιμότητας στο ευρωπαϊκό τοπίο των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας», ανέφερε. Εταιρείες όπως η Virgin Group του Sir Richard Branson και η Gemini ενδιαφέρονται επίσης να επεκτείνουν τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρώπης. 

Αλλά ο ιταλικός φορέας τρένων στοχεύει να είναι πρώτος έξω από τα τετράγωνα. Ο Stefano Antonio Donnarumma, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου FS, δήλωσε: «Ο περισσότερος ανταγωνισμός θα βοηθήσει στη δημιουργία μιας πιο αποτελεσματικής και πελατοκεντρικής βιομηχανίας, προσφέροντας μια πραγματική εναλλακτική λύση στα αεροπορικά ταξίδια». 

Η ΕΕ έχει ελευθερώσει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας, επιδιώκοντας να συμμετάσχει στην αεροπορική αγορά χαμηλού κόστους και να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα ενθαρρύνοντας τον ανταγωνισμό σε πολυσύχναστες γραμμές για την αύξηση του αριθμού των επιβατών. 

 Η γραμμή υψηλής ταχύτητας που συνδέει το Λονδίνο με την ηπειρωτική Ευρώπη είναι μία από τις λίγες στην Ευρώπη χωρίς ανταγωνισμό. Η αυξημένη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση άφησε επίσης τους ανθρώπους πρόθυμους να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερα ταξίδια με τρένο, με διαδρομές που διαρκούν έξι ή περισσότερες ώρες να θεωρούνται ανταγωνιστικές με τις πτήσεις.

 Ο ιδιοκτήτης της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας από το Λονδίνο έως τη σήραγγα του καναλιού, London St Pancras Highspeed (LSPH), παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα νέα οικονομικά κίνητρα για να προσπαθήσει να ενθαρρύνει τους φορείς εκμετάλλευσης να ξεκινήσουν νέες υπηρεσίες μεταξύ Λονδίνου και ηπειρωτικής Ευρώπης. 
Η Evolyn, η οποία υποστηρίζεται από τον μεγαλύτερο μέτοχο της Mobico, ήταν η πρώτη εταιρεία το 2023 που ανακοίνωσε σχέδια για διάλυση του μονοπωλίου της Eurostar. Έχει υπογράψει μνημόνιο κατανόησης με τον Όμιλο FS, αν και δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί λεπτομέρειες για το πώς θα λειτουργήσει η συνεργασία και το μοντέλο χρηματοδότησης. Η Trenitalia είπε ότι είχε ήδη λάβει τις απαραίτητες άδειες και άδειες στη Γαλλία για να εκμεταλλευτεί ένα δρομολόγιο από Λονδίνο προς Παρίσι.

 Είπε επίσης ότι έλαβε επιβεβαίωση από το Γραφείο και το Rail and Road του Ηνωμένου Βασιλείου ότι υπήρχε διαθέσιμος χώρος στην αποθήκη Temple Mills, τον οποίο θα χρειαζόταν για τη συντήρηση του τρένου. 

Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός για πρόσθετη χωρητικότητα στο St Pancras ήταν σε προχωρημένο στάδιο, πρόσθεσε. Η Trenitalia δεν περιέγραψε λεπτομέρειες για μια πιθανή παραγγελία για τρένα, κάτι που οι ειδικοί του κλάδου είπαν ότι είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για κάθε εταιρεία που θέλει να ξεκινήσει μια νέα διακαναλική υπηρεσία. Αλλά ένα άτομο στην εταιρεία είπε ότι δεν περίμεναν ότι η απόκτηση τρένων θα ήταν εμπόδιο. 

Η Trenitalia επεκτείνει την παρουσία της σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές και ξεκίνησε μια σιδηροδρομική υπηρεσία υψηλής ταχύτητας μεταξύ Μιλάνου και Παρισιού. Διακινεί επίσης πολλά τρένα υπεραστικών στη Γαλλία, συμπεριλαμβανομένης μιας προγραμματισμένης σύνδεσης υψηλής ταχύτητας μεταξύ Παρισιού και Μασσαλίας. Επιπλέον, λειτουργεί τρένα υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία, με την επωνυμία Iryo. 

Παρέχει περιφερειακές σιδηροδρομικές υπηρεσίες στη Γερμανία και λειτουργεί το σύστημα μετρό χωρίς οδηγό στο Ριάντ. Στην ετήσια έκθεσή της για το 2023, η εταιρεία είπε ότι είχε δημιουργήσει περισσότερα από 2 δισ. ευρώ σε κύκλο εργασιών από τις διεθνείς δραστηριότητές της.